Това каза зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски по време на пресконференция.

Скандалът в БДЖ се развихри, след като от Нова телевизия показаха репортаж, как служители на компанията фиктивно ходят на работа и получават заплати. Основната им дейност е участието в работническия футболен клуб на БДЖ.

Освен това разследването на телевизията показа, как локомотиви минават на ремонт през частна фирма, избрана през обществена поръчка, и два часа след това е отново повреден.

Служителят подал сигнала е заплашен от прекия си началник с думите „Мъртъв си“.

Ръководството на БДЖ отрече всички обвинения и обеща нарочна пресконференция, но по късно я отмени. За сметка на това извънреден брифинг ще даде транспортният министър Ивайло Московски.

Даваме 24 часа на министър Ивайло Московски да освободи ръководството на БДЖ, ако не го направи - ще искаме неговата оставка. Това го искахме и преди две години. Той не го направи и каза, че държи на ръководството и застава зад него. Ако г-н Московски продължава да държи на него, ако не го освободи - утре ще поискаме наговата оставка“, коментира Свиленски.

Според него в 21 век служители на компания да заплашват с думите „Мъртъв си“ е наглост.

Свиленски поиска още Сметната палата да влезе да направи одит в БДЖ. „Искаме инспекция по труда да провери работното време на машинистите“, посочи той и поясни, че всички тези сигнали ще бъдат заведени надлежно по институциите.

Може би министър Московски е искал да даде парите от концесията на летище „София“ на БДЖ, за да вкара футболния им отбор в Шампионска лига, пошегува се зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ и припомни, че БСП е подала този сигнал на пресконференция още през 2016 г., на която са били и двама служители на БДЖ.

„След тази пресконференция, двамата служители на БДЖ вече не работят там. Борбата с корупцията с това дружество беше приключила тогава, когато уволни тези двама служители, които имаха доблестта да застанат пред вас и да кажат какво се случва и с ремонтите, и с машинистите и с футболния отбор. Тогава ние изнесохме същите тези факти, които продължават и до днес – наличието на футболисти в БДЖ. Защо БДЖ поддържа футболен отбор?“, попита зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“.

Той показа стенограма от транспорта комисия, на която е задал въпрос към министър Ивайло Московски - има ли нужда от футболен отбор БДЖ? „Той ми отговаря: „В интерес на истината, чак такива конкретни данни и детайли относно футболни отбори - наистина не знам“.

Според Свиленски до 2016 г. министър Ивайло Московски не е знаел за футболен отбор.

„Когато беше стартирана концесията на летище „София“, мотивът за концесията беше да се вземат парите от летището и да се дадат на БДЖ. С оглед на дистанцията на времето, въпросът може би е, че е искал да вкара този футболен отбор в шампионска лига. 500 млн. няма за какво друго да бъдат похарчени при този мениджмънт в дружеството“, заяви Свиленски.

„От БСП многократно сме използвали всички възможности да задаваме въпроси и да търсим отговорността и мерките, които се взимат, за решаване на проблемите на БДЖ“, заяви народният представител от левицата Димитър Данчев. Той припомни случаи, в които локомотив се запали на гара, а дефектни спирачки станаха причина за инцидент с влак.

„Това са инциденти, по които не се взима никакво отношение“, допълни Данчев. Той подчерта, че служителите работят много часове, извън допустимата норма, ремонти се извършват некачествено, спрени са влакове, а хора се извозват с автобуси, има и съкратен график за движение на влаковете. „Тези инциденти са заплаха за здравето и живота на хората. На този фон, БДЖ поддържа футболен отбор. Това е недопустимо“, категоричен е народният представител.

„Недопустимо е машинистите да имат толкова много работни часове. Това е равносилно на самоубийство или убийство на самите пътници, които се возят във влаковете. Не може човек, който е спал 4 часа, да отиде да управлява бързия влак София –Варна, да спи във Варна 8 часа, да се върне и пак да го пишат на работа.” Това заяви Християн Кръстев, бивш изпълнителен директор на БДЖ.

По думите му има начин да бъдат подсигурени достатъчен брой локомотивни машинисти и оправданието на управлението на БДЖ не е истина. Той опроверга думите на изпълнителния директор на БДЖ, че такива ремонти, които сега се правят, се извършвали от десетилетия.

„Това не е истина. Тези ремонти се извършват по договор, който е подписан през 2016 г. Никога преди това, такива ремонти в БДЖ не са извършвани”, отсече Кръстев. Той обясни какъв е принципът на ремонтите сега, а именно - в депо на БДЖ, с персонал на БДЖ, с техника, оборудване и пари на БДЖ, а накрая се плаща на частна фирма.