"Умна" количка за пазаруване и супермаркет на колела представиха студенти
Това са част от проектите, разработени от студенти от три варненски университета
"Умна" количка за пазаруване, която съкращава чакането пред касата от шест минути на 30 секунди, пазаруване с нулеви отпадъци и умалена версия на супермаркет на колела, който достига до най-отдалечените географски дестинации и може да обслужва клиенти в рамките на минути от паркирането му. Това са част от проектите, разработени от студенти от три варненски университета в рамките на иновативната образователна програма GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ. 25 студенти, всеки от различна специалност и учебно заведение, разпределени в пет отбора, представиха в Икономическия университет във Варна своите разработки, предаде Радио Варна.
Подобна инициатива се прави за първи път в България. Целта е младежите да се научат да работят в интердисциплинарни екипи по реални бизнес казуси с опитни ментори от корпоративния свят, като използват инструментите на Дизайн мислене (Design Thinking). GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ стартира през октомври. Зад прогресивния проект застават заедно инициаторите от Schwarz IT България, в партньорство с Икономически университет - Варна, Технически университет - Варна и Висшето военноморско училище "Никола Йонков Вапцаров".
Само два месеца по-късно участниците представиха прототипи на техните бизнес проекти. Те сами са избрали задачите си от реални казуси, които са им били предложени от водещи международни ритейл вериги.
"Един от казусите е как може да се достигне до отдалечени локации, без да се строи физически магазин. Решението е иновативната идея със създаването на мобилен модулен магазин, теглен от камион", разказа за Радио Варна Александър Няголов, първокурсник от Техническия университет в града.
"Нашият проект включва разгъваеми контейнери, които ще позволят на бизнесите да достигнат до по-малки региони и сезонни места, без да строят физически магазин. Тези контейнери могат да се разгъват и предоставят площ от 60 квадратни метра, като вътре има наредени стелажи с пълния асортимент на бизнеса. Вътре има също така каса на самообслужване, която позволява по-експедиционно пазаруване на клиентите", обясни той.
За магазина на колела са необходими само двама служители - шофьор на камиона и продавач-консултант. Проектът за мобилен супермаркет е разработен след серия от интервюта с потребители, споделили, че им трябва по-лесен и достъпен начин за пазаруване докато са на почивка. Като потенциални локации са предварително проучени курорти като Баня, Банско и Разлог.
Елиминирането на чакане на опашка и маркирането на продуктите един по един са целите, които стоят зад проекта за количка с вграден скенер на друг отбор в програмата Генерация Иновация.
"Достатъчно е горната част от количката да се свали и постави на лентата на касата. Електронна везна я претегля, за да установи дали тежестта съответства на сканираните при поставянето на покупките от клиента, на когото му остава единствено да извърши плащането и да си тръгне", разказа съавторът на проекта Селим Алиосман, третокурсничка по маркетинг в Икономическия университет.
"Това, което работихме в продължение на 4 месеца по проекта е всъщност един иновативен процес, който ще спести много време и усилия, както на служители, така и на клиентите ни и създава един много по-лесно и безпроблемно преминаване през касите за плащане. Избегнали сме хаоса и чакането на касите, което е най-неприятната част от пазаруването. Количката се състои от два модула, които са разделят. Единственото, което трябва да направите е да го поставите на лентата, тя преминава през касата и всичко става автоматично - няма нужда да изваждате и да слагате, всичко става автоматично", споделя още Алиосман.
Програми като Генерална иновация скъсяват дистанцията между образованието и бизнеса и позволяват по-голяма ефективност в постигането на голямата обща цел - изграждането на бъдещото поколение професионалисти в България интердисциплинарна работа и обединение на таланти. Това каза за Радио Варна Михаил Петров, главен изпълнителен директор на Schwarz IT България, която е инициатор на програмата. Компанията му предоставя 10 000 лева на отбора победител, който ще бъде определен днес. Както и 30 000 евро безвъзмезден грант, в случай че екипът реши да продължи да развива идеята си и да я изкара на пазара.