Светът е голям и страхът дебне отвсякъде
От природните катаклизми до вейповете – страховете, които предвещават края на човечеството
"В този живот не трябва да се страхуваме от нищо, а само трябва да го разберем. Сега е моментът да разберем повече, за да се страхуваме по-малко".
Този цитат на Мария Кюри продължава да бъде особено актуален и днес. Страхът винаги е бил средство за контролиране на масите - още от времето на Нострадамус, хората винаги са били подчинявани да вървят в една или друга посока, заплашвани от значими за разбиранията и ограничените им възможности за самозащита природни и човешки катаклизми - като пожари, наводнения, смъртоносни епидемии, финансови кризи, войни. Прибавете към това и други съвременни бичове, каквито са - голямото корпоративно зло - в лицето на Big Business, независимо от сектора, с инструменти като ваксини, лекарства, цигари, алкохол, захар, преработени храни... Неотдавна в спектъра на нещата, от които се страхуваме влезе и Изкуственият Интелект (AI), в ролята му на Торбалана на технологичната ера - онази невидима сянка, която дебне да ни погълне изцяло, ако не сме послушни и не си свършим добре работата.
Според канадския лекар Д-р Чарлз Хофе, до края на 2025-та година, на всички, които са си поставили ваксина срещу Ковид-19, ще им се случи нещо много лошо, разбирайте... ще умрат. Страхът тук е още по-голям, защото светът няма да загине, но всеки, осмелил се да повярва на науката, ще трябва безвреме да го напусне. E, тези, които са си поставили ваксина, могат да поживеят още цяла година. Според друг "учен", една чаша червено вино на ден всъщност се оказва пагубна за здравето и води до поне седем вида рак. Не яж захар, не пуши, не се излежавай на дивана - това не се връзва с нито една от съвременните концепции за дълголетие. Да не говорим за вейповете, за които напоследък излизат апокалиптични заглавия в медиите, съдържащи в тях думата "смърт". Дори "светила в медицината" за жалост подхванаха този наратив. Обществото разчита, че представителите на медицинското съсловие ще ни информират честно и правдоподобно, вместо да всяват страх у хората. Уж «авторитети» обаче не спират да затвърждават опасната и тъжна тенденция за изместване на фокуса от изолирани трагични случаи или криминални събития към големи обобщения и превръщат медийните материали в тематични материали, всяващи повсеместен страх. А може би доброволно допринасят за «продажба на истории». Това става постоянен проблем, с който медийната индустрия трябва активно да се справя.
Примерът с вейповете е класически. Обхващайки не само забранените вещества във вейпинг продуктите и тяхната регулация, но и легалните такива, популярни капацитети в медицината гръмко анонсират смъртта на човечеството, добавайки сложна терминология от лекарската професия, която няма как да бъде проверена от масовата аудитория, и заобикаляйки обективната действителност и научните доказателства за ролята на вейповете за отказване на тютюнопушенето от класическите цигари в държави, като Великобритания например, с достатъчно широк опит в тази сфера. С други думи, ако разчиташ безкритично на новинарския поток и на всички нови "заповеди", на които да се подчиниш, ще живеш в страх. Страхът, че ще ти се случи немислимото.
А може би, защото страхът продава, има опит за скрита реклама на класическите цигари? Рекламните кампании, базирани на страха, понякога наричани "shock-vertising - шокова реклама", стават все по-популярни през последните години. Страхът е силна емоция и може да бъде манипулиран, за да убеди хората да направят емоционални, а не обосновани избори. Помислете за реклами за автомобили, които внушават, че наличието на по-малко въздушни възглавници в колата ще навреди на пътуващите, както и за реклами за дезинфектанти, които показват патогенни бактерии, дебнещи на всяка повърхност... Рекламата, базирана на страх, работи.
Насаждането на страх по скрит начин е форма на манипулация, която предизвиква силна емоция на ужас чрез използване на преувеличени или изкривени факти за надвиснала опасност. А прочетохте ли "новината" за това как пожарите в Лос Анджелис са започнали, за да бъде спешно спасено и върнато у нас Панагюрското съкровище? А за онази пасторска къща - единствената спасена от божията ръка насред изпепеления квартал? Според конспираторите Холокостът не се е случил никога, Джей Зи и Бийонсе са всъщност илюминати, извънземните са построили пирамидите, Нийл Армстронг никога не е стъпвал на Луната, Ковид-19 е измислен, за да се контролира постоянно нарастващия брой на населението на планетата, и... да, Земята е плоска! Подобни "новини" преливат и страх дебне отвсякъде, защото това предизвиква интереса на хората и именно това продава. Дезинформацията владее новинарския поток, алчна за нови лайкове.
Забравихме ли за хилядите човешки животи, спасени по време на Ковид пандемията в резултат на ваксините, както и за другите - хората, които загубихме преди науката да се намеси с най-доброто възможно решение ненавременната смърт да бъде предотвратена? Забравихме ли за чашата червено вино, чието балансирано присъствие в менюто на страни като Италия и Франция продължава да ги поставя на едно от първите места по дълголетие в света? Поне според статистиката, която понякога пренебрегваме като наука. Забравихме ли, че повече от милиард души по цял свят пушат цигари, за които е доказано, че причиняват заболявания водещи до смърт, и че вече има продукти, които в много страни помагат пушачите да ограничат и дори спрат вредния навик. Като законно предлаганите и строго контролираните за качество вейпове, например, или устройствата за нагряване на тютюн и никотиновите паучове, за които има научни доказателства, че са с по-ниско вредно въздействие от конвенционалните горящи цигари.
Когато нещо е ново, то лесно бива подложено на съмнение, особено когато се поднася масово като страшно и заплашително за цялото човечество. Хората имат тенденция да вярват, но дали е истина. И, да, може би наводненията и пожарите нямаше да са толкова фатални и опустошителни, ако отговорните за това лица бяха взели мерки навреме. Ако информационните кампании, с наличие на достоверни факти и научни данни в тях, преобладават в медиите, хората ще могат да правят информиран избор относно това как да се предпазят от вируси, как да се подготвят за евентуално природно бедствие, как да намалят количеството на вредните съставки в своята диета, как да направят разлика между забранени и регулирани субстанции, независимо от физическата им опаковка, и как да преборят вредни навици като тютюнопушенето например, как да разграничават манипулативните съобщения за легални и нелегални продукти на пазара. Без да поставят всичко под един знаменател. И без да се оставят на пропагандата, дезинформацията, екстремизмът и конспирациите да владеят живота им.
НАЙ
Речта на американския вицепрезидент предизвика шок в Европа
Сериозни проблеми с новата кадастрална система
Задържаха Тошо Маймуната след гонка с отряд "Кобра" по АМ "Струма" и 4 блъснати патрулки
Хиляди държавни служители бяха уволнени от Тръмп и Мъск
Дърво падна върху кола на "Цариградско шосе" в София, жена е с комоцио (снимки)
Речта на американския вицепрезидент предизвика шок в Европа
Джей Ди Ванс не изключи военна намеса на САЩ в Украйна при провал на преговорите
СГП предаде на съд Кирил Петков за арестите на Борисов, Горанов и Арнаудова
Обявиха нов бойкот на търговските вериги
Радев: Урегулирането на войната в Украйна отваря вратата за нов световен ред