Преди 60 години Българската гражданска авиация изпълнява своя първи презокеански полет
С "Ил – 18“ на 11 април 1964 г. е осъществен полетът на Българската гражданска авиация от София до Лима, Перу
Първият презокеански полет на Българската гражданска авиация е изпълнен на 11 април 1964 г. с нововъведения в България въздушен лайнер "Ил-18".
Полетът от София до Лима, Перу, е осъществен от екипаж в състав Иван Иванов - главен пилот, Андрей Иванов - командир на самолета, Йордан Песаров - пилот, Павел Игнатов - борден инженер, Серафим Колчев - борден радиотелеграфист, Тома Тодоров - щурман, Господин Господинов - щурман, Мария Иванова и Славка Григорова - стюардеси, Петър Петров - наземен инженер по двигатели.
Дължината на полета е 16 123 км. Поради тежестта на презокеанския полет, съветските авиоконструктори не дават съгласието си за неговото изпълнение. Ръководството на българската авиация поема риска. След излитането си от София самолетът каца в Париж, за да вземе френски пътници, след което се отправя за Лима. Поради ограничения от производителите, се налагат междинни кацания в Казабланка (Мароко), Дакар (Сенегал), Ресифе (Бразилия), Асунсион (Парагвай).
БТА съобщава за полета в своите бюлетини "Вътрешна информация" и "Международна информация":
С български трицвет над океана
София, 11 април 1964 г. /БТА/ Оживено е през тази ведра утрин на Аерогара София. Въпреки ранния час тук са се събрали много официални лица, близки на пътниците, български и чуждестранни журналисти. Те ще изпратят големия турбовитлов самолет "Ил-18", който за пръв път в историята на нашия граждански въздушен транспорт, ще направи най-продължителния задокеански рейс от 16 200 км до Перу.
Още нямаме писана история на самолетния ни транспорт, а дължината на международните му линии надминава вече 10 000 километра. Българските самолети летят редовно до Москва, Будапеща, Прага, Берлин, Варшава, Копенхаген, Белград, до Тунис и Алжир, до Париж през Виена и Франкфурт на Майн. А днес турбовитловият орел "Ил-18" ще развее българския трибагреник над океана и за 26 часа ще достигне далечния южноамерикански бряг. Полетът на самолета се ръководи от най-добре подготвения екипаж на ТАБСО - главния пилот Иван Миланов, който има над два милиона летателни километра, главния щурман Тома Тодоров, пилотите Йордан Песарев и Андрей Тимов, който в летателния си паспорт има записани над три милиона километра, и бордовия радист Серафим Колчев. През целия полет самолетът ще поддържа редовна радиовръзка с родината.
По този случай на Аерогара София тази сутрин се състоя тържество, на което присъстваха началникът на управлението Български граждански въздушен транспорт - ТАБСО, Лазар Белухов и отговорни служители от Министерството на транспорта и съобщенията. С кратко слово заместник-министърът на транспорта и съобщенията Петър Кискинов поздрави екипажа и му пожела "Добър път" в първия презокеански рейс.
Голямата сребърна птица се отдели от стартовата писта и извиси криле високо в облаците.
***
Ден по-късно е съобщено за снабдяването на България с още два аероплана "Ил-18":
Нови самолети за ТАБСО
София, 12 април 1964 г. /БТА/ Гражданският ни въздушен транспорт ще бъде снабден с още два самолета "Ил-18". Днес на софийското летище се приземи първият нов красавец "Ил-18". Командирът на самолета Любомир Антонов рапортува пред заместник-министъра на транспорта и съобщенията Петър Кискинов, че първият полет от Москва до София е завършил успешно.
Новите самолети се различават от предишните по това, че продължителността на двигателите им е удвоена от 3000 на 6000 часа, а междуремонтният пробег от 700 е увеличен на 2000 часа. Те са по-комфортно оборудвани, притежават ново съвременно радиокомандване, което подобрява воденето на машината.
Новите самолети на ТАБСО ще помогнат да се разширят нашите международни линии, по-бързо да се превозват хилядите туристи от чужбина, които ще потърсят приятна отмора по красивото ни Черноморие.
***
Български "Ил-18" се приземи в Лима
Лима, 13 април 1964 г. /БТА/ Днес в 12 часа и 7 минути българско време в столицата на Перу, Лима, кацна турбовитловият самолет "Ил-18", пилотиран от екипаж на ТАБСО с главен пилот Иван Миланов. Тази сутрин в 4 часа и 20 минути самолетът беше в Асунсион /Парагвай/.
С този самолет в Перу пристигнаха спортисти от България, Чехословакия, Югославия и Франция, които ще вземат участие в състезанията за световно първенство по баскетбол за жени.