Резултатите на България по отношение на качеството на въздуха се подобряват, заяви премиерът Николай Денков на брифинг след среща с европейския комисар по въпросите на околната среда, океаните и рибарството Виргиниюс Синкявичюс, която се състоя днес в Министерския съвет.

Синкявичюс също потвърди напредъка на България за подобряване качеството на въздуха, макар и по думите му да не е постигнато оптимално ниво. Той похвали София, че е един от градовете с най-добре електрифициран градски транспорт в Европа, но ахилесовата пета е в енергийния сектор, особено районите, които използват въглища, отбеляза Синкявичюс.

Според него там трябва да се реагира възможно най-бързо, защото повече от 10 хил. граждани умират ежегодно заради замърсяване на въздуха.

Синкявичюс припомни за днешните си срещи в София с представителите на властта. С министър-председателя говорихме основно за зеления преход. Много съм благодарен за неговата позиция и тази на неговото правителство за това, че признават важността на Зелената сделка, отбеляза той.

Според него Зелената сделка е възможност, не само в областта на околната среда, а възможност за един положителен преход, от който България и гражданите ѝ ще могат да се възползват.

Синкявичюс посочи, че с премиера Денков са обсъдени и реформи в тази област, залегнати в Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Той заяви, че за тяхното прилагане има срокове, за това е важно да се изпълняват бързо. Необходимо е да има политически ангажимент за тяхното изпълнение, подкрепа от парламента, каза Синкявичюс . Говорим и за справедливия преход и възможните механизми, които могат да бъдат използвани за изпълнението на съответните мерки, също така и за подпомагане на регионите, където икономиката в голяма степен зависи от добива на въглища, добави той. По думите му българските министри знаят най- добре как може да се направи този преход.

За отпадъците той посочи, че България е сред 14 държави членки , които не са изпълнили целите за актуалния период, но е постигнат голям напредък. По думуте му 113 сметища са били закрити и това е важна стъпка напред. България е последната държава в ЕС, която все още има различна система за изчисляване на таксите за смет на местно ниво, изтъкна Синкявичюс. Той посочи, че таксите се изчисляват все още въз основа на цената на имота, а не на количеството отпадъци, като принципът на изчисляване трябва да е на база количеството замърсяване.

В отговор на въпрос, той заяви, че според него е прекалено рано да се говори за нови процедури по неизпълнение. Нека първо отделим внимание на тези, които са в процес в момента, каза Синкявичюс.

Относно подпомагане от страна на ЕК заради наводненията по Черноморието Синкявичюс заяви, че на първо място България трябва да кандидатства. Трябва да се прецени на каква стойност са щетите, след това ЕП и Съветът заедно решават, а след това Комисията отпуска средства на съответната държава членка от Фонда за солидарност. Процедурата е отворена, България има срок от няколко месеца, за да кандидатства, добави той.

Министър-председателят Денков на свой ред каза, че двамата са имали "стегната, делова и съдържателна среща, в която засегнахме най-важните проблеми като зеления преход, вредните емисии, качеството на въздуха, начина по който се оценяват данъците, свързани с отпадъците, сметищата. Засегнахме и темата за автомагистрала "Струма", каза Денков.

Той каза, че продължават усилията за затваряне на най-замърсяващите топлофикации или електрически мощности. Общините изпълняват програми за подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични като например Столичната община и други градове. Те ще продължат да се изпълняват и ще бъдат разширени, каза премиерът.

Според него, за да направим решителния преход, трябва да си дадем ясна сметка, че за проблемите в Перник и Гълъбово със замърсяванията, трябва да се вземат решителни мерки. Те или трябва да бъдат затворени, или да бъдат технологично обновени, за да не замърсяват околната среда, заяви Николай Денков.

По отношение на зеления преход министър-председателят припомни, че България вече загуби около 200 млн.лв. в края на 2022 г., защото не бяха подготвени териториалните планове. Когато влязохме в министерството на 6 юни тази година, се оказа, че отново трябва да стартираме от нулата по отношение на териториалните планове, защото има определени стъпки, които трябваше да бъдат извървяни, свързани с очакванията на консумация на ток.

Денков припомни, че се наложи да рестартираме процеса и в много кратки срокове да бъдат подготвени тези планове, които не са същите по съдържание, като миналата година.

Най-трудната част е да се започнат преговорите по същество с местните общности, синдикатите, за да се види как да се минимизират всички рискове, свързани със социалната цена на зеления преход и също така да се оцени как е най-ефективно да се използват средствата, които са налице и са много значителни - над 1,4 млрд. лв. само по отношение на справедливия преход, заяви Денков.

По думите му въпросът е как да осъществим този плавен преход, при който постепенно да бъдат намалени мощностите, от там и замърсяването и в същото време да бъдат използвани средствата да се защитят хората, които ще бъдат засегнати от тези промени, но и да развием тези региони с новите технологии, които ще ги направят едни от най-модерните региони. Това може да стане, но само ако наваксаме това закъснение и използваме възможностите на ЕС. Алтернативата според Денков е да продължим да стоим с глава, зарита в пясъка и така ще загубим в края на годината и този ресурс от 1,4 млрд. лв.

По отношение на завода за батерии, Николай Денков каза, че служебното правителство е прекъснало преговорите с компанията, която е проявила интерес да инвестира у нас и сега тя ще строи завод в Румъния. Не сме се отказали от завода за батерии. Има преговори, търсим производители, които, ако успеем да ги убедим, ще дойдат в България да произвеждат батерии. Дали ще успеем, не знам, каза министър-председателят.

Относно наводненията по южното Черноморие премиерът каза, че са стартирали процедурите по оценка на щетите. В момента, в който има резултат, ще обсъдим с ЕК, но има тримесечен срок, така че има време да се реагира, нищо не е изпуснато, каза Денков. Той допълни, че трябва да се имат предвид правилата - отпускат се средства само, ако щетите са над определена сума. Премиерът допълни, че по отношение на отстраняването на щетите върху инфраструктурата, няма да чакаме ЕК, а ще действаме с национални средства.