Да бъдеш хоспитализиран без да разбереш - това се е случило на жена от Видин, която при случайна онлайн проверка на здравното си досие, установява, че преди време в Сандански ѝ е била поставена диагноза, каквато няма. А във Варна, заради същия проблем, лежала дори в болница.

Дияна Ангелова е майка на две деца, в очакване на трето. През живота си е постъпвала в болница само за да ги роди. Когато наскоро решава да провери електронното си пациентско досие в системата на Здравната каса, се натъква на информация за хоспитализация отпреди две години, каквато твърди, че никога не е осъществявала. Заради диагноза, каквато също никога не ѝ е поставяна.

Според информацията, хоспитализацията на Дияна от Видин е назначена от д-р Янкова от Медицински център "Панорама" в Сандански, а извършена в Специализирана болница за рехабилитация - Варна, към която я насочват именно те. Разходите за всичко това са покрити от Здравната каса.

"Не познавам тази лекарка. Никога не съм имала проблеми нито с врата, нито с гръбнака. "В интерес на истината и във Варна също не съм ходила от много години", каза Дияна пред Нова тв.

Екип на телевизията търси лекарката, назначила хоспитализацията, но открива единствено д-р Илия Попниколов, управител на Медицински център "Панорама" в Сандански, където Дияна уж била прегледана. Отказа да бъде записан, но позволи да бъде цитиран. Лекарката била напуснала, не оставила контакт, а със случая твърди, че няма нищо общо.

Търсят информация във Варна и за Специализираната болница за рехабилитация осъществила хоспитализицята. Забелязват, че допреди няколко години именно д-р Попниколов е бил член на борда на директорите й. От настоящото ръководство също отказват да говорят с екипа. Препращат го към адвоката си, а после в писмен вид отричат някога да са хоспитализирали лице с тези имена.

"В края на всеки месец всяко едно лечебно заведение представя отчети с фактури за извършената дейност. Така че няма как хора, които не са лекували някой, да не знаят, че са издадени тези документи, защото впоследствие за тази неосъществена дейност те получават пари. Много често оправданието е технически грешки, грешки в софтуера, който, видите ли, някак сам генерирал документи. Това е може би най-елементарното оправдание, което могат да измислят. И ако допуснем, че е станала грешка, е трябвало да изпитат най-малкото съмнение защо някой им плаща за нещо, което не са свършили", заяви Мария Петрова, адвокат, специалист по медицинско право.

Според нея подобна документация - било то и в електронен вариант, няма как да съществува нито без знанието на лекаря и лечебното заведение, издали направлението за хоспитализация, нито пък без знанието на лекаря и лечебното заведение, които са я извършили.

"Определено е схема. Начините за източване на каса са веднъж с фантоми пациенти - тоест, крадем личните данни на някого и вписваме, че сме го лекували, за да получим пари. Вторият начин е когато реално сме имали пациент, на който е извършена определена дейност, но са донадписани още такива, за да се вземат повече пари", уточни Петрова.

След запитване на NOVA от НЗОК заявиха, че ако констатират отчетена, но неизвършена дейност, лечебното заведение, което я е отчело, се санкционира с частично прекратяване на договор по съответната клинична пътека. Допълниха, че са в готовност да извършат проверка по случая, в срок от два месеца след официално подадена жалба.