На границата с Турция българските митничари са нащрек за много специфична стока: малки надуваеми лодки. Скрити в чанти, те са предназначени за дълго пътуване, чак до Ламанша, пише в репортаж на Франс прес от ГКПП "Капитан Андреево".

Изправено пред рекордния брой незаконни пресичания на границата по вода, в края на 2022 г., Обединеното кралство се свърза с България, която е в центъра на транзита на тези нестабилни средства за придвижване по вода.

Първо трябваше да се докаже, че лодките, които минават през България, наистина приключват маршрута си на английския бряг, обяснява митническият служител Георги Господинов докато обикаля ГКПП "Капитан Андреево", един от най-натоварените в света, отбелязва АФП.

"Оставихме дискретни знаци върху лодките, за да могат нашите британски партньори да идентифицират останките, изоставени на техните брегове", обясни Господинов за АФП.

Щом беше установена връзка, стана възможно да се ограничи вносът в ЕС на този тип плавателни съдове, както и на двигатели (за тях) и спасителни жилетки.

Щателни инспекции, рентгенови портали, обучени кучета: всеки ден стотици камиони преминават през тази огромна зона, гъмжаща от различни видове контрол, отбелязва АФП. Формата на двигателите е лесна за откриване, подчертават гранични служители, които разпознават все по-добре и торбите с грижливо сгънатите лодки. Помага им и куче, предоставено от британските власти, обучено да разпознава миризмата на гума.

Лондон е отделил общо 1,2 милиона лири (1,4 милиона евро) за обучение на персонала и предоставяне на оборудване, включително дронове за наблюдение.

От началото на това сътрудничество са конфискувани 52 двигателя, 49 лодки, 755 помпи за надуване на лодки и 110 спасителни жилетки, повечето от които на борда на турски превозни средства, пътуващи за Западна Европа.

През февруари ръководителят на британската дипломация Дейвид Камерън дойде да се срещне с българските митничари, като част от офанзива по всички направления за "спиране" на този трафик и на "тази ужасна търговия, която струва живота на много хора".

Миналия месец подобно партньорство стартира с Франция.

"Политически това е голям проблем", каза за АФП Нандо Сигона, специалист по международна миграция в университета в Бирмингам. "Брекзит беше съпроводен с обещанието за поемане на контрол над границите, но сме свидетели на провал в спирането на пристигащите", отбелязва Сигона. Това е ситуация, която омаломощава консерваторите няколко месеца преди парламентарните избори, които биха могли да доведат до съкрушителна победа на лейбъристите".

През първото тримесечие на 2024 г. 5 373 души са преминали незаконно опасния маршрут през Ламанша, при 3793 година по-рано (+42%), това е рекордно увеличение, по оценка на АФП, базирана на официални данни.

Най-малко седем мигранти, включително седемгодишно момиче и 14-годишен тийнейджър, се удавиха, докато се опитваха да стигнат до Англия.

От 300 преди пет години, броят на преминалите се увеличи до близо 30 000 през 2023 г., с все повече пътници на всяка от лодките. През миналата година афганистанците са били най-многобройните мигранти по море, пред иранци, турци, еритрейци, иракчани и сирийци.

Сътрудничеството, установено от Лондон с няколко европейски държави, в частност с Албания, откъдето броят на мигрантите е намалял, "е дало ефект", смята британският експерт Сигона. Той обаче не си прави илюзии. Защото "мрежите на контрабандистите постоянно се адаптират и намират нови доставчици на лодки".

"Ние не решаваме проблем, като се борим с последствията", потвърждава Николай Поснер, говорител на френската асоциация за подпомагане на мигранти "Утопия 56". Той припомня, че тези лодки се появиха през 2018 г., за да заобиколят засилването на пътния контрол. Колкото повече се увеличават препятствията и се засилва полицейското присъствие, толкова повече рискове поемат контрабандистите", предупреждава Поснер.