Терзиев: Има внесен идеен проект за строеж на небостъргача на бул. "Черни връх", но не е одобрен
215-метровата сграда разпали спор между "Спаси София" и пътния експерт Диана Русинова
Има внесен идеен проект за строеж, но той не е одобрен. Няма разрешително за строеж, което да е подписано. Това каза кметът на София Васил Терзиев в отговор на журналистически въпрос, свързан с коментирана в социалните мрежи тема за издигане на 215-метровия небостъргач в района на бул. "Черни връх" в столицата.
В същото време пътният експерт Диана Русинова и "Спаси София" влязоха в задочен спор за сградата. Оказа се, че Русинова е била начело на екипа, чието заключение е, че билдингът няма да натоварва трафика в района. Тя пък бе атакувана за подписа си под документа. Председателката на Европейския център за транспортни политики отвърна на партийния лидер и общинар Борис Бонев "да се съсредоточи в решаването на проблемите, които забърка покрай сагата с бул. "Патриарх Евтимий" и бул. "Витоша" и "да престане да саботира собственото си управление и най-вече кмета на София".
Според Терзиев се е създала голяма истерия, но е важно да се отбележи, че устройственият план за въпросната сграда е минал през 2017 г. и е гласуван в Столичния общински съвет (СОС) от тогавашното мнозинство на ГЕРБ. Този проект седи като идеен в Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ) към Столичната община, вкаран е през ноември 2024 г. и не е имало движение по него от тогава, уточни още Терзиев, цитиран от БТА.
По думите на кмета, има много подобни казуси, натрупани през годините. "Има много сгради, за които можем да кажем, че не им е там мястото, където е планирано да се построят. Предстои ни един дълъг разговор със софиянци и те да разберат как работи градоустройството", добави Терзиев. Той смята, че "разковничето" е кога и как се гласуват устройствените планове, както и кога те се разрешават и одобряват. "Трябва да си дадем сметка какво е одобрено като устройствени планове и какво трябва да направим, за да се спрат подобни проекти за в бъдеще", смята кметът. Той допълни, че в момента се виждат резултатите в градоустройство отпреди 10-15 години.
"Това, което може да се направи, е да се даде отказ за издаване на разрешително за строеж и това нещо ще отиде в съда", отбеляза Терзиев и допълни, че този вариант се обмисля. Терзиев коментира, че през годините е имало много подобни дела, на които крайният резултат е ясен. Той заяви още, че тези дела са на цената на парите на софиянци, затова е важно да бъде много добре преценено.
Васил Терзиев каза, че личното му мнение по казуса е, че високи сгради в София трябва да има. "Те са нещо хубаво, но трябва да бъдат направени с мисъл", добави той. Кметът отбеляза, че има проблем със сгради високи по 100 метра, които да са около сгради високи 10 метра. "Има такива примери в София, като от тях искам да избягаме", коментира още той.
По същото време пътният експерт Диана Русинова и "Спаси София" влязоха в задочен спор чрез социалните мрежи за 215-метровият небостъргач. Оказа се, че Русинова е била начело на екипа, чието заключение е, че сградата няма да натоварва трафика в района. Тя бе атакувана за подписа си под документа. Председателката на Европейския център за транспортни политики пък отвърна на партийния лидер и общинар Борис Бонев "да се съсредоточи в решаването на проблемите, които забърка покрай сагата с бул. "Патриарх Евтимий" и бул. "Витоша" и "да престане да саботира собственото си управление и най-вече кмета на София".
"Транспортният анализ за кулата на Парадайс е изготвен от неслучайната Диана Русинова-Мехмедали. Тя е начело на екипа, чието заключение е, че 215-метровия небостъргач "няма да натоварва трафика в зоната на въздействие около сградата". Подписала се, че "са налице обстоятелства, които ясно и категорично показват, че в зоната за анализ на трафика не са налице предпоставки за какъвто и да било оперативен проблем за транспортно-комуниакционната мрежа". Ако името на г-жа Русинова-Мехмедали ви е познато, то е, защото именно тя обжалва и всячески саботира проекта за нова велоалея и BUS лента по Патриарха с довода, че София няма действащ ГПОД. Странно как не се сети, че такъв план София няма от 2017 г., когато кмет беше Фандъкова. Изглежда е била твърде заета да доказва, че изграждане на най-високата сграда, на възможно най-неподходящото място, няма да влоши и без друго големите задръствания в района" написаха от "Спаси София" и допълниха: "В биографията ѝ не намираме информация да има диплома за инженер, проектант или урбанист, че да участва в изготвянето и да подписва анализи за натоварване на трафика. Именно затова настояваме незабавно да се изиска нов анализ на трафика на целия район, който да бъде направен от независима международна компания!".
Русинова тутакси отговори на лидера на "Спаси София" отново в социалната мрежа: "Призовавам Борис Бонев да се съсредоточи в решаването на проблемите, които забърка покрай сагата с бул. "Патриарх Евтимий" и бул. "Витоша". Да престане да саботира собственото си управление и най-вече кмета на София. Г-н Бонев дръжте се като управляващ, а не като опозиция. Почти две години не сте опозиция и ние гражданите очакваме от Вас решения, а не проблеми".
По думите на Русинова той и "светата му" носят пряка отговорност "за всички безобразия които сътворихте". Тя го "насърчи" да си потърсят и добри адвокати, защото, освен пред столичани, носят отговорност и пред закона.
"По отношение на транспортния анализ изготвен от мен и колегите ми пътни инженери през 2016 г. Ви насърчавам да сте много внимателен с квалификациите, защото и този номер няма да мине. За протокола това е анализ приет от експертен съвет в състав над 50 човека и от СОС през 2016 г.", добави тя.