Днес в Историческия музей в Чирпан ще бъде открита изложба „Археологическите проучвания преди една магистрала: км 19+900 – 20+400 от АМ „Марица“.

Археолозите са проучвали средновековно селище, съществувало от IX до XIII век. Находките с инвентарни номера са над 2700. Отделно са намерени други 900 с инвентарни номера на глинени съдове, които се номерират в отделна инвентарна книга, съобщи Димитър Янков – главен уредник в Регионалния исторически музей в Стара Загора и един от ръководителите на разкопките пред "Фокус".

„Някои от тях няма да имат музейна стойност, а ще бъдат в научно-спомагателен фонд. Така всичко, което сме придобили, наброява 10 000 находки от обекта средновековно селище в местността Бялата вода от трасето на „Марица” между 19 и 20 км, която на практика повтаря стария римски средновековен път Филипопол – Адрианопол – Константинопол”, добави археологът.

Според него всички находки са ценни. Най-важни обаче са от два гроба от некропола. Единият бележи началото на възникването на селището – гроб на жена, който е от втората половина на IX век. Така със сигурност може да се говори, че селището е възникнало поне в този период.
„Най-късната находка, също много ценна, е от първата половина на XIII век, която бележи края на съществуването на селището. По предварителни данни може да се твърди, че селището е било напуснато от жителите си най-вероятно по време на Четвъртия кръстоносен поход към първото десетилетие на XIII век. Но явно част от жилищата са били използвани. Имало е все още останали люде в това селище и за това говори най-късният гроб, който сме открили", каза още Янков.

Той уточни, че на мястото е имало къщи от времето на къснонеолитната епоха и от времето на траките – ранно и късно желязната епоха. Точно в тази част от трасето обаче археолозите не могли да открият данни, че селището е съществувало и през римската и ранновизантийската епохи, въпреки че има такива данни.

Другото значимо откритие за средновековното селище е неговото планиране.
„То предварително е било планирано – къщите имат една ориентация. Между тях има пространства, които явно са били използвани за улици, изобщо има една плановост при изграждането на селището. След разрушаването на едно жилище по различни причини върху него възниква друго, трето. Явно това са жилища все на собственика. Постарахме се да свършим в срок проучванията в обекта, който ще бъде засегнат от магистрала „Марица”, разказа археологът.

Миналата година при строежа на АМ "Люлин" беше открита вкаменелост на риба на 200 млн. години.

Днес доц. д-р арх. Йорданка Кандулкова, директор на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) към Министерство на културата, пък коментира разкопките под метрото в София, където беше открит античният град Сердика.
„Това е един особено труден обект, защото археологическото проучване, проектиране и строителство трябва да се случват едновременно”, изтъкна тя.

По думите й, вместо двата проекта да си пречат, те трябва взаимно да си дават шанс, да се „оплождат“, което може да стане на ръба на разумния компромис. "Случва се със страха, че можем да допуснем грешки и сигурно такива се случват в тези почти шеметни темпове, с които вървят строителството и проучването. Опитваме се обаче тези грешки да не бъдат фатални и в някаква степен да бъдат коригируеми”, добави Кандулкова.

Ще се кланят на историята и метрото ни, заяви неотдавна по повод откритията премиерът Бойко Борисов.