Плугчиева посочи, че до 21 ноември тази година е крайният срок, в който България трябва да отстрани пропуските и да получи положителна оценка за съответствието на оперативните програми, за да се продължи с междинните плащания. Тя отправи апел към правителството да се координират управляващите органи и одитният орган и да се изпрати информация за направените корекции по оперативните програми.
От 340 оперативни програми на 27-те страни-членки само 190 са получили положителна оценка за съответствието от Европейската комисия, българските оперативни програми са от останалите 150, заяви Плугчиева. Тя добави, че няма опасност от връщане на средства от авансовите плащания. По думите й ресурсът от авансови плащания за България е 634 милиона евро, от които към момента са разплатени 130 милиона евро.
Бившият вицепремиер посочи, че за периода 2007 - 2009 г. България има да усвоява 2 милиарда и 609 милиона евро, а към 15 юли т.г. проектните предложения са за 2 милиарда и 388 милиона евро. Тя добави, че направените плащания са на стойност 289 милиона евро плащания, а сключените договори по оперативните програми са 50,62 процента. Относно предложените от ГЕРБ промени в Закона за пътищата, свързани с Национална агенция "Пътна инфраструктура", Плугчиева каза, че те не са целесъобразни и са трудно обосновими.
Бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев посочи, че предложението за промени идва два месеца след одита на НАПИ, извършен от Европейската комисия. От Коалиция за България припомниха, че след тази положителна оценка ЕК е възстановила парите по ИСПА. Трябва да е ясно дали тези промени ще породят нов одит на ЕК, което ще доведе до забавяне на действията на НАПИ, коментира той. Според Мутафчиев предложеното преминаване на агенцията от първостепенен във второстепенен разпоредител с бюджетни кредити ще създаде трудности при осигуряването на средствата. Мутафчиев каза, че сигурността, за която е настоявала ЕК, да има стабилен контрол е била наложена с мандатността на Надзорния съвет. Той посочи, че сега се предвижда да отпадне Надзорният съвет и мандатността, и се предлага едностепенна система на управление. Но ако се видят функциите на председателя на Управителния съвет, на самия УС и на министъра на регионалното развитие излиза, че тази структура ще бъде тристепенна, коментира Мутафчиев. По думите му едноличните функции на изпълнителния директор по управлението се заменят с колективни решения.
Относно предложението НАПИ да мине на подчинение на министъра на регионалното развитие, Мутафчиев изрази мнение, че когато става въпрос за балансирано развитие на транспортна инфраструктура, контролът трябва да се извършва от министъра на транспорта.
Вижте видео от пресконференцията на Меглена Плугчиева