Това реши парламентарната комисия по образование при второто четене на проектозакона за училищното и предучилищното образование, съобщиха БНР и БГНЕС.

Атестирането се въвежда за първи път, като в закона е записано, че това е процес на оценяване на съответствието на дейността на учителите, директорите и другите педагогически специалисти с професионалния им профил и със изискванията за изпълнение на длъжността.

Оценяването на учители, директори и други педагогически специалисти ще се извършва от специална комисия, която ще включва представители на работодателя, педагогическия съвет, Регионалния инспекторат по образование, както и родител от обществения съвет.

При получена най-ниска оценка от атестирането, комисията ще определи наставници за методическа и организационна подкрепа.

В рамките на една година ще се извършва повторна атестация. Ако отново атестираният персонал получи най-ниска оценка, ще следва освобождаване от длъжност.

От ГЕРБ считат, че мандатността на директорите не е добър вариант.

ова ще доведе до политизиране на системата от една страна, а от друга - няма как на четири години да предизвикваме такова голямо сътресение и да сменяме близо 5000 директори в цялата система", обясни председателят на комисията Милена Дамянова.

Тя бе категорична, че когато един директор или педагогически специалист работи добре и постига добри резултати, неговата смяна не е добра за системата.

"Предстои образователното министерство заедно със синдикалните и работодателските организации да разработят такива критерии за атестиране, че да няма спекулации и да се избегнат рискове", посочи Дамянова.