Федералната агенция за въздушен транспорт (Росавиация) е издала през април-май сертификати на пет руски компании за разработване на авиационно оборудване, пише в. "Ведомости". Получили са ги Държавният научноизследователски институт за гражданска авиация, S7 Technics (дъщерно дружество на S7 group), Уралският завод за гражданска авиация, "Авиационни инженерни решения" и Институтът за апаратура за самолети "Навигатор". Според източниците на изданието няколко други компании, включително "А-техникс" от групата "Аерофлот", са подали заявления за такива сертификати.

Сертифицирането дава право на компаниите да разработват компоненти за самолети, казва пред изданието Фьодор Борисов, експерт във Висшето училище по икономика към Националния изследователски университет. Според него е необходимо да се произвеждат някои възли и връзки, които в бъдеще да заменят произведените в чужбина.

За тези компании това ще бъде първата стъпка, за да започнат в бъдеще да произвеждат аналози на компоненти за самолети, произведени в чужбина, както и за руски модели, в които се използват чуждестранни компоненти.

Засега обаче става въпрос за производство предимно на вътрешни компоненти. Компанията "Авиационни инженерни решения", която е получила сертификата, заяви пред вестника, че възнамерява да произвежда части за пътническия салон, седалките, кухненските отделения, тоалетните модули и товарните отделения.

Санкциите, наложени на Русия заради инвазията в Украйна, включват забрана за продажба на части и компоненти за самолети. През май Bloomberg писа, че според прогнозите "Аерофлот" ще трябва да започне да разглобява самолетите си след три месеца, за да поддържа флота в работно състояние поради недостиг на резервни части.

Санкциите на Запада вече обещават икономически сътресения в Русия, прогнозира АФП.

Макдоналдсите вече ги няма, резервните части са скъпи и прескъпи, хартията - пожълтяла . . . И това е само видимата част от айсберга, какъвто са започналите сътресения на руската икономика, въпреки впечатлението, че тя издържа на санкциите, предаде АФП.

Трийсет и пет годишният автомонтьор Иван от Москва разказва, че клиентите му са в паника. Цената на резервните части от чужбина се е вдигнала с 30 на сто и повече, след като западните производители са спрели износа за Русия, санкционирана заради офанзивата й срещу Украйна.

"Резервите ни се изчерпват. В един момент ще свършат. Хората, които карат чуждестранни коли, се страхуват, запасяват се, питат се какво ще правят оттук нататък, ще трябва ли да минем на китайски резервни части", добавя той, без да назове фамилното си име от страх пред началството.

"Според мен това ще влоши качеството, което пък ще намали сигурността", посочва монтьорът.

Властите вече смекчиха за колите руско производство нормите, засягащи сигурността и екологията. Разрешиха и потоци успореден внос с цел заобикаляне на санкциите.

Проблеми изникват във всички сектори, предупреди в края на април управителката на централната банка Елвира Набиулина. Тя даде впечатляващи примери - липсата на внасяни от Европа копчета по думите й е проблем "за месеци напред".

Редица фирми - от авиокомпанията "Урал еърлайнс" до най-големия производител на коли "Автоваз", спрял производството по липса на резервни части, уволняват или изпращат в принудителни отпуски десетки хиляди души.

Освен автопроизводители като "Рено" например от Русия се изтеглиха окончателно "Макдоналдс" и "Старбъкс". Хартията пожълтява, тъй като суровината идва от самата Русия, но избелващите вещества са вносни. Туризмът запада, тъй като руснаците вече не могат да плащат в чужбина с банковите си карти, а директните въздушни връзки с Европа са спрени.

Владимир Путин обаче отсича, че западният икономически "блицкриг" се е провалил и сега Русия има шанс да изгради икономика, независима от западните стоки, услуги и технологии.