"Тревога от дясно": на хоризонта руски разузнавателен самолет се приближава на ниска височина до малкия военноморски френски кораб "Капитан Биро" край Керченския пролив, в Черно море - арена на надпревара между Русия и НАТО.

"Идва право към нас", провиква се мичманът Юго, заслонил очи с ръка, за да се предпази от слънцето в края на този октомври.

Големият самолет амфибия "Бериев Бе-12", прелита и се връща обратно, приближава се на няколкостотин метра от кораба. Моряците тичешком идват на мостика, оборудвани с телеобективи, за да го снимат. От пилотската кабина на самолета руският пилот вероятно прави същото.

"Капитан Биро" патрулира в Черно море и вижте какво става", казва Максим Льороа, капитанът на корветата, на борда на която екип на Франс прес имаше възможност да пътува миналата седмица между пристанищата Батуми в Грузия и Одеса в Украйна, няколко дни преди срещата на върха на НАТО в Лондон.

Франция твърди, че иска да защитава свободата на корабоплаването в тези международни води, в които Русия е вездесъща.

Черно море, чиито единствени изходи са Босфорът на запад, контролиран от турците, и Керченският проток на север, който де факто е под контрола на руснаците, е геополитическо кръстопът, където се пресичат руското влияние и това на НАТО на фона на сближаването между Анкара и Москва и руско-украинското напрежение около Крим.

За Русия "Черно море е морски бастион", казва Игор Деланое, заместник-директор на аналитичния център Френско-руска обсерватория в Москва. Това е нещо като "политическо съревнование" между Москва и НАТО, допълва той. От шест крайбрежни страни три са членове на алианса (Турция, Румъния и България), а две искат да станат членки (Украйна и Грузия).

Но Русия "пое контрола в региона", особено след анексията на Крим през 2014 г., подчертава експертът.

Този полуостров "се превърна в самолетоносач, откъдето руснаците могат да обикалят в радиус цялата зона", анализира регионален дипломатически източник, имайки предвид милитаризацията на околностите на Севастопол (притежаван от руснаците от 18-и век): крайбрежни батареи, противокорабни ракетни системи, самолети. . .

"Руснаците се чувстват много удобно в Черно море", допълва Деланое и припомня, че Босфорът е изход към останалата част на света, по-специално към сирийския театър на бойни действия.

Няколко часа след преминаването на самолета "Бериев", самолет "Сухой Су-33" - изтребител и машина за противокорабни сражения - започва да кръжи високо в небето над "Капитан Биро" и неговия 95-членен екипаж.

"Един от радарите му беше прехванат от оперативния център", зала, пълна с техника за засичане, разположена във вътрешността на патрулния кораб, казва сержант Жереми.

Това е една от мисиите на кораба: да служи за примамка на руснаците с цел събиране на максимална информация за тяхното оборудване, тяхното обозначение и данните за техните радари.

"Това е като игра на котка и мишка", споделя капитанът на кораба. Преди спирката на кораба в Батуми руснаците вече се появиха около него на два пъти със самолети "Су-24" и "Су-30M".

Всички събрани параметри са пратени в Париж в база данни с цел анализ на руските реакции.

"Констатираме все по-агресивно поведение. Желание за показване на мускули", заявява пожелал да запази анонимност френски адмирал.

"Веднага щом се появи кораб на НАТО, те са тук, за да следят с всички възможни средства", добавя дипломатически източник.

Освен за събиране на разузнавателни данни "Капитан Биро" е и средство за морска дипломация, казва корабният лейтенант Готие.

"Редовното присъствие на кораб на френските военноморски сили на тази сцена позволяла да се поддържат в Черно море тесни и редовни връзки със съюзническите военноморски сили", изтъква френското министерство на отбраната. Тоест връзки с военноморските сили на страните от НАТО и на тези, които имат желание да се присъединят към алианса. А това дразни Москва.

В Батуми "Капитан Биро", който е един от доайените на френските военноморски сили, беше посетен от грузинската президентка Саломе Зурабишвили и участва в маневри с грузинската брегова охрана.

"Те имат действително желание да покрият стандартите на НАТО и засега успяват", обяснява капитан Льороа.

Сходни учения са предвидени и с украинските военноморски сили след спирането на кораба в Одеса и с румънските военноморски сили след спирането в Констанца.

Освен съперничеството НАТО - Русия и конфликта Русия - Украйна, регионът е белязан и от сближаването между Русия и Турция, въпреки че тя е членка на НАТО.

"Сближаването се възприема като ускорено" от 2016 г., казва Деланое, припомняйки, че Анкара и Москва сътрудничат по някои стратегически въпроси, като войната в Сирия, но си остават конкуренти по други въпроси, като Либия. Без да отчитаме техните тесни икономически връзки.

За "Капитан Биро" от оперативна гледна точка всичко върви добре с турците, уверява капитанът на кораба. Сближаването на Турция с Русия не се усеща, нито дипломатическите напрежения между Еманюел Макрон и Реджеп Тайип Ердоган.

Според Елисейския дворец Турция е против "намеса на НАТО в Черно море" във връзка с украинската криза.

"Край на упражнението!" - лицата на моряците на мостика, които се учат да стрелят с картечница и с 20-милиметрово оръдие, се вдигат към небето, където постепенно се очертава силуетът на приближаващ се хеликоптер.

"Най-вероятно е турски", казва сержант Пиер и преглежда снимките на екрана на компютъра си. Това се потвърждава и от оперативния център на кораба. Самолетът е излетял от фрегата, за да "хвърли един поглед" на френския кораб. И да покаже, че турците действително присъстват в Черно море.