В Пловдив ще има екополиция, каза зам.-кметът Иван Стоянов. Тя ще бъде от около 20 души, от общинската полиция, които ще работят 24 часа и ще следят и санкционират за нарушения на екологичните норми. Днес общинските съветници на Пловдив приеха Програмата за подобряване качеството на атмосферния въздух в града, предаде БНР.

След близо 2 часа бурни дебати в зала, с 40 гласа "за" и 7 "против" те приеха програмата. В началото ресорният зам.-кмет Иван Стоянов посочи, че програмата е 390 страници, крайният срок за предложения е изтекъл на 21 март, а документът е качен за обществено обсъждане на сайта на общината.

Добромира Костова от ПП- ДБ заяви, че днес е "исторически ден за Пловдив, защото трябва да гласуваме новата програма за мръсния въздух, която се предполага, че ще доведе до чаканите резултати. За съжаление новата програма е като старата, която не доведе до добри резултати. Няма хъс и амбиция в нея", каза съветничката.

Репликира я зам.-кметът Стоянов, че това не е вярно и вече се работи по някои от мерките като замяната на кюмбетата с климатици, въвеждането на зони с ниски емисии и борба с "калните петна". "Не е хубаво да се обвинява на границата на лъжата, заблуда е, че няма нови мерки", заяви Стоянов.

Съветникът Стефан Шилев от ГЕРБ посочи, че има сериозно намаление в дните с лош въздух, а по програмата се работи активно.

Владимир Кисьов от "Съединени за Пловдив" похвали екипа за новата програма за качеството на въздуха и попита какво още да се направи. "Предлагат се "меки мерки", които обаче не винаги дават резултати. Едно от нещата е общината да намери още средства за машинно метене и за реновация на калните петна например", каза Кисьов. Той предложи и създаването на екополиция, която да се бори с екологичните престъпления.

Калин Милчев каза, че е съгласен, че тази програма трябва да има отражение в бюджета, но мерките трябва да са факт следващите дни, защото "увеличихме бюджета за чистене, а има забележки за чистотата".

Борислав Инчев от "Браво Пловдив" допълни, че гледат един от най-важните докумени от ОБС, който трябва не само да се приеме, а и да се следи за изпълнението му. "Програмата ни е много нужда и сме закъснели с нейното приемане. Трябва да има отчет за изпълнението й до 31 март 2026 г. Трябва да се следи за широк обхват на ФПЧ, нормите за азотен диоксид, ароматните въглеводороди и др., които са с влошени показатели. Политиката да остане на заден план!", призова Инчев.

Слави Георгиев от ГЕРБ каза, че програмата е широкомащабна и с добър анализ, но "една програма сама по себе си е едно голямо нищо". "Не съм сигурен, че всички сме готови да направим големия скок и да подобри въздуха. Да направим в кварталите пешеходни зони, да затворим голяма част от район Централен, да затваряме улици, а ОП "Градини е паркове" да е с достатъчен бюджет, за да залеси Пловдив с прахоуловителна растителност. Готови ли сме да стоварим данъчната тежест за дизеловите и старите автомобили над 8 години? Готови ли сме и ще го гласуваме ли?. Ако не сме готови, няма да ни помогне много програмата".

Стефан Шилев от ГЕРБ, който е и бивш директор на РИОСВ - Пловдив, се съгласи, че трябват енергични действия и че явно не осъзнаваме какво трябва да направим като общество, защото част от мерките са крайни. "Трябва сериозно внимание към зелените площи и отвоюването им от автомобилите. Много са важни и поливните системи, но най-важен е контролът! Например няма контрол на строежите - така сами от глупост си влошаваме въздуха!

Слави Георгиев допълни, че мръсен е въздухът и в съседните общини "Марица" и "Родопи", затова трябва да се търси и МОСВ за съдействие.

Кметът Костадин Димитров се съгласи със Слави Георгиев и допълни, че вече е водил разговори с министър Манол Генов за такива съвместни програми. По отношение на нерегламентираните сметища кметът допълни, че непрекъснато ги следят и глобяват, но замърсителите се изместват на ново място. "Работим за повече зелени площи, за поливни системи. Не виждам как обществото ще приеме по-тежки мерки като затваряне на улици и по-тежки данъци за замърсяващите коли", каза Димитров.

А Георги Колев допълни, че всеки ден в Пловдив влизат огромно количество коли и замърсяват въздуха ни, но кметът не може да ги санкционира.

ИЗБРАНО