Ангел Найденов пред Dir.bg: Беше ясно, че изборът ще бъде между "Ф-16" и "Грипен"
Интригата беше дали ще получим оферти за самолети "втора ръка", смята бившият военен министър
Ангел Найденов е народен представител от парламентарната група на Коалиция за България в 37-то, 38-то, 39-то и 40-то народно събрание. Бивш кмет на община Димитровград и бивш областен управител на Хасково. Роден е на 28 септември 1958 г. в Кърджали, България. Завършва специалност "инженер-навигатор" във ВНВМУ "Н. Й. Вапцаров", Варна.
Участва в парламентарните комисии по външна политика - (24 август 2005 - 25 юни 2009), по отбраната (председател) - (24 август 2005 - 16 октомври 2008), по отбраната (член) - (16 октомври 2008 - 25 юни 2009)
Министър на отбраната - 29 май 2013 - 6 август 2014 г.
Обърнахме се към бившия военен министър да коментира офертите за нов боен самолет, които бяха отворени в Министерството на отбраната.
- Как ще коментирате получените оферти в Министерство на отбраната за закупуване на нов боен самолет - "Юрофайтър" "втора ръка" от Италия и нови "Ф-18", "Ф-16" от САЩ и "Грипен" от Швеция, господин Найденов?
- Това, че стигнахме до финалната фаза на конкурса, е добре. Като изключим предложението за "Юрофайтър", който е "втора ръка", но все пак притежава един значителен остатъчен ресурс, останалите оферти са за новопроизведени самолети - това е добре. Няма съмнение, че най-доброто е новопроизведеното.
- Въпреки поисканите оферти от Израел, Португалия, Франция и Германия, такива няма. Защо?
- Щеше да бъде добре, естествено, ако имаше повече постъпили оферти. Но според мен предварително беше ясно, че част от самолетите, които влизаха в "широката листа", просто не се вместваха във финансовата рамка, определена от Народното събрание.
Единичната цена и съответно, общата цена за 8 самолета, далеч надхвърля финансовата рамка от 1 млрд. 500 милиона лв. без ДДС, което означава малко над 100 млн. евро на самолет. Предварително беше ясно, че изборът ще бъде между "Ф-16" и "Грипен". Цената на един новопроизведен "Юрофайтър" приближава 300 млн. евро, на новопроизведен "Рафал" - някъде към 250 млн. евро, а "Ф-18", който е някъде към 250 млн. долара.
Ясно е, че те не се включват в зададената ценова рамка. Тя изключва участието на новопроизведени "Юрофайтър", на новопроизведени френски "Рафал", и дори, въпреки че е постъпила оферта - и на новопроизведени "Ф-18".
Предварително беше ясно, че изборът ще бъде между "Ф-16" и "Грипен" и самолети "втора ръка". Интригата беше дали ще се включат типове самолети "втора ръка".
- На кой самолет бихте заложили лично Вие?
- Не бих се обвързал с нито един от посочените самолети, по разбираеми причини.
- А кое е важното при избора, според Вас?
- Има един много широк спектър от критерии, на които трябва да отговарят офертите. За мен е важно оттук нататък в каква степен предложенията или съответните държави ще отговорят на критериите и на очакванията на българската страна за партньорство - на първо място - стратегическото партньорство по отношение на отбраната, след това - всичко, което е свързано с индустриалното сътрудничество със съответната страна, и, разбира се, доколко и в каква степен отговарят на всички останали условия, свързани с обучение, с поддръжка, с гарантираните доставки на въоръжение и боеприпаси.
Всичко това са част от основанията за вземане на решение. Това, което изброих, би трябвало да се съдържа в постъпилите оферти, а в последващите разговори за подобряване на предложенията, вече трябва да се стигне до пълна яснота.
Смисълът на втората комисия, политико-военната, както я наричат, е тъкмо в това. Затова при нея се предвижда разширяване на кръга на участниците извън военните експерти и представителите на Министерството на отбраната - с икономисти, с финансисти и т.н.
Силно се надявам, че решенията както на първата комисия, която ще направи оценка доколко предложенията съответстват на потребностите на българските ВВС за изпълнение на определени задачи и отговорности, без да ги класира, така и на втората комисия, ще задоволят очакванията, както на хората, които ще експлоатират самолетите, така и на обществото. Защото става дума за един много сериозен ресурс. И това е само началото.
Сега ние ще купим 8, а следващата стъпка е - още 8 самолета.
Надявам се, че процедурата ще бъде придвижена в най-кратки срокове. Така няма да има протакане, няма да има и пропиляване на шанса, да се стигне до договор до края на годината. Въпреки, че това е един много оптимистичен поглед.