Запрянов: "Военният Шенген" засяга граничните процедури при преминаваме на съюзни войски
Служебният министър на отбраната обясни пред депутатите, че създаването на коридор за военна мобилност не касае транспортната инфраструктура, която се изгражда и финансира от ЕС
"Военният Шенген" не касае транспортната инфраструктура, която се изгражда и се финансира от ЕС, а граничните процедури при преминаваме на съюзни войски през наша територия и облекчаването на тези гранични и митнически процедури. Това каза служебният министър на отбраната Атанас Запрянов, който бе изслушан от народните представители в пленарната зала във връзка с писмото за намерения за създаване на коридор за военна мобилност, което Румъния и България подписаха заедно с Гърция на срещата на върха на НАТО във Вашингтон, наричано военен Шенген.
Запрянов каза, че членството на страната ни в НАТО е основен гарант за териториалната цялост, политическата независимост и сигурност на държавата. Успешното изпълнение на плановете на НАТО за възпиране и отбрана, наред с останалите фактори, зависи от съществуваща вече мирновременна национална инфраструктура и предварително съгласувани транспортни процедури между отделните съюзници, отбеляза той.
По отношение на транспортните коридори Запрянов заяви, че споразумението се отнася до модернизиране и изграждане на железопътни (жп) линии, транспортни артерии по направление Кулата - Видин, Александруполис - Русе - Силистра.
Той посочи, че от военните се иска да зададат параметрите, които да бъдат взети предвид при проектирането на тези транспортни коридори и жп коридори, които да могат да поемат и превоза на войски и тонажи на отбраната.
Придвижването на товари и персонал следва да бъде осигурено чрез хармонизиране, още в мирно време, на условията за използване на определените в отбранителните планове коридори за развръщане на силите, каза Запрянов. По думите му като основни фактори, затрудняващи придвижването на личен състав и техника в Европа, могат да се посочат сложните и различните национални правила за преминаване на границите, условията за обмен на информация, липсата или недостатъчно развитата транспортна инфраструктура.
Запрянов посочи, че облекчаването на граничните и митнически процедури става с промени в националното законодателство, които са направени.
Трансевропейската транспортна мрежа е ключов инструмент за планиране и развитие на съгласувана, мултимодална и висококачествена транспортна инфраструктура в целия ЕС. Мрежата включва жп линии, морски пътища и пристанища, свързващи градски възли, летища и терминали, обясни той.
Запрянов отбеляза, че България активно работи за развиването на транспортната инфраструктура и подчерта, че е важно страната ни да остане активна с конкретни идеи и действия за по-нататъшно изграждане.
Служебният министър посочи, че военната мобилност като инициатива на ЕС има за цел да осигури бързото придвижване на военни подразделения и техника както в мирно време, така и по време на кризи и конфликти във всички стратегически направления и при всички видове транспорт. Запрянов подчерта, че тя се изпълнява под егидата на Европейската агенция за отбрана като се използва и от механизма за свързване на Европа и обясни, че механизмът работи чрез целенасочени инвестиции в транспортна инфраструктура. Запрянов заяви, че 1,69 млрд. евро е финансирането на проекти за транспортна инфраструктура с двойно предназначение и обясни, че финансирането от ЕК е до 50%, а за държавите по кохезионната политика на ЕС може да достигне до 85%.
Атанас Запрянов посочи, че подписаният меморандум между България, Гърция и Румъния няма статут на международен договор съгласно Виенската конвенция и представлява правно необвързващ документ, който цели да изрази готовността на трите държави да работят за създаването на хармонизиран коридор за военна мобилност, с цел подобряване на взаимодействието между тях. Запрянов подчерта, че това се свежда до модернизиране на националната инфраструктура и това ще доведе и до икономически ползи.