Трамвай 5 отново започва да вози пътници, пуснаха обновеното му трасе (снимки)
Първата част от проекта по ремонтирането на най-старата софийска линия е готова
Трамвай номер 5 отново започва да се движи от утре, но по обновеното си трасе от Съдебната палата до "Бъкстон" в София.
На специално събитие ремонтираната първа част от най-старата софийска линия - тази на трамвай №5, беше пусната в експлоатация, съобщиха от Столичната община.
От утре, 8 декември, ще бъде пуснато движението на трамваите по линия номер 5 по трасето от площад "Македония" до бул. "Овча купел", съобщи пред журналисти зам.-кметът на Ангел Джоргов. Той отбеляза, че по линията ще се движат 13 нови трамвайни мотриси. До средата на следващата година трябва да пристигнат и още 29 нови мотриси за линиите 5, 4 и 18.
Обектът е разделен на две части и срокът на участъка от обръщалото на Съдебната палата до пл. "Руски паметник" изтече през пролетта, имаше забавяне около 90 дни, посочи Джоргов. Той каза, че на строителната фирма ще бъде наложена глоба в размер на 10% от стойността на този участък, която е около 10 млн. лв. Това означава, че глобата за строителя ще бъде около 900 хил. лв., поясни зам.-кметът, цитиран от БТА.
Джоргов посочи още, че от утре започва и реконструкцията на трамвайното обособено трасе от трамвайното ухо на бул. "Никола Петков" до ул. "Райска градина".
Към настоящия момент е изпълнен изцяло етап 1 - от пл. "Руски паметник" до ухо "Бъкстон". Започната е работа по трасето след ухо "Бъкстон". Изцяло е изпълнен участъка от ухо "Бъкстон" до кръстовището на бул. "Овча купел". Около 55% от предвидените за изпълнение СМР за цялата част А - от пл. "Руски паметник" до ухо "Княжево" - са извършени, обясняват от Общината.
Вижте всички снимки ТУК>>>
Цялостно е подменен релсовия път, контактната мрежа, изградени са нови перони, при спазване на изискванията на наредбата за достъпна среда, монтирани са спиркови навеси. Емблематичният жив плет, характерен за обособеното трамвайно трасе по булевардите "Тотлебен" и "Цар Борис III", предстои да бъде изцяло възстановен. Живият плет в този участък е със защитен режим по силата на Закона за културното наследство. Тази част от растителността, която е в добро здравословно състояние ще бъде запазена, а там където е необходимо - ще се допълни и обогати с нова от същия вид.
Реконструкцията започна на 10 април 2021 г. Проектът е на стойност 40 534 831 лв. без ДДС и се финансира по програма "Региони в растеж". Включва изграждането на линейния парк между пл. "Македония" и Руски паметник, който вече е готов, а също и реконструкция на релсовия път до ухо "Бъкстон". Вторият етап на проекта е ремонт от Бъкстон до Княжево. Очаква се да започне след приключването на първия, въпреки множеството уведомления от изпълнителите на проекта, че междувременно строителните материали са поскъпнали многократно.
Независимо от цялостната модернизацията на трамвайния път, характерът на историческия образ на булеварда със специфичния силует на растителността ще бъде изцяло запазен и възстановен, пишат още от Столичната община.