Любопитна и полезна статия е публикувало онлайн изданието за технологиите за бизнеса и живота - TechNews.bg. Представени са две от най-популярните алтернативни на Microsoft Office - OpenOffice.org и Google Docs. Съпоставяйки възможностите на двата пакета, те предлагат да ви улеснят във вашия избор.

Платформена съвместимост: двата пакета могат да работят на съществуващите платформи. Уеб базираният Docs е съвместим с всеки съвременен браузър, а офлайн пакетът OpenOffice работи под Windows, Mac OS X, Linux и други операционни системи. Docs има предимство по отношение на мобилността, тъй като е достъпен от всеки свързан към интернет компютър, както и от много портативни устройства. OpenOffice е предназначен основно за използване с персонални компютри, и то в офлайн режим. Зависимостта от интернет при работа с Docs крие известни рискове за бизнеса, но наскоро Google добави поддръжка на технологията Gears, която позволява на потребителите да работят с Docs и Gmail в офлайн режим.

Обновления и развитие: Google е в отлично здраве и мощно инвестира в своя проект, но разработва Docs по-различен начин от традиционните софтуерни компании. И оттук идват предимства и недостатъци за малкия бизнес, избрал решението на Google. От една страна, Google Docs почти не изисква поддръжка от ИТ персонал. Отваряте уеб браузъра и пускате последната версия на Docs, без да се грижите за обновления и пачове за сигурността. Обратната страна на монетата е, че обновленията са извън обсега на потребителите. Това е добре, когато става дума за нови функции като Google Gears, например, но не и когато компанията отнема функционалност в своя продукт. Потребителите на OpenOffice.org, те имат пълен контрол върху обновленията. Могат да тестват ъпдейтите, преди да ги инсталират, и ако някой от тях премахва важна характеристика, имат възможност да задържат обновяването. Като отворен проект, OpenOffice.org е много по-прозрачен от Google.

Поддръжка: И OpenOffice.org, и Google Docs са безплатни за придобиване. Компаниите могат да активират Apps без да плащат или срещу 50 долара на потребител (премиум). Неудобството е, че не могат да смесват платени и безплатни услуги. При OpenOffice също има платени опции: Novell предлага поддръжка на пакета за Windows и Linux, а корпоративното издание Oracle за минимум 100 лиценза струва $90 на потребител и $19.80 за едногодишна поддръжка. Персоналното издание с цена $50 не включва поддръжка.

Характеристики: Google Docs е наистина добро решение за създаване на опростени документи и импортиране на такива от Microsoft Office формати, без сложно форматиране и формули (в екселските файлове). Но Docs не предлага развитата функционалност на OpenOffice.org. Все още, Google решениe не замества офисните приложения. Така например, поддръжката на макроси и импортиране на Excel документи в Docs не е на нивото на OpenOffice. Приложението за презентации също не е пълнофункционално, както Impress. Характеристиките на Writer (текстовият редактор на OpenOffice) превъзхождат значително Google Docs. Ако искате да създавате сложни документи, съпоставими с тези от Microsoft Office, или ако импортирате голям обем документи от MS Office, решението е OpenOffice.org.

Данните: Като облачна услуга, Docs хоства данните на своите потребители в сървърите на Google. Няма добър начин за бекъп на документите, така че при евентуален срив на Google, потребителите са изложени на риск. Освен това, при този тип услуга бизнесът изнася конфиденциални данни към трета страна, в случая Google. Макар и доставчикът да борави с документите по автоматизиран начин, съществува потенциален риск за кражба на данни. Ако услугата бъде компрометирана в някоя точка, това би довело до изтичане на данни. При работа с OpenOffice защитата на данните е напълно под контрола на самите потребители.

И така, кой от двата пакета е по-подходящ? В близка перспектива, докато Google не предложи по-голям контрол над данните и по-добри офлайн инструменти, малкият бизнес ще предпочита OpenOffice.org. Компаниите, за които не е проблем Google да съхранява документите им, биха се възползвали от възможността техните служители да работят съвместно по опростени документи през Docs. Почти безплатната поддръжка също е предимство.