Българите възприемат добре иновациите, но трябва да се работи за по-доброто приемане на науката и фактите относно бездимните алтернативи, казва новият генерален мениджър на Филип Морис България Демиан Пинтос в първото си видеоинтервю в България, което той даде пред Dir.bg.

Към днешна дата 230 000 пълнолетни пушачи в България употребяват бездимните алтернативи на компанията, а София се сочи като града с особено добри резултати за последното тримесечие, посочва Демиан Пинтос.

Кариерата му във Филип Морис Интернешънъл стартира преди повече от 10 години и преминава през различни маркетинг и ръководни бизнес позиции, последната от тях - глобален ръководител за най-големия бранд в портфолиото на компанията. Професионалният му път включва още ръководни позиции в областта на маркетинга и продажбите в различни потребителски категории.

Говорим с Демиан Пинтос за трансформацията на компанията, за държавите с най-добри резултати в борбата с тютюнопушенето, за ролята на концепцията за намаляване на вредата и за бъдещия свят без дим.

 

Демиан Пинтос, генерален мениджър на Филип Морис България

снимка: PMI

Ускоряваме трансформацията си към свят без дим

Здравейте, г-н Пинтос, в България сте вече два месеца. Предполагам, че сте имал възможност да изберете на кой пазар да работите. Какво Ви привлече в България?

Като начало, бих искал да ви благодаря за поканата. Ще излъжа, ако кажа, че съм избирал пазара. По-скоро е обратното - компанията и пазарът ме избраха за тази роля. И все пак, както казахте, в България съм от два месеца и съм много щастлив, че съм тук. И от професионална, и от лична гледна точка България е голяма изненада за мен. Много ми харесва да живея в София. Прекрасен град, който предлага много възможности за свободното време, а вече започнах и да посещавам други места в страната. За мен България е едно скрито бижу, което се надявам да мога да покажа в бъдеще и на други хора, на свои приятели и роднини.

Радвам се да чуя това. Представихте Интегрирания доклад за устойчиво развитие на Филип Морис Интернешънъл пред българските медии. Какви са основните акценти в него?

Да, компанията се гордее с този доклад и с постигнатото. Най-важното в доклада е, че отново заявяваме своята най-важна цел. Тя е съвсем ясна: искаме пълнолетните пушачи да се откажат от цигарите, а тези, които не могат да го направят, да преминат към по-малко вредни алтернативи в сравнение с пушенето. Потребителите на бездимните ни продукти по света вече са почти 26 млн., като почти 18.5 млн. от тях са преминали изцяло на тях. Тоест на практика те вече не пушат, което е голямо постижение за нас.

Вторият важен акцент в доклада е това, че потвърждаваме отново стратегията си от последните години, като устойчивостта е в сърцето на тази стратегия. Според мен това е и причината да постигаме успех в нашите начинания. Не става въпрос само за изпълнение на основната ни цел пълнолетните пушачи да се откажат от употребата на цигари, но и за всичко, което правим във връзка с тази цел, осъществявайки своята трансформация към по-добър свят. Вече сме постигнали много - например с нашата програма за превенция на достъпа на непълнолетни до продуктите ни. Към днешна дата програмата за превенция на достъпа на непълнолетни се изпълнява в 90% от нашите пазари. Бележим успехи и с програмите ни за борба със замърсяването с цигарени фасове. 70% от нашите обеми на доставки вече са обхванати от програми за борба със замърсяването. А инициативата "Промени картинката" в България се смята от компанията за един от най-добрите примери в глобален мащаб. Бележим напредък и в други области, като например рециклирането на устройства. Около 80% от нашите устройства, върнати на други пазари, вече се рециклират. Правим, каквото трябва, за да реализираме амбицията си по най-правилния начин. Смятам, че това е точният подход не само за момента, но и за бъдещето.

Знаем, че темата за устойчивото развитие Ви е особено близка и сте част от екипа, който поставя началото й в централата на Филип Морис Интернешънъл. Как устойчивото развитие на компанията намира място на българския пазар?

Екипът на българския офис е много млад, средната възраст е 35 години. Това са хора, които са истински ангажирани с темата и искат да дадат своя принос и да бъдат част от общото усилие да се развиваме устойчиво. Адаптирахме общата стратегия към местните условия, както и създадохме конкретни местни програми. Аз много се гордея с някои от тях. Кампанията #ПромениКартинката например вече получи признание в глобален мащаб. Тя навлиза в своята трета година и сме горди с промените, които ще настъпят в следващите месеци като част от тази програма. Имаме и друга инициатива, наречена "Забавно лято, грижовна есен", в рамките на която подпомагаме различни групи в бившите тютюнопроизводителни региони на страната. Например подпомагаме възрастните хора там, осигурявайки им профилактични прегледи, а децата - чрез образователни програми, като им даваме възможност не само да се справят по-добре днес, но и да са успешни в бъдеще. Ще продължим да правим това. И все пак, най-важното нещо, що се отнася до България, е да ускорим ръста на бездимните продукти на българския пазар и да убедим българските пушачи да преминат на тези по-малко вредни алтернативи. Може да отбележим, че към днешна дата 230 000 пълнолетни пушачи в страната вече са закупили нашите бездимни алтернативи.

Споменахте вече някои цифри - но какво още може да кажете за глобалния прогрес на компанията и докъде искате да стигнете в реализацията на визията на ФМИ за бъдеще без дим?

Това е цел не само в глобален мащаб, но и за българския пазар. Целта ни е един ден всеки пушач да е преминал на тези алтернативи. В идеалния случай пушачите трябва да спрат да пушат, но тези, които не могат да спрат, трябва да бъдат убедени да преминат на тези по-малко вредни алтернативи. Това е ключова задача за нас и вече сме успели да достигнем до 10% от пълнолетните пушачи, което е страхотно, но знаем, че трябва да постигнем повече и да ускорим процеса чрез прилагане на глобалната ни стратегия за портфолио, включващо широка гама от продукти. В следващите години па пазара предстои да излязат нови продукти от различни бездимни категории. Наскоро придобихме Swedish Match, които допълнително ще разнообразят портфолиото ни, което означава и по-голям избор и повече възможности пълнолетните пушачи да откажат цигарите.

Тоест предлагате все повече инструменти за постигане на бъдеще без дим?

Точно така.

Как мислите - ще дойде ли наистина ден, когато в света няма да има тютюнев дим?

Твърдо вярвам в това. Ако не вярвах, нямаше да работя в тази компания. Никоя друга компания не е осъществявала подобна мащабна трансформация и мисля, че един ден, надявам се скоро, това удивително пътешествие ще се превърне в един от най-добрите примери за трансформация, случвали се някога. Можем ли ние, като компания да постигнем това сами? Според мен не. В този процес трябва да се включат различни заинтересовани страни. Разбира се, бизнесът е един от важните участници и ние сме поели своя ангажимент. От голямо значение е и фактът, че и други участници на пазара също се ангажират с процеса. И това е прекрасно. Необходимо е и правителството, и различните държавни институции също да повярват на науката и фактите и да взимат решенията си въз основа на тях. Важно е и участието на обществото. Ако успеем да впрегнем усилията на тези три страни, както се случва на други пазари, според мен не само ще постигнем бъдеще без дим, но и ще успеем да го постигнем по-бързо.

Българите възприемат ли лесно иновациите според Вас?

Добрите ни резултати на пазара са свидетелство за това, че българите възприемат иновациите. Аз съм особено горд, че София бе посочена в нашия отчет за тримесечието като един от градовете с особено добри резултати. Това е повод за гордост. Ако се съди и по случващото се в други категории на пазара, технологиите се приемат добре в България. Но мисля, че трябва да се работи за по-доброто приемане на науката и фактите относно бездимните алтернативи. Трябва да се постараем всички да имат достъп до тези данни и то по най- прозрачния възможен начин. Трябва да направим така, че всеки един участник в процеса, всяка заинтересована страна, да има достъп до данните и да може да ги анализира и валидира по прозрачен начин.

Говорейки за наука - колко е важна информацията и научните данни, за да могат пушачите да вземат решения, свързани с новите алтернативи?

Бих казал, че това е крайъгълният камък на нашата трансформация, защото информацията ще даде основание на потребителите да повярват, че това е правилният подход. Без информация това би било невъзможно. През последните години сме инвестирали над 10 млрд. долара в развойна и научноизследователска дейност, като 99% от тази дейност е насочена към бездимни алтернативи. Вярваме, че тези научни данни ще ни позволят да продължим да се трансформираме и в бъдеще.

Според последните проучвания, има впечатляващи данни за справянето с нивата на тютюнопушене в Швеция и Норвегия. Там от години е популярен снуса, но продуктът не е оторизиран в ЕС. Защо придобиването на компанията производител Swedish Match е толкова важно за ФМИ?

Едно от важните неща във връзка с Швеция на първо място е, че те имат един чудесен продукт. И той се приема добре от потребителите. На второ място обществото там, както и различните заинтересовани страни възприеха стратегията за намаляване на вредата от тютюна и именно тази комбинация от фактори спомогна за развитието на пазара и за постигането на тези добри резултати. Днес там процентът на пушачите е около 5% - един от най-ниските, ако не и най-ниският процент в Европа. В Швеция се отчита и най-ниската заболеваемост от рак в света, а това също е важно. В Швеция е измерен и един от най-ниските проценти на тютюнопушене сред младежите на възраст от 18 до 25 години - 2%. Страната е успешен пример и ние искаме да се учим от тях. Искаме да извлечем всички поуки, но същевременно с това и да получим достъп до техните продукти, които вече са се доказали като успешни. Смятам, че колкото повече възможности имат пушачите за спиране на цигарите, толкова по-голям успех ще постигнем в изпълнението на нашата цел. За нас също така е важно, че по този начин ще можем да излезем на пазара в САЩ. Както знаете, имахме споразумение с Altria в САЩ, но това споразумение няма да се прилага в бъдеще и нашата идея е да използваме търговските канали на Swedish Match в САЩ. Според мен това е взаимноизгодна сделка.

Как по света се справят най-добре с намаляването на тютюнопушенето?

Нещата винаги се свеждат до концепцията за намаляване на вредата, която обхваща ангажираност на цялото общество, откритост от страна на правителството и държавните институции, възприемане на научните факти, свързани с продуктите, възприемане на подхода. Потребителите на бездимни алтернативи говорят с приятелите си пушачи, те говорят с други пушачи и се получава ефектът на снежната топка. Вече виждаме, че се предприемат различни действия в много страни и че те дават резултат.

Днес Вие сте в началото на българската страница от Вашата история във Филип Морис Интернешънъл. Как виждате следващите 2-3 години тук? И един ден, когато се отправите към управлението в друга държава, какво искате да оставите след себе си във Филип Морис България?

Добър въпрос. Твърде е рано да мисля за момента, в който ще си тръгна. Но това, с което бих искал да бъда запомнен, когато си тръгна от филиала, са три неща. Първото е, че искам да сме постигнали значителен напредък в прилагането на подхода за намаляване на вредата. Целта ми е да направя така, че когато си отивам, правителството и различните заинтересовани страни да са възприели концепцията за намаляване на вредата и да са предприети следващи стъпки в този процес. На второ място, от бизнес гледна точка се надявам да сме подобрили значително резултатите си по отношение на броя потребители на нашите алтернативи, а именно пушачи, които са преминали изцяло от цигари на тези алтернативи, и да сме преизпълнили поставените на глобално ниво цели. И на трето място, за мен лично е много важно да оставя един страхотен, силно ангажиран и талантлив екип, който да получава признание не само в България, където ние вече сме един от най-добрите работодатели, но и в глобален мащаб в рамките на ФМИ. Иска ми се да не сме само вносител на таланти, сред които да има и българи, които да се връщат, за да работят в родината си, но и да сме износител на таланти в рамките на организацията. Ако успея да постигна това и в същото време и моето семейство е щастливо, ще към щастлив и самият аз.