Локомотивът на Вапцаров - атракция през уикенда
Баба Меца тръгва в 9 часа от Централната гара в София
Парният локомотив баба Меца на БДЖ устройва атракционно пътуване за авантюристите. В събота и неделя (18 и 19 май) от 9 часа вагонът ще очаква своите пътници на Централна гара за ретро пътуване до Банкя. Осигурено е и завръщането до София, като в обратното направление композицията ще потегли от гара Банкя в 14:30 ч.
Продажбата на билети и резервацията на запазени места за пътуване с атракционните влакове ще започне от вторник, 14-и май. Билети могат да бъдат закупени от касите във всички градове в страната след 14:00 ч. Цената на билета за влака с парния локомотив № 46.03 между София и Банкя ще бъде 17.50 лв. за пътуване в двете посоки, с включени запазени места.
Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно без да ползват отделно седящо място. Възрастта им ще се удостоверява с акт за раждане или копие от него при закупуване на билети. Децата на възраст до 10 години задължително пътуват с придружител.
По време на престоя си в курортното градче всички посетители ще могат да се насладят на първия национален фестивал на уличните артисти. Целта на проекта е представянето и развитието на уличната сцена в рамките на четири основни направления: музика, театър, циркови и изобразително изкуство.
Парният локомотив № 46.03, наричан баба Меца, е произведен през 1931 г. в Полската локомотивна фабрика "H. CEGIELSKI - POZNAN". Той е представител на най-мощните парни локомотиви в България и една от най-големите тендерни машини в Европа. Наричат тези машини уникално постижение в локомотивостроенето, а прякорът си баба Меца добиват заради компактната конструкцията, не особено високата скорост и голямата сила.
Такива парни локомотиви прекарват "неуморно" тежките товарни влакове през Владая и Разменна до замяната им с дизеловата тракция в периода 1967 - 1969 г.
По време на своята работа като локомотивен огняр в депо София на този локомотив е служил по съвкупност най-дълго време поетът-революционер Никола Йонков Вапцаров. Трудно може да се намери друга железопътна администрация, която да е използвала в продължение на 50 години без прекъсване такива тендерни локомотиви при редовна експлоатация. Експлоатационният живот на парен локомотив № 46.03 е около 44 години.