Автомобилите ще се движат със запалени фарове през цялата година
Вече през цялата година автомобилите ще се движат с включени фарове през деня, реши парламентът. Досега на светлини водачите караха от ноември до март. Над 700 млн. лв. ще струва на българите шофиране с включени фарове, изчислиха от Синята коалиция.
От опозицията се обявиха против с аргумента, че карането на фарове хаби гориво и замърсява въздуха. Управляващите обаче посочиха, че така ще се повиши безопасността на пътя.
Димитър Чукарски, Румен Такоров и Ремзи Осман поискаха текстът да отпадне, но предложението им не беше прието.
Независимият Чукарски посочи, че този текст е безпрецедентен за нашата географска ширина. "При нас няма сумрак, а изгарящо сахарско слънце", коментира той. Според него в момента регламентацията е съвсем нормална, а промяната би довела единствено до допълнителни изисквания и главоболия за гражданите.
Димитър Лазаров от ГЕРБ се съгласи с аргументите и добави, че "хилядите слънца" по пътищата, ще излъчват и голяма топлина.
Колегата му от управляващата партия Веселин Давидов обаче посочи, че няма резон да се делят страните на северни и южни, защото навсякъде се здрачава.
По думите му целта да се намалят жертвите на пътя.
Иван Иванов от Синята коалиция коментира, че резултатът от тези промени ще бъде защитата на корпоративни интереси. Той изчисли, че 750 млн. лева годишно ще струва повишеният разход на гориво заради целогодишно включените фарове.
Председателят на комисията по транспорт Иван Вълков заяви, че тази цифра не е вярна и отбеляза, че разходът ще бъде 28-32 грама средно увеличение на разхода на гориво на 100 км. Той посочи, че предложението цели да се повиши сигурността по пътищата, защото точно в часовете рано сутрин и в късните часове по здрач стават основната част от катастрофите.
Асен Агов от сините обаче изчисли, че при средно 30 грама допълнителен разход на гориво, общо гражданите ще бъдат натоварени с още 156 000 лева на 100 км.
Парламентът прие и текст, с който задължи велосипедистите да ползват светлоотразителна жилетка извън населените места през тъмната част на денонощието и при намалена видимост. Този текст също предизвика дискусия в пленарна зала.
Димитър Лазаров от ГЕРБ поиска велосипедистите да носят светлоотразителни жилетки и в населените места.
Предложението му беше подкрепено от Ремзи Осман от ДПС, според когото в града карането на колело дори е по-опасно.
Цветомир Михов от ГЕРБ обаче даде пример, че ще се затрудняват хората със задължението да носят светлоотразителна жилетка и в града.
Според него, когато някой отива на работа с велосипед, ще трябва да носи жилетката си, както и ще има проблем, ако е взел велосипед под наем.
Така изискването ще ваши само извън населените места.