”Газпром” иска и американския пазар
Руският енергиен гигант "Газпром", който доминира на газовия пазар в Европа и в някои райони на Азия, иска да придобие 10 процента от американския пазар през следващото десетилетие. Това заяви пред Франс прес Джон Хатънбъргър, президент на Gazprom Marketing and Trading в САЩ, цитиран от БТА.
"Търсим фирми с добри позиции в газовия сектор в Съединените щати, които се стремят да се разрастват в Европа. Така ние ще продаваме газ в Европа, а те ще ни продават газ в САЩ", продължи президентът на Gazprom Marketing and Trading. Откакто "Газпром" заработи в САЩ в началото на октомври, той сключи търговско споразумение с френския енергиен гигант EDF за 17 милиона куб. м дневно. "Стремежът е новите договори да са от същия порядък или малко по-големи", добави Хатънбъргър. "Газпром" със сигурност има ресурси да постигне тези цели, особено ако започне експлоатацията на Щокманското газово находище в Арктическия район на Русия през 2014 г., както е планирано. "Газпром" може да се изправи пред истинско търговско предизвикателство в САЩ в период, когато бързо разрастващите се пазари в Китай и Европа са по-привлекателни заради по-високите цени на енергията, посочва АФП.
Експерти в сектора обаче са на мнение, че разликите постепенно ще намаляват с интернационализирането на пазарите и с настаняването на "Газпром" и на китайските енергийни компании в нови пазарни територии. Руската компания може да се окаже облагодетелствана от намерението на Конгреса на САЩ да намали емисиите въглероден диоксид. Както подчертава Хатънбъргър, природният газ е чиста алтернатива на въглищата и петрола, добавя АФП.