Жена, сериозно пострадала при срутването на бетонната козирка на гарата в Нови Сад преди повече от две седмици, е починала в болница, съобщиха от лечебното заведение, цитирано от ДПА и БТА.

На 1 ноември бетонната козирка на основната железопътна гара в Нови Сад се срути, затрупвайки десетки души. Сред загиналите са и две деца - на шест и на десет години. Двама други тежко ранени остават в болницата с опасност за живота. 

Властите все още не са предоставили убедително обяснение за причините за инцидента, разтърсил жителите на северния сръбски град и предизвикал антиправителствени протести в града, както и в Белград.

Поредният се състоя миналия петък, когато сръбската опозиция призовава хората 14 дни след злополуката да демонстрират "гражданско неподчинение" и с 14-минутно мълчание да почетат 14-те загинали в трагичния инцидент.

"Навършват се 14 дни от трагедията и не стига, че никой не пое отговорността и на никого не е повдигнато обвинение, а много бяха изслушани, но нямаме и никакви заподозрени. Затова призовахме гражданите да демонстрираме съпротива срещу избягването на отговорност от страна на отговорните", каза Стефан Бабич от опозиционното движение "Крени промени", цитиран от регионалната телевизия Ен 1.

Досега оставка подаде само министърът на строителството, транспорта и инфраструктурата Горан Весич, като заяви, че не поема вината за трагедията. След официално подадената оставка на Весич премиерът Милош Вучевич каза, че очаква още оставки от ресорното министерство, като в сряда той повтори, че очаква това да се случи до края на тази седмица. Опозиционните партии, които са сред инициаторите на част от протестите, искат оставката и на премиера Вучевич, който в миналото е бил кмет на Нови Сад, както и на настоящия кмет Милан Джурич.

"За демонстрантите Милош Вучевич е политически отговорен за тази трагедия", обясни политологът от Нови Сад Александър Ивкович, цитиран от Франспрес.

Прокуратурата в Нови Сад е изслушала над 60 души до този момент по случая, но все още не е повдигнала обвинения. Според прессъобщение на прокуратурата към момента "се извършва експертиза за причината за срутването на козирката, както и анализ на иззети проби от отломките".

"След тази експертиза и установяване на причините за падането на козирката, прокуратурата ще може да установи отговорността за пропуските, довели до трагедията", се допълва в прессъобщението, като се подчертава, че този случай представлява "абсолютен приоритет" за институцията.

Сред исканията на протестиращите е и публикуването на всички "тайни" споразумения във връзка с ремонта на гарата, както и контрол на всички инфраструктурни проекти, които са започнати и реализирани в последните десет години, отбелязва сръбската редакция на Радио Свободна Европа.

Гарата в Нови Сад е построена през 1964 година, ремонтирана е през 2021 и 2022 година, като малки ремонти дейности е имало до юли тази година, когато Министерството на транспорта съобщи, че общо 16 милиона евро са били инвестирани в обновяването.

Министърът на строителството Горан Весич, държавната сръбска железопътна компания, държавният институт за транспорта и китайски консорциум, състоящ се от Чайна рейлуей интернешънъл (China Railway International Co. Ltd) и Чайна къмюникешънс кънстракшън къмпъни (China Communications Construction Company), които ремонтираха гарата, са сред потенциалните отговорни за трагедията. Според сръбски медии причината за рухването на козирката може да е и дълго пренебрегваната ръжда по металните част от конструкцията.

До този момент бяха организирани два големи протеста в Нови Сад и Белград, както и ежедневни по-малки протести. Докато големият протест в Нови Сад от 5 ноември бе определен от гражданите като "величествен", последвалият го голям протест в Белград на 11 ноември бе описан като "по-скоро безсмислен", тъй като все още не е постигната крайната цел на тези протести - установяване на отговорност.