Университетите на бъдещето – с интердисциплинарни специалности
Висшето училище по телекомуникации и пощи е първият ВУЗ у нас, който предлага такова обучение
Интердисциплинарните или мултидисциплинарни специалности са академични програми, които интегрират знания, умения и компетенции от множество дисциплини. Те насърчават студентите да изследват връзките между различни области на обучение, за да получат по-цялостен и нюансиран подход към решаването на конкретни проблеми.
Кой студент не би искал да получи една диплома, но от два университета. Една иновация, чийто процес на акредитация у нас отнема близо 2 години, но вече е факт.
ʺНие сме първите, които го направихме. През 2019 година стартирахме съвместна дейност с Медицинските университети в Плевен, Пловдив и Варна. Вече обучаваме студенти втори курс по телемедицина и софтуерно проектиране в медицината. Имаме също така интердисциплинарна специалност и с Висшето военновъздушно училище "Георги Бенковски", разказва ректорът проф. Миглена Темелкова.
Тя уточни, че не са го направили заради проект от ЕС или допълнително финансиране, а защото прогнозират от какво ще се нуждае икономиката и пазара на труда. По думите й висшето ни образование не е по-лошо от това на много други европейски държави и това го доказват множеството младежи, които се завръщат в България точно за магистърска степен, макар да са завършили бакалавърска степен в чужд университет. Въвеждането на интердисциплинарността в някои висши училища, на връзката с бизнеса, на стажовете и практиките в процеса на обучението, го прави много по-адекватно на потребностите на бизнеса и икономическата система.
"Днес чистият инженер е вече ненужен на пазара на труда. Нужни са инженери с познания в медицината, за да могат да произвеждат и задвижват изкуствени стави и органи, например. Нужни са инженери с познания в авиацията, за да могат да конструират нови безпилотни летателни апарати. Всичко това ни превърна в последните години в иновативно бутиково висше училище с уникален образователен профил, с много високо качество на образователната услуга, с много силна реализация на студентите на пазара на труда", допълва проф. Темелкова.
Тези примери демонстрират разнообразието от интердисциплинарни специалности, които често се основават на елементи от хуманитарните науки, социалните науки, природните науки и инженерството.
Биомедицинското инженерство в света е популярно поради потенциала си за напредък в здравеопазването и медицинските технологии. Предвид глобалния фокус върху проблемите на околната среда, интердисциплинарните програми, които се занимават със сложността на екологичните предизвикателства, също придобиха популярност. Проучването на ума и интелигентността, черпейки знания от психологията, неврологията, лингвистиката, философията и компютърните науки, се радва на повишен интерес. В глобален план използването на анализ на данни при вземането на бизнес решения доведе до повишен интерес към интердисциплинарни програми, които съчетават бизнес и анализи.
Специалности като "Софтуерно проектиране в медицината", "Телемедицина", "Дигитално предприемачество и високи технологии", "Дигитална публична администрация", "Комуникационни системи за организация на въздушния транспорт", "Киберсигурност на високите технологии", "Комуникационни мрежи и кибер разследване", отдавна са наша визитна картичка. Това са специалности, обучаващи по професии на бъдещето, даващи инженерите на бъдещето. Това са инженерите, които ще навигират въздушния трафик, които ще създават материите за изкуствени органи, ще задвижват изкуствени органи и стави, ще поддържат апаратурата за реализиране на прегледи и диагностициране от разстояние, ще поддържат и организират електронното административно обслужване на едно гише, ще оперират в дигиталното бизнес пространство, но при всички случаи трудът им ще носи висока добавена стойност на икономическите системи, убедена е проф. Темелкова.
Все още съвместна димплома от български и чужд университет не може да бъде издадена, защото са нужни законодателни промени.
Университетите на бъдещето - очаквания и прогнози
Бъдещето на университетите вероятно ще бъде комбинация от технологичен напредък, обществени промени и образователни философии. Скоростта на промяната също ще бъде повлияна от различни фактори, включително регулаторни рамки, модели на финансиране и приемането на нови технологии.
Виртуалните класни стаи, интерактивните симулации и управляваните от AI персонализирани учебни преживявания могат да станат по-често срещани. Глобално сътрудничество ще се задълбочи, като студенти и преподаватели участват в съвместни проекти, изследвания и курсове отвъд границите. Университетите могат да предложат все повече интердисциплинарни програми и да насърчат студентите да изследват по-широк кръг от теми. Това отразява нарастващото признаване на взаимосвързаността на знанието.
Ще се набляга все повече и повече на практически умения и прилагане на знания в реалния свят. Това може да включва по-тясно сътрудничество с партньори от индустрията, стажове и по-силен акцент върху развитието на умения, подходящи за пазара на труда.
Идеята за образованието като еднократно събитие може да бъде заменена от модел на непрекъснато учене през целия живот. Университетите могат да играят по-активна роля в предоставянето на възможности за продължаващо образование и повишаване на уменията.
Признавайки важността на психичното здраве и благосъстоянието, бъдещите университети могат да дадат приоритет на ресурсите и услугите за подкрепа, за да помогнат на студентите да се справят със стреса и да поддържат здравословен баланс между работа и личен живот.