Великобритания дава около 6 млрд. долара за гранични проверки след Брекзит
Новата британска програма изисква да бъдат назначени нови служители и оптимизиране на автоматизираните системи за контрол
Британското правителство очаква прилагането на по-строгия граничен контрол, който се въвежда, след като през 2020 г. Великобритания напусна Европейския съюз (Брекзит), да му струва допълнителни 4,7 милиарда британски лири (5,97 млрд. долара). Това обяви днес Сметната палата на Обединеното Кралство, цитирана от Ройтерс и БТА.
Правителството в Лондон отложи пет пъти налагането на пълен митнически и граничен контрол с ЕС, след като на 31 декември 2020 г. приключи периода, през който се очакваше да бъде подготвено въвеждането му.
Едва на 31 януари тази година започна прилагането на първата фаза на новата британска програма за граничен и митнически контрол. Тя е известна като Оперативен модел за целеви гранични проверки (BTOM).
В рамките на първия етап на програмата износителите на животински и растителни продукти от Евросъюза трябва да представят на британските власти експортни здравни сертификати.
Втората фаза от програма, която е в сила от 30 април, включва директни проверки на внасяните стоки, които се извършват от служители на британските пристанища.
Третият етап, който е планирано да започне на 31 октомври тази година, предвижда представянето на сертификати, с които се удостоверява, че внасяните стоки са безопасни за потребителите и не представляват риск за сигурността.
Новата британска програма за граничен и митнически контрол изисква да бъдат назначени нови служители, както и оптимизиране на автоматизираните системи за контрол. Само за 13 най-важни проекта, свързани с тези промени, правителството в Лондон ще похарчи 4,7 млрд. британски лири, отбелязва Сметната палата на Обединеното Кралство.
"Многократните закъснения при въвеждането на контрол върху вноса (на стоки от ЕС - бел. ред.) и трудностите при прогнозиране на промените, които трябва да бъдат извършени, доведоха до допълнителни държавни разходи за изграждане на инфраструктурни обекти и за обучение на служители, които в крайна сметка се оказва, че не са били необходими", посочват британските държавни одитори.