Кирил Георгиев, Мениджър регулаторни въпроси в Бритиш Американ Табако България разказва повече за успеха на страната ни в борбата срещу незаконната търговия с цигари и актуалните регулации в индустрията.

В последните години страната ни бележи значителен успех в борбата срещу незаконната търговия с цигари, какви са данните за тази година?

През последните десет години нивата на незаконна търговия с цигари у нас са се намалили в пъти - от над 30% през 2010 г. до 2-3%, по данни от независимо изследване на Нилсен. Официалните данни до момента за 2020 г. след второто тримесечие показват поддържане на рекордно ниски нива, под 2-3%, на незаконна търговия с цигари у нас.

Това е безспорен успех и неслучайно България е давана за пример в това отношение на международно ниво. Постигнатото до момента у нас е в резултат на силно изразения ангажимент за работа на правителството и правоохранителните органи срещу нелегалната търговия, както и благодарение на ефективната координация между тях. Резултатите от намаляването на нелегалната търговия са предпазване на пазара от продукти с неясен произход и увеличаване на приходите в държавния бюджет.

Надяваме се, че усилията и сътрудничеството на държавните институции и индустрията в тази посока ще продължат и занапред.

България отново отчете ниски нива на нелегална търговия с цигари, което заедно с бъдеща предвидимост на регулациите е предпоставка за устойчивост.

Къде се намира страната ни спрямо акцизното облагане на цигарите в ЕС?

Ако се направи класация в Европейския съюз (ЕС)*, за да се види какви са нивата на акцизно облагане на цигарите, факт е, че България е в дъното на таблицата с най-ниско облагане от 90 евро на 1000 къса цигари. Всъщност това е минималното ниво, съобразно изискванията на ЕС, което страната ни достигна с въведен календар 2016 - 2018 г. Това се оказа добре работеща практика, тъй като тогава повишаването на акциза беше плавно и се избегна рискът от шоково увеличение. Календарът през тези години осигури предвидимост за приходите в държавния бюджет, както и предвидимост на бизнес средата, което е от изключително значение за опериращите компании в страната и в същото време доведе до драстично намаляване на нелегалната търговия.

Нивото на акцизно облагане трябва да отразява спецификата и конюнктурата на държавата. От друга страна, България е част от ЕС и като такава трябва да следва практиките и тенденциите на другите страни-членки, където облагането на тези регулирани продукти е над 100 евро на 1000 къса при доста по-ниски ставки към момента в България. Един балансиран акцизен календар би подсигурил дългосрочно предвидимост и стабилност както на приходите на държавата, така и нормална бизнес среда.

Разкажете малко повече за най-актуалните регулации във Вашата индустрия. Какво бихте откроили?

През месец май 2019 г. беше въведена една от най-мащабните системи в ЕС, която се прилага в нашата индустрия - за маркиране и проследяване на тютюневите изделия, с основна цел противодействие на незаконната търговия. Благодарение на нея може да се проследи движението на една потребителска опаковка от производителя до първия обект за продажба на дребно.

През месец май тази година влезе в сила пълната забрана за предлагане и продажба на цигари и тютюн за ръчно свиване на цигари с характерни вкусово-ароматни качества, с което на практика се забрани единственото изключение, т.нар. продуктова категория на цигарите и тютюна за пушене с ментол.

Предстои транспониране в националното законодателство на европейската директива относно намаляването на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда, където нашият бранш е сред тези, които са обхванати. Едни от първите изисквания на Директивата трябва за влязат в сила от 2021 г. Бихме искали да благодарим на отговорните институции у нас, тъй като към момента диалогът и работата с индустрията е на много конструктивно ниво - нещо, което вярваме, че ще продължи и занапред.

 

*Данни ЕК, юли 2020