"Не трябва с лека ръка да се отказваме от мярката за отнемане на автомобили шофьори, употребили алкохол или наркотици, защото тя работи", заяви и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов по време на кръгла маса на тема "Борбата срещу шофирането в нетрезво състояние и конфискацията на превозни средства. Ефективни мерки срещу шофирането в нетрезво състояние и законови санкции и последствия", чиито организатори са Европейският център за транспортни политики и Сдружение "Ангели на пътя".

Сарафов добави, че прокурорите трябва да пледират за умисъл при катастрофа след употреба на алкохол и наркотици. "Надяваме се на разбиране от съда", каза още и.ф. главен прокурор.

Той се обърна към родителите на деца, загинали при катастрофи, и ги увери, че имат личната му и на прокуратурата ангажираност. "Срещате пълна подкрепа от наша страна", каза той. "Всеки от нас е участник в пътното движение. Има много какво да се направи", посочи и.ф. главен прокурор, цитиран от БТА.

"Общественият дебат се профанизира и не се говори за това, което е важно за обществото. Не се говори за съдебна реформа, говори се персонални атаки", каза още Сарафов. "Ще потърся дисциплинарна отговорност от всеки прокурор, който неглижира професионалните си задължения. Правата на извършителите се издигнаха на пиедестал. Жертвите са двойно пострадали - от престъплението и от закона", коментира още той. Трябва да вземем такива мерки, че това да не се повтаря. Всеки, напил се до безпаметност, трябва да знае, че ако го хванат, ще следва ефективна присъда, каза и.ф. главен прокурор.

Сарафов припомни своя идея, че за да се реши проблемът с експертизите, е добре да има специално бюро към Министерството на правосъдието. "Нуждаем се от реформа на съдебната система", каза Сарафов. "Да сменим един главен прокурор с друг не е съдебна реформа", коментира той. Сарафов добави, че има идея, според която може да се дава разрешение за ползване на трафични данни, за да се установява извършител на катастрофа или съучастник.

"Напоследък стана модно да се напада прокуратурата, дори персонално. В момента нямаме правомощие за общ надзор за законност. Да се декларира обезвластяване на прокуратурата и главния прокурор не е успех", посочи Сарафов. Според него е станало модерно да се кара с превишена скорост, да се снима и да се излъчва в интернет. "Затова трябва да направим всичко възможно, което обществото изисква от нас", допълни Борислав Сарафов.

Институции и експерти се обединиха в обща декларация за подкрепа на мерки за пътна безопасност

С обща декларация за подкрепа на мерки за пътна безопасност завърши кръглата маса на тема: "Борбата срещу шофирането в нетрезво състояние и конфискацията на превозни средства. Ефективни мерки срещу шофирането в нетрезво състояние и законови санкции и последствия".

Текстът съдържа няколко точки. На първо място се посочва подкрепа за запазване на разпоредбите в Наказателния кодекс, регламентиращи конфискацията на превозни средства на водачи, шофиращи в нетрезво състояние или под въздействието на упойващи вещества.

Според подписалите декларацията тази мярка е доказан инструмент за намаляване на пътнотранспортните произшествия, причинени от водачи, употребили алкохол или наркотици, а евентуалното премахване на тази разпоредба би отслабила възпиращия ефект върху нарушителите и би увеличила риска за живота и здравето на гражданите.

На второ място се посочва необходимостта от разработване и прилагане на ясна и унифицирана процедура за разследване на пътнотранспортни произшествия.

Призоваваме отговорните институции да изготвят механизъм, който гарантира бързина, прозрачност и ефективност при разследването на пътнотранспортни произшествия. Настояваме за съкращаване на сроковете за изготвяне на експертни заключения и финализиране на досъдебните производства, за да се осигури навременно правораздаване и справедливост, е записано в документа.

На трето място в декларацията се посочва утвърждаването на принципите на справедливост и превенция чрез засилване на образователните и информационни кампании.

Ние, участниците в кръглата маса, изразяваме готовност да подкрепяме активни действия от страна на институциите и да участваме в изготвянето на конкретни предложения за законодателни и организационни промени. Призоваваме за обединение на усилията на всички заинтересовани страни, с цел постигане на по-безопасна пътна среда и намаляване на жертвите на пътнотранспортни произшествия, се посочва още в документа.

Темата за пътната безопасност е надпартийна, заяви Петя Иванова от сдружение "Ангели на пътя". Тя призова всички представители на институциите, присъстващи на форума, да изслушат историите на родители на деца, загинали на пътя и подчерта, че зад статистиките за инциденти се крият реални човешки съдби и загубени животи. Тя посочи също, че предстоят празници, а това е един от най-болезнените периоди през годината за такива родители, защото не могат да ги празнуват със своите деца. 

Вчера депутатът от ПП-ДБ Явор Божанков обяви, че тази седмица внася промени в Закона за движение по пътищата, касаещи тестовете за наркотици за водачи на МПС, "които самите полицаи отказват да прилагат за себе си".

"Къде е проблемът? Значителна част от полевите тестове дават фалшив резултат. За да докаже това, водачът трябва да даде кръв. Но докато се чакат резултатите - понякога 8 месеца, понякога дори 1 година, водачът стои без книжа. Автомобилът със свалени табели. За един професионален шофьор, например, това е брутално наказание. Това нарушава и базов правен принцип - презумпцията за невинност. И повече - прехвърля проблемите на държавата върху главата на гражданите.

Опитахме в последното правителство да закупим нова техника за лабораториите. Това е факт. Но е факт и че не е достатъчно. Ето защо предлагам следното решение: Докато се чакат резултатите от кръвния тест, книжката да не се отнема, нито табелите да се свалят. Така държавата ще трябва да реши проблема с кръвните тестове - ако иска да ги прави за 1 седмица. Ако иска за 1 ден. Ако иска за 1 година. Но това не може да е проблем на водачите.

За да се избегне опасността нетрезвен водач да е зад волана, съм предвидил временна административна мярка - до 72 часа без право на шофиране. Това е напълно достатъчно", написа Божанков във Фейсбук.