Как полицаите разпознават дрогираните шофьори: Инсп. Крушарски от КАТ-София пред Dir.bg
В борбата с гонките се получава състезание - но не между участниците, а между нас и тях
Колко шофьори са хванати да карат след употреба на алкохол или наркотици от началото на годината в София, колко нарушители са били заснети да карат с превишена скорост по столичните улици и как се справя КАТ с незаконните гонки - за това и още от проблемите на пътя - инспектор Николай Крушарски от група "Видеоконтрол" към Пътна полиция-СДВР пред Dir.bg.
- Постоянно правите проверки за шофиране след употреба на алкохол и наркотични вещества, какви са тенденциите при тези нарушения през 2019 година и има ли реален ефект от така наречените наркотестове?
- От началото на 2019 г. на територията, обслужвана от отдел "Пътна полиция"-СДВР, са проверени над 10 000 водача на МПС за шофиране след употреба на алкохол. Установените нарушители са 401, като при 225 от тях дрегерът е показал концентрация на алкохол в издишания въздух до 1,2 промила, а на останалите 176 водача - над. И това е така, въпреки че санкциите от 0,5 до 0,8 промила са отнемане на книжката за 6 месеца и 500 лева глоба, от 0,8 до 1,2 промила - 1 година без свидетелство за управление и 1000 лева глоба, а над 1,2 е предвидена наказателна отговорност. При отказ за изпробване с техническо средство пък книжката се взема за 2 години, а санкцията е 2000 лв.
Най-често такива нарушения допускат младите шофьори - от 18 до 35-40 години, което важи и при употребата на наркотични вещества, като при тях мъжете са повечето нарушители.
От началото на годината са установени 83 водачи, които управляват автомобил след употреба на наркотици, като преобладават нарушителите, използвали канабис и амфетамини. Но има и такива, при които се установяват два или три вида наркотик едновременно - така нареченият коктейл, и това е изключително опасно.
Ползата от тези тестове е положителна, защото именно такива водачи са много опасни за останалите участници в движението. Наркотиците предизвикват различни състояния на човешката психика, от свръхактивност, до голяма апатия и забавени реакции, а зад волана това може да предизвика нежелани последици и тежки инциденти.
- Една неправителствена организация обаче неотдавна публикува свое изследване, проведено със същите тестове, които полицията използва. Данните са, че понякога те дават положителен резултат при хора, които не са употребявали наркотици, а например лекарства, в които се съдържа разрешената в ЕС съставка CBD (канабидиол), която няма психотропен ефект. Дори беше цитирано изследване на Университетската болница в Осло, Норвегия, в което се казва, че DDT5000 (името на наркотеста - б.р.) "не е убедителен в абсолютното доказване на нарушители, поради големия дял фалшиви положителни и фалшиви отрицателни резултати, в сравнение с данните от кръвни проби"...
- Не мисля, че тази информация е точна. Тестовете, с които ние работим, са сертифицирани и показанията им са съобразени с изискванията на Агенцията по метрология, затова би трябвало да се считат за точни. И производителят, и агенцията казват, че показанията са до 99% точни, тоест само 1% може да не са. А и въпросните лекарства имат ефекти, описани в упътването, които са идентични с тези при употребата на наркотични вещества, затова пак се забранява шофирането, работата с режещи инструменти и т.н.
Вече сме добре обезпечени и има достатъчно тестове, но, разбира се, те не се употребяват постоянно, защото са скъпи. Проверките се извършват най-вече при водачи, който проявяват признаци за употреба на наркотични вещества. Служителите се обучават периодично, за да могат да разпознават такива белези - трябва да следят за специфично поведение - употребилият наркотици има няколко типа поведение - агресивно, лениво например, следят се зениците, следи се отношението към участниците в пътното движение, при разговор също личят тези неща. Има колеги, които умело разчитат тези сигнали, и те са по-успешните при този тип работа. Но ежемесечно провеждаме обучения, за да бъдат повечето такива.
- И все пак, ако кръвната проба покаже, че в кръвта на водача няма наркотици, глобата отпада ли?
- Да, в такива случаи, както и при употребата на алхокол, се образува досъдебно производство, материалите по което се доладват на прокуратурата. Ако се установи наистина, че има такова разминаване, окончателно се приемат показанията от пробата, взета от медицинско лице, така че санкцията може да отпадне (по закон тя е от 1 до 3 г. затвор, от 500 до 1500 лв. глоба и отнемане на книжката - б.р.).
- Намаляват ли пътните нарушения заради камерите в София, предвижда ли се поставянето или използването на нови и колко са установените случаи?
- От началото на годината в София са установени около 26 000 нарушения за превишена скорост, като за над 25 000 от тях са издадени електронни фишове, а за останалите следва да бъдат съставени актове за административни нарушения на водачите на автомобила. За сравнение с миналата година установените нарушения са 19 000. Това се дължи на засиления контрол от наша страна, както и на увеличаване броя на техническите средства. В началото на годината от Столична община ни предоставиха две преносими системи за контрол на скоростта, с което се увеличиха на 15 броя - три от тях са стационарни и 12 мобилни.
Новите две камери от общината са наистина добри, те са преносими и могат да се разполагат на всяко място. Често работим и по сигнали на граждани, че в даден участък постоянно се шофира с превишена скорост. Столицата е голяма, така че не можем да бъдем на всяко място, но се оптиваме. И шофьорите да имат предвид, че още от 2017 година се увеличиха двойно глобите, като най-малката е 20 лева, следват 50, 100... и т.н., като при над 50 км превишение на ограничението за скоростта на всеки 5 км се добавят по 50 лева към санкцията на шофьора.
- Как се справяте с незаконното шофиране в бус лентите, което е още една предпоставка за инциденти?
- Получаваме много сигнали за такива нарушения. В пиковите часове се забелязва масовост, но когато няма засилен трафик и задръствания, са по-скоро единици. Има два начина за контрол - по-ефективният е снимане с мобилни камери, които записват нарушителя и след това той се призовава да си плати глобата. Другият вариант е с хора - колеги, които установяват нарушението лично и на място санкционират, но това е по-трудно, защото нарушителите ни виждат и невинаги успяваме да ги глобим.
- А успя ли КАТ да преодолее проблема с незаконните автомобилни гонки и какви мерки се вземат?
- Ежедневно постъпват по един или два сигнала за гонки в София. Всеки се проверява, но реалните са едва 20-25%. Често гражданите смятат всяка превишена скорост за гонка, а то не е точно така и когато колегите пристигнат на място, установяват просто едни тунинговани автомобили, които понякога дори стоят на едно място. Тогава нашата проверка е свързана с това дали водачите имат свидетелство за управление, дали има неправилно монтирани шумозаглушителни устройства, тоест ауспусите, и други.
Не можем да кажем, че напълно сме прекратили тези незаконни състезания, но от време на време изпращаме патрули на известните места, на които се провеждат такива - на ул. 202 в Бояна или на Слатинската борса примерно, колегите от СДВР също имат ангажимент и правят проверки. Шофьорите обаче са доста адаптивни и често сменят местата. Общо взето се получава едно състезание - но между нас и тях. Иначе в закона вече има санкция за нерегламентирани състезания и тя не е малка - отнемане на книжката за 12 месеца и 3000 лева глоба.
Искам обаче да отбележа, че гонките са проблем на цялото общество. И апелираме към учители, родители и цялата общественост да бъде непримирима. Призоваваме гражданите, ако знаят местата или сервизите, в които се тунинговат автомобилите, да подават сигнали, за да може да бъдат проверени от компетентните държавни институции. Ежедневно посещаваме училища и детски градини, като основна тема при по-големите ученици е именно участието в нерегламентирани състезания, обръщаме им внимание за вредите и опасностите, до които могат да доведат.
- С какво администрацията на Пътна полиция се е подобрила, за да бъдат гражданите обслужвани по-бързо и предстоят ли още промени в тази посока?
- Преди около година въведохме система за управление на опашките в отдела, като целта е да се подобри и намали времето на тяхното обслужване. Това даде положителен резултат, защото обслужваните граждани на ден са повече в сравнение с минали години. Искам да уведомим гражданите, че в края на годината започва подмяна на срока на валидност на изтичащите свидетелства за управление на моторни превозни средства.