Похищението по въздух на кораба с двамата българи е без аналог
Радарните системи могат да засекат обект на около 50 метра височина, но никой не би предположил, че може да става въпрос за вертолет и то в зона, която не е била рискова, казва капитан Иван Станойков
Атаката по въздух на кораба с двама българи на борда в Червено море е без аналог в историята, твърдят експерти в областта на корабоплавенето и сигурността, цитирани от БНТ.
Не е изключено компанията да е била обект на шпионаж, а терористите да са разполагали с информация относно курса на кораба и неговия план за сигурност. Какви са били възможностите за реакция на екипажа и кои са слабостите, които похитителите са използвали?
Хеликоптер прави рискована маневра и успява от първия път да кацне на палубата на кораба. От него слизат въоръжени мъже с автомати и маски на лицата, приличащи по-скоро на командоси, отколкото на пирати. Похитителите атакуват откъм кърмата. Причината - именно там се намира мъртвата зона на радарите.
Най-малко седем въоръжени мъже веднага се насочват към капитанския мостик. Екипажът е принуден да легне на земята. През това време са превзети и товарните помещения. Всичко приключва за няколко минути. Екипажът е оставен без време за реакция.
"Това е ескалация на по-високо ниво. Това не са пирати. Това са добре подготвени професионалисти. Досега такъв случай не е имало", каза капитан Румен Русев.
През 2016 г. корабът на капитан Иван Станойков е бил атакуван по вода от подобна паравоенна структура. Тогава екипажът му успява да се скрие в цитаделата на кораба или така наречената паник стая. Капитанът остава на борда заедно с помощник капитана и подава сигнал за помощ. На място пристигат вертолети от Оман, които изстрелват снаряди в мостика и освобождават кораба. Според българския капитан подобно отвличане на кораб по въздух до момента не е правено. Елементът на изненадата не е дал възможност за реакция. Радарните системи могат да засекат обект на около 50 метра височина, но никой не би предположил, че може да става въпрос за вертолет и то в зона, която не е била рискова.
"Той е сравнително близко до Саудитска Арабия. Една страна, която е идеално организирана по отношение на кодовете за сигурност. За мен първият въпрос, който възниква е как така хеликоптер, който не е обозначен се появява изведнъж", каза капитан Иван Станойков.
Според капитан Станойков от кадрите става ясно, че нападателите имат знания, капацитет и ресурси. Мястото не е избрано случайно, тъй като в тази зона опциите за маневри на кораба са ограничени. Не трябва да се изключва и версията за шпионаж. Твърде вероятно нападателите са имали предварителна информация относно курса.
"Те имат представа за плана за сигурност на кораба, къде да отидат, как да се изнесат, какво правят. Случайни работи от тези хора, които видях, няма", посочи капитан Иван Станойков.
В подобна ситуация капитанът не може да прояви самоинициатива. Той трябва да следва разписаните процедури на компанията. Екипажът няма право на оръжие.
"Мостикът е трябвало да бъде по-добре обезопасен. Има фолио, което не пропуска патрони и не могат да минат през стъклото. Това не зависи от капитана. Това е политика на компанията. Това са писани процедури", каза капитан Иван Станойков.
Една от практиките за защита на кораби е да се наемат бивши тюлени или военни. Най-често ги използват при курсове между Шри Ланка и Суецкия канал. Обучението на екипажите e свързани основно с познатите досега нападения от сомалийски пирати , които използват бързи рибарски лодки, автомати и въжета.
"Самият кораб се подготвя с бодлива тел. Пуска се вода. Наблюдава се. Предприемат се много мерки, които са горе-долу ефективни. Там където не се спазват процедурите често се случва корабът да бъде отвлечен. Да си иска откуп", посочи капитан Румен Русев.
Според експерти обаче планове за действие в ситуация, при които нападанието е по въздух, тепърва ще се изработват. Похищението вероятно ще има последици в няколко аспекта.
"Съвсем скоро ще излезе съобщение на международните организации, които определят риска и този район ще бъде определен като високорисков, а вече за конкретните мерки е въпрос на много дълбок анализ, който ще бъде извършен от специалисти, които са не само морски, но и специалисти по сигурността, които работят съвместно в такива случаи", каза к.д.п. Димитър Димитров - президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани.