"В момента кметът не се намира в позиция да поставя условия. Силата е в работниците. Блокадата ще продължи и в събота и неделя". Това каза председателят на Федерацията на транспортните работници "Подкрепа" Иван Кирилов пред радио "Фокус".

На вчерашната среща между синдикатите и столичния кмет не е била постигната договореност. Кирилов обясни, че искането за увеличение на заплатите на работещите в сектора на обществения градски транспорт в столицата е било преструктурирано.

"Имахме такъв мандат от работниците. Казахме, че сме склонни да получат 300 лева вместо исканите 400 лева. От другата страна, кметът заяви, че не може да даде увеличение повече от 180 лева", обясни той.

Нормалните трудови възнаграждения и условия на труд са задължителни условия, ако гражданите искат да имат добро качество на услугата градски транспорт, подчерта Иван Кирилов.

Протестиращите очакват покана от Васил Терзиев за продължаване на преговорите и намиране на решение на проблема. "Ако се стигне до положителна развръзка, София ще бъде отпушена, градският транспорт ще продължи да работи. Ако кметът ни покани, ще отидем. Ако това не се случи, блокадата продължава в събота и неделя", заяви председателят на Федерацията на транспортните работници.

Той заяви, че се правят опити за политизиране на протеста на работещите в градския транспорт. "Никой до момента не се е опитал да се възползва и да яхне вълната, просто виждам, че политици от различни политически формации започват да коментират. Няма да допуснем подобно нещо. Исканията са на работниците, причините са синдикални", категоричен бе Кирилов.

Според колегата му Тодор Капитанов - вицепрезидент на КНСБ, разумът трябва да надделее в преговорите, а синдикатите стоят зад исканията на работниците. "Няма как да се противопоставят заплати с купуване на нови автобуси, каза Капитанов и обясни, че цитираните от ръководството на общината заплати в транспорта се получават, защото някои шофьори работят по 27 дни".

Капитанов допълни пред bTV, че има риск и метрото да спре.

Шофьори в градския транспорт с подписка за безсрочни стачни действия

Подписка за безсрочни стачни действия започват протестиращите шофьори в автобусен гараж "Земляне". Те уточниха, че ако бъде постигнато споразумение с Общината, са готови веднага да започнат работа.

Един от водачите сподели пред БНР: "Никакво отстъпление, защото миналата година отстъпвахме! Сега вече няма накъде да отстъпваме! Поставят си условия, каквито на тях им изнасят, но просто това не е за нас, защото ние нямаме файда от това. Събота и неделя няма да има градски транспорт. Ако направят и подпишат днес, ще има! Ако не подпишат кметът и общината и не решат нашите проблеми, няма да има градски транспорт. Надеждата умира последна".

Столичният кмет Васил Терзиев пък предложи да се направи цялостен анализ на всички дружества в столичния транспорт. Целта е да се види има ли раздута администрацията, може ли да има един оператор, а не четири дружества, каза той в интервю за Нова телевизия.

Терзиев припомни, че среща с протестиращите в наземния транспорт ще има в понеделник. Днес очакваме сметките, които ще направят. Увеличението от 180 лева, което вчера предложихме, означава дупка от 55 милиона лева в транспорта. Тя ще стане 66 милиона, ако се уважи искането за 300 лева увеличение, посочи кметът.

Той уточни, че няма как да се извадят пари от капиталовата програма на общината, които да бъдат дадени за заплати, защото се касае за обекти, по които вече е започнала работа.

Не става дума за инат, но когато няма пари - няма пари. И това не е само мой проблем, не съм магьосник, каза Терзиев. Той допълни, че с екипа му ще внесат в общинския съвет предложение за транспортна рамка, която може да бъде изпълнена, но уточни, че окончателното решение е на Столичния общински съвет.

Терзиев припомни, че брутната заплата на машинист в метрото е 4600 лева, като в тази сума не влиза извънреден труд. Бонусите в транспорта са между 250 и 500 лева, като средно достигат 291.

Този бонус трябва да се изработи и да отговаря на качеството, посочи столичният кмет и допълни, че чака становище за това как да се процедира с предплатените карти за градски транспорт, обмисля се безплатно паркиране в буферните паркинги.

Към момента мнението е, че движението в бус лентите е нецелесъобразно, защото трябва да спрем камерите. Не съм се отказал от тази идея, но има административен път, посочи кметът. Той допълни, че образователната дирекция в общината ще прави анализ колко от учителите са стигнали на работа и с колко закъсняват. Така ще се стигне до решение дали да се вземат допълнителни мерки.