Стрес или прогрес - как да използваме технологиите за качествено учене
Могат ли децата да учат в средата, в която най-често те се забавляват?
Идеалната картина за образованието според Иван Господинов от "Образование без раници" и "Кан Академия" е децата да носят в училище просто един здравословен обяд. Целта на неговата организация е с една дума - дигитализация. Дигитализация на учебния процес и обучението така, че то да е лесно, достъпно и ефективно.
В този епизод на подкаста "Trendy" учителят Иван Господинов споделя актуалната информация, че вече повечето български учители разполагат с достатъчен набор от информационни образователни ресурси, за да може процесът да е дигитализиран, но посочва и предизвикателствата в този процес.
Наблюденията на Милена Николова, майка на ученичка в 8-ми клас, сочат, че по-голямата част от учебниците са претрупани с ненужна информация. Иван Господинов обаче обръща внимание на необходимостта от осмисляне на информацията и повече време за усвояване на знанието. "Повечето пъти се препуска през материала и накрая много малко неща са истински осмислени".
Наскоро "Образвание без раници" организира годишна конференция "Двете лица на технологиите в образованието - стрес и прогрес". Учителството е професия, която предполага по-голям стрес, според Господинов и предполага съществен период на адаптация. Той дава за пример периода на пандемията, в който учебния процес минава онлайн, пред електронни устройства. В резултат от това 50% от учителите показват симптоми на професионално прегаряне. Също така, в последните 3 години много учители се отказват от професията, според наблюденията на експерта. "Ние учителите бяхме в своеобразен Big Brother под наблюдението на баби, лели и родители".
Чуйте аудиото!
Мисията на Иван и неговия екип е да работи с все повече учители, за да им се помага в процесите на дигитализация на учебния материал. Също така, да се обръща повече експертно внимание на педагогическите методи за качествено образование.
Могат ли децата да учат в средата, в която най-често те се забавляват?
"Ние учителите и родителите можем да откраднем от това време онлайн и да насочим вниманието на учениците през устройствата към нещо по-обогатяващо и учебно. Технологиите дават възможност всеки, по всяко време, навсякъде да учи нещо безплатно. Въпросът обаче е има ли мотивация човекът? При съвременните ученици се губи елементът на надграждане на информацията, защото те могат във всеки момент да научат каквото искат онлайн", казва Господинов.
Той посочва и разликата между българското образование и принципите на създателя на Кан Академия - Салман Кан - "не е чак толкова важно да сме понятийно прецизни, а да разберем за какво говорим и защо въобще се мисли по даден въпрос. От българските ученици се очаква да знаят повече сложни думи и дефиниции, а от американските ученици се очаква да могат да реагират по-свободно и по-спокойно в ситуация, в която се обсъждат учебни материали. Да знаем, че ученикът не просто е запомнил, а е разбрал".
Още по темата:
Как добрите технологии преодоляват проблема с оценка срещу знание? Отговаря Салман Кан.
Технологиите подобряват ли емоционалното благополучие на учениците?
Какво е бъдещето на образователните технологии?
Повече от Образование без раници
Уроците на Кан Академия
Последвайте ни в: Spotify - Google Podcasts - Apple Podcasts - Anchor - Pocket Casts - RadioPublic