В действителност обаче какво е струвало на шведския град да стане първи носител на отличието, не може да проличи от една пощенска картичка. Онова, което впечатлило най-силно комитета, упълномощен от Европейската комисия да присъди титлата, е "как съумяхме да ограничим емисиите от въглероден двуокис", обяснява пред АФП директорът на общинска служба "Благоустройство и околна среда" Густав Ландал.

Стокхолм, построен сред гора на архипелаг в Балтийско море, регистрира през 2009 г. равнище на емисиите от въглероден двуокис от 3,4 тона на жител и се стреми до 2015 г. да го сведе до 3 тона. В останалата част на Европа емисиите от СО2 достигат около 10 тона на жител.

За постигането на този резултат в Швеция, където екологията е национална кауза, Стокхолм насочва усилия към транспорта и отоплението - два сектора, които в ЕС съставляват 43% от всички отделяни в атмосферата газове с парников ефект.

Успяхме да ограничим емисиите в транспорта, въпреки че градът не спира да расте, отбелязва гордо Ландал. Колкото до отоплението, макар да е абсолютно необходимо най-малко пет месеца в годината, Стокхолм и тук съкрати рязко емисиите, инвестирайки в работеща с възобновяема енергия общинска система за централно отопление, в която са включени 75% от жилищата. Тази система освен това генерира собствена електроенергия.

В град, в който зелените площи заемат 40% от територията, в който 95% от населението разполага с природен кът за отмора на не повече от 300 метра разстояние, общината насърчава неуморно жителите да не използват колите си. Според статистиките от 2007 г., 19% от стокхолмците се движат през зимата с велосипед или пеша въпреки студа и снега, а през лятото делът им достига 33 на сто. Много други предпочитат градския транспорт, до такава степен, че почти всеки месец има нов рекорд по брой пътници, пътуващи с обществения транспорт. 

Пътните такси, въведени през 2006 г. за артериите около градския център, са помогнали за намаляване на трафика в центъра с 20%. През 2008 г. около 168 000 души са стигали всеки ден до работното си място в центъра с обществения транспорт, работещ с възобновяема енергия - регионални влакове, метро, автобус, докато кола са ползвали 56 000 души.