Надяваме се в следващите няколко месеца да започнем Слатинския участък от метрото в София. Това каза изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев по време на най-мащабния регионален форум за Зелената трансформация, иновациите и индустриите на утрешния ден - Green Week 2023, организиран за трета поредна година Dir.bg и 3E-news.

В продължение на 3 дни над 130 панелисти от 10 държави дискутират зеления преход в страните от Централна и Източна Европа, енергийната сигурност и свързаност. Първият ден на конференцията постави акцент върху зеления преход в страните от Централна и Източна Европа, енергийната сигурност и свързаност. Във фокуса на втори ден попаднаха въпросите за зеленото финансиране, ESG, кръговата икономика и декарбонизацията, иновациите като фактор за конкурентоспособност, AI & EDTECH. Днешният трети ден от форума насочи разговора към бъдещето на транспорта, дигитализацията, зелените градове и продоволствената сигурност.

Стоян Братоев участва в панела "Електрификация на транспорта и модернизация - колко бързо, колко далеч?".

По отношение на Слатинския участък от метрото той допълни, че вече има избран изпълнител, но е необходимо време за приключване на процедурите. Участъкът ще бъде от шест километра, с шест метростанции. От Военна академия на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" през "Гео Милев", "Слатина", "Арена София" и "Тех парк" на бул. "Цариградско шосе", обясни Братоев. По думите му трасето е изключително натоварено - около 110 000 жители живеят и работят в района. Предвижданото натоварване на този участък от линията е 78 000 пътници, поясни той.

"В момента изграждаме участък от 3 км по Плана за възстановяване и устойчивост по продължението на третата линия - от метростанция "Хаджи Димитър" до "Левски Г", каза Братоев. По думите му изпълнението е на 30%. Подготвя се и метростанция в "Обеля", която ще има връзка с националната железопътна мрежа.

Снимка: Иван Коловос

"Проектът за метрото в София успя да покаже, че България може да изгражда големи, много сложни инфраструктурни проекти, които са изключителни ефективни по отношение на замърсяването на околната среда, бързината на пътуване и удобствата на пътниците", отбеляза Братоев. "В големите европейски столици навсякъде се предвижда изграждане на 30 до 40 км нови метролинии в следващите 10-15 години. Ние предвиждаме 15-20 км, по-скромни сме заради финансовите възможности", каза още той.

В последните десетина години Столична община отдели огромни усилия и средства, за да обмени парка на градския транспорт, посочи Димитър Дилчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) в София. По думите му процесът по закупуването на електробуси и подмяната на парка на градския транспорт трябва да продължи. Според него са нужни финансиране и усилия и за изграждането на подходяща инфраструктура.


Събитието е организирано от Dir.bg и 3Е-news в партньорство с Електрохолд, Евроинс, Еврохолд, ПроКредит Банк, Visa, Главболгарстрой Холдинг, Enery, Геотехмин, GCR, ОББ, Артекс Инженеринг АД, Телелинк Бизнес Сървисис, ТоталЕнерджис EП България, Compass Cargo Airlines, Девня Цимент АД с проект ANRAV, УниКредит Булбанк, МЕТ Енерджи Трейдинг България, Дънди Прешъс Металс, Фонд ФЛАГ, European Investment Bank, Platform Brown to Green, ТЕЦ "Бобов дол", Енергео, Българска банка за развитие, Електроенергиен системен оператор, Булгартрансгаз, Керхер, ENplus®, Булатом - Сдружение, Солвей Соди АД, Институт "Големи данни в полза на интелигентното общество" (GATE), DEVIN, Българска федерация на индустриалните енергийни консуматори" (БФИЕК), Kaufland, БМФ Порт Бургас АД, Smart Energy Trade, ПИМК ООД, Чериът Моторс АД, Tumba Solutions.

Green Week 2023 се осъществява с медийната подкрепа на БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, Еconomic.bg, ESGnews.bg, Euronews.