Отварянето на вратата към Шенген по въздух и вода е голяма стъпка за България, която чакаме от доста време. Тя ще доведе до облекчение на пътуващите, до стимулиране на бизнеса и силен тласък на авиационната индустрия. Това каза в интервю за БТА Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ).

Ползите за пътниците

Иванджиков подчерта, че присъединяването на страната ни към Шенгенското пространство за водните и въздушните граници от 31 март т.г. ще доведе до намаляване на времето за пътниците, които прекарват по опашки на летищата, тъй като вече няма да има паспортен контрол в посока към държавите от Шенген. "Промяната засяга и разведените родители с деца, защото до държавите от Шенген вече няма да се изисква този нотариално заверен документ от другия родител, че може да изведеш детето, например до Австрия или друга шенгенска държава", даде за пример председателят на АБАИ. Според него пътниците могат да спестяват средно между 15 и 30 минути, главно когато има много полети за кратко време и струпване на опашки. Проверката за сигурност по летищата се запазва, припомни още той.

"Гранична полиция" ще има малко повече работа и трябва да бъде в синхрон с държавите от Шенген относно охраната по въздух на лица, които влизат в България от държави, които са извън Шенген", каза още той.

Стимул за авиацията

"Ползвателите на малки самолети ще могат да излитат от летищата, които в момента са лицензирани, директно за държави от Шенген, без да минават през четирите основни летища в България, където има "Гранична полиция" - София, Пловдив, Варна, Бургас. Това спестява пари, защото намалява разхода за гориво, също спестява и време", обясни Иванджиков.

За пример той даде полет с малък самолет, който може да се осъществи без проблем от летище Лесново до Солун, Гърция, както и всяко друго летище на територията на държава от Шенген.

Има оператори с малки самолети, които предлагат такива бизнес услуги. Те ще могат да предлагат много по-евтини цени. Това е възможност за ново развитие на авиацията. Нещо като въздушни таксита, които да могат да излизат от летища като тези в Лесново, Приморско или Балчик, и да отиват в Гърция например или друга европейска шенгенска държава. Това е страхотно предимство, подчерта още председателят на АБАИ. Това ще даде тласък на авиационната индустрия, допълни още той.

Ползи за бизнеса

"Един бизнесмен, който има инвестиционни намерения в Русе например, няма да идва първо до София или до Варна, а директно ще може да кацне там, да си проведе бизнес срещите и от там да излети обратно за Европа. Това може да доведе до бум на бизнесите в регионите, където има летища", посочи Тодор Иванджиков.

"Като председател АБАИ се боря да запазим всички летища, защото те ще ни трябват. Летището е една врата към града и областта, от която да идват бизнесът и инвестициите", допълни още той. По думите му активните и лицензирани летища в България са около 34. Според Иванджиков някои от тях имат потенциал да се превърнат в транспортни хъбове, защото се намират в близост да магистрали и подходящ жп транспорт. Темата става особено актуална и с бъдещото развитие на карго полети с дронове, смята експертът. По думите му е необходима държавна стратегия за развитие на сектора.

Недостиг на кадри в авиацията

Тодор Иванджиков обясни, че от асоциацията пишат писма до отговорните институции за подпомагане на сектора чрез премахване на акциза за горивата за учебните полети, както и ДДС за обучение на състав за авиацията.

"Имаме липса на кадри. Българските деца се налагат да ходят да се обучават в чужбина, вместо в България. С тези мерки ще подпомогнем авиацията, в която ни липсват летци", поясни още той.