Вчера новият транспортен министър Александър Цветков съобщи, че сделката с двата ербъса на стойност 110 млн. долара е сключена независимо от това, че не отговарят на техническите изисквания, не генерират никакви приходи, а само разходи и че няма пари, с които вноските да бъдат погасявани. Затова двата самолета ще бъдат върнати, а сделката ще бъде дадена на прокуратурата.
"Радвам се, че прокуратурата ще направи проверка, за да се докажат нещата. Мисля, че не е сгрешено, че се купуват тези самолети и се гарантира спасяването на отряд 28, както и сигурността на представителите на държавните институции за 20 години“, каза от своя страна Мутафчиев. Той обясни, че самолетите са на лизинг, което не означава, че тези 110 млн. лева ще се плащат тази година.
На въпрос защо правителството закупува самолети за властта при положение, че сме в рецесия, той оговори: „Логично беше, тъй като правителсвеният отряд 28 трябваше да спре своята дейност. Когато става дума за сигурността, не може да се правят компромиси. Това решение е възложено на Министерството на транспорта от Министерски съвет. Преди да сключим договора, поискахме от Министерството на финансите да се каже по какъв начин ще бъдат осигурени средствата за плащане, защото нямаше такива и министър Орешарски увери, че осигури вноските до края на годината".
Според Александър Цветков обаче авиоотрядът струва на държавата годишно 7 млн. лева и е възможно той дори да бъде закрит, тъй като сумата е огромна.
"Това са два самолета за правителствени нужди, при положение,
че много европейски страни не си позволяват да издържат за такива цели такива самолети", каза още транспортният министър, според когото управляващите могат да намерят и друг авиотранспорт.
Относно бюджета на транспортното министерство, министър Цветков коментира, че има ангажимент за редуциране на бюджета в размер на 15%.
„Капиталовата програма е изразходвана и ние от капиталови разходи не може да ползваме нищо, просто те са похарчени вече. Имаме група, която да състави план за развитието на този отряд и да се реши как да се обслужва правителството при пътуване с полети – да се закупуват ли втора употреба или да се пътува с чартърни полети“, допълни вчера Цветков.
Днес той потвърди, че държавата ще заведе иск за обявяване за нищожна на сделката за доставка на правителствените самолети, докато представяше на пресконференция двамата си заместници Камен Кичев и Ивайло Московски, предаде „Фокус”.
На въпрос дали изплатените досега за правителствените самолети 14 млн. лева са загубени безвъзвратно, Цветков отговори, че те няма да бъдат отписани. „Финансовото състояние на министерството е сведено до средства за заплати и консумативи. В Министерство на финансите и в Министерство на транспорта няма такива средства за следващи плащания. Доставката на два самолета в условия на криза за 110 млн. долара, е меко казано неантикризисно. Бюджетни средства за следващите вноски не са осигурени. В Договора се предвиждат и неустойки, но след изтичане на петдневен срок договорът може да бъде развален от страна на лизингодадетеля”, поясни министърът.
Той оприличи купуването на правителствените самолети като купуване на стара кола на лизинг, за която имате само първата вноска. По думите му Министерски съвет е бил дори в известна степен подведен, за да одобри сделката.