Джеймс Робинсън e директор Международно бизнес развитие на Ф-16 в Локхийд Мартин, бивш пилот от ВВС на САЩ. Пенсионирал се е през 2011 г. Летял именно със самолети Ф-16.

- Г-н Робинсън, Ф-16 Блок 70 - какво трябва да знаем за този самолет?

- Това е най-технологично напредналият самолет от серията Ф-16. Самолетът събира в себе си технология от Ф-35 и Ф-22, оборудван е с най-високо технологичния радар, говорим за последно поколение оборудване за мисии, последно поколение кокпит. Ф-16 Блок 70 е оборудван и със системата, която предотвратява удар със земята, ако пилотът изгуби съзнание за миг. Това спасява живота на пилота.

- Как става това?

- Системата на самолета реагира, ако пилотът загуби съзнание и машината се отклони от курса. Това се отчита от радар на Земята, респективно сигнал от радара се връща до самолета. Ще го обясня така. Пилот прави маневра и вследствие на силата на налягането, която изпитва тялото му, той губи съзнание. В този момент реално самолетът е извън контрол, променя курса си и почва да пада. Това нетипично поведение се отбелязва от радара - говоря за неконтролирано поведение на самолета и неговия полет към земята. Ако по време на това падане пилотът не дойде в съзнание, то на определено разстояние от земята радарът подава сигнал към самолета, системата сама изправя машината в хоризонтално положение спрямо Земята, намалява и скоростта. Разбира се, това става за известно време, защото се предполага, че пилотът ще се съвземе и ще поеме отново управлението. Системата вече е спасила живота на 8 пилоти на Ф-16 в света. Тя е нещо съвременно и много полезно. Самолетът има 12 000 летални часа живот, което с няколко хиляди часа повече от нашите конкуренти. За този жизнен цикъл открито казвам, че имаме най-ниската цена като поддръжка.

- Какви са разликите с базисния модел на Ф-16? Какво доведе до необходимостта от неговото осъвременяване?

- Това просто е най-напредналият Ф-16 в света. Говорим за Ф-16 Блок 70, защото това е най-доброто към момента.

- Последна модификация. Така да го разбираме просто казано...

- Преди него е Ф-16 Блок 50. Отново много стабилен самолет. При Блок 70 вече споменах, че имаме последно поколение радар, кокпит (пилотска кабина) и система за избягване на удар в Земята. Самата структура на самолета също е подсилена, за да може да издържи тези 12 000 летателни часа.

Снимка: Дир.БГ/Павлин Даскалов

- С всички типове ракети ли може да борави?

- Абсолютно. Самолетът има много широк спектър на оборудване, което може да носи. Говорим включително за ракети "Въздух-Земя" и "Въздух-Въздух".

- Съобразно стандартите на НАТО на какво ниво е?

- Не мога да коментирам какво точно имате предвид под стандарти на НАТО, но фактът, че над 700 самолета Ф-16 летят в държави, членки на НАТО, е достатъчен за неговата надеждност. Ф-16 Блок 70 ще е абсолютно съвместим с всичко, което е нужно, за да изпълни задача в НАТО.

- Какво означава самолет четвърто поколение?

- Това е поколението преди Ф-22 и Ф-35, които използват стелт технология. При тях има ново поколение системи. Ф-16 Блок 70 е оборудван с всичко, което е заложено и при Ф-35, като изключим технологията стелт. Самолетът, за който говорим, има сензори пето поколение като тези при Ф-35. Липсва просто стелт технологията.

- Ф-35 е доста по-скъп?

- Цена няма как да коментирам. Просто изработката на стелт технологията е друго ниво. Ф-35 събира цялото си въоръжение вътрешно, включително и горивото е в корпуса. При Ф-16 оръжието и резервоарите, в определени случаи, са извън корпуса.

- За колко години напред гарантирате, че ще имаме пълноценни машини?

- Говорим за качествена експлоатация в следващите 40-50 години.

- А след това. Какво е нужно, за се удължи животът им?

- (Усмихва се) Може би след 40 години ще можем да отговорим на този въпрос.

- Само изброените качества ли превърнаха изтребителя във фаворит за нова бойна техника на България? Как балансирате чисто бизнес интереса с геополитическата роля на подобни сделки?

- В Локхийд Мартин не говорим за политика. Ф-16 Блок 70 предлага най-добрите опции пред България и българските ВВС. Говорим за напреднала технология, пълна свързаност с другите членове на НАТО, както и подхода за пълен пакет. Защото предложението, чрез правителството на САЩ, включва осем изтребителя Ф-16, оборудвани със снайперно насочване, въоръжение "Въздух-Въздух" и "Въздух-Земя", вече казах, резервни части, подкрепа в поддръжката, логистична подкрепа, обучение за пилотите и техническия състав, както и други неща. За самолетите Ф-16 Блок 70 трябва да се знае, че, когато те пристигнат в България, българските ВВС няма да се налага да се обръщат към никоя трета страна, за да ги използват. Те просто започват да ги използват.

- Само САЩ ли ще могат да ги поддръжат, или това ще може да прави и друга страна в Европа, която е оторизирана от Щатите да извършва такива неща?

- За тези 12 000 часа жизнен цикъл самолетът няма нужда да напуска България за никаква поддръжка. Определени елементи, като например двигателите, компютърната система, ако се наложи, може да бъдат поправени в друга страна от ЕС, в която има наша база.

Снимка: Дир.БГ/Павлин Даскалов

- Кои са тези страни?

- Норвегия, Белгия, Гърция и т.н. Това са страни, в които може да се направи съпорт по всяко време.

- Какво означава многоцелеви, защото ваши конкуренти предлагат базов модел самолет, който, за да стане многоцелеви, трябва да се водят преговори със САЩ, за да се надгради като функции. Та в този смисъл бихте ли обяснили думата многоцелеви...

- Така. Многоцелевият изтребител Ф-16 Блок 70, който предлагаме, означава, че той може да изпълнява всяка възможна мисия, за която се сетите в обхвата на НАТО. Когато самолетът пристигне в България, ще е готов да изпълнява мисия по наблюдение във въздушното пространство, ще е готов да носи бомби и ракети, ще е във вид, напълно пригоден да се използва на 100%. Пилотите на Ф-16 ще са готови да влязат в битка, да стигнат до мястото, да пуснат ракетите и да напуснат зоната. Ето това е истински многоцелеви изтребител. Ще се върна и на новия радар, който може да прави наблюдение и за "Въздух-Въздух", и за "Въздух-Земя". И заедно с тези елементи има и снайпер насочване по тези цели - били те във въздуха, или на Земята. И е важно да се спомене, че всичко това е включено в цената.

- Сключвате ли сделки с държави, които не са в партньорски отношения със САЩ?

- Обикновено продаваме през правителството на САЩ, когато говорим за въоръжение. Задължени сме да правим износ според правилата на правителството на САЩ.

- От страна на България ще преговарят четирима министри - на финансите, на икономиката, военният министър и този на вътрешните работи. От страна на САЩ ще преговаряте вие, като фирма, и...

- Правителството на САЩ ще води преговорите на ниво правителства. Локхийд Мартин ще подкрепя разговорите, но водещо ще е правителството на САЩ. Целта е да се предложи най-доброто решение за България.

- Кой ще преговаря от страна на американското правителство?

- Обикновено има агенции в САЩ, включително ВВС на САЩ, които имат програмен офис за Ф-16, както и други агенции, които ще участват в разговорите. Всички структури в САЩ ще работят в тясно сътрудничество с правителството. Посолството на САЩ в България също ще участва.

- Можете ли да посочите име?

- Не мога да кажа име. Просто преговорите ще бъдат водени от агенции, които имат право да водят такива разговори.

- Защо цените за Бахрейн и Словакия са толкова по-ниски, отколкото за България?

- (Усмихва се) Нямам представа защо се създаде такова впечатление. Това не е вярно.

- Говори се за разлика в цената от пъти, която ще плати България?

- Нека обясня. Ще кажа така. Нещата, които се коментират, са много далеч от истината. Мога да гарантирам, че цената за Бахрейн и Словакия е по-голяма от тази, която е предложена на България. Предполагам, че се заговори така за Бахрейн и Словакия, защото в публичното пространство се появиха документи за отделни части от сделката, които са обществена информация. Общата картина за тези сделки не е такава и не трябва да се правят изводи за тях на база отделни документи. Частта, примерно, на Локхийд Мартин е някакъв % от сделката. Но чрез правителството на САЩ, което договаря отделните неща по сделката - примерно новият радар, системата за изстрелване на седалката, оборудването на самолета и т.н., мога да гарантирам на българските граждани, че цената България е по-ниска от тази за Бахрейн и Словакия.

- Казвате, че много съюзници в НАТО са въоръжени с Ф-16, сред които нашите съседки Гърция и Турция. Има ли страна-членка на НАТО, в която в момента да е на въоръжение Ф-16 Блок 70?

- Самолетът ще влезе на въоръжение в Словакия и България. След това и в Гърция, защото в момента Гърция използва Ф-16 Блок 50 и Блок 52, които са почти същите като Ф-16 Блок 70.

- Кога биха могли да бъдат доставени първите бройки?

- В Локхийд Мартин сме намерили начин да направим така, че да увеличим капацитета на производство и възможностите ни са такива, че да отговорим на очакванията на българските ВВС.

- Кога ще започнете да ги произвеждате?

- Още през тази година. Всички наши международни доставчици в момента произвеждат компонентите за самолетите. След това оборудването се събира в базата ни в Тексас, където сме произвели над 4500 самолета Ф-16. В момента сме в процес на преместване на базата в Гринвил.

- Финансовата рамка за покупката на изтребители е 1,8 млрд. лева. Крайната цена обаче ще стане ясна едва след срещите на преговарящите екипи от България и САЩ. Имали ли сте сделки с подобни плаващи условия и в колко от тези случаи крайната цена е била по-ниска от стартовата?

- Нямам какво да кажа. Просто дискусията за цената се води на нива правителства, а ние, от Локхийд Мартин, не участваме. Всеки договор е различен, защото всяка държава има различни нужди. Обикновено правителството на САЩ работи в тясно сътрудничество с правителството, което купува Ф-16, за да се намери най-доброто възможно решение за съответната държава.

- Само САЩ ли ще има право да ремонтира машините?

- Не. Търсим начини за участие на българската индустрия и промишленост в поддръжката на самолетите, предвид общата нарастваща бройка на самолети Ф-16 в региона. Ние имаме партньори по целия свят, които участват в поправката и поддръжката на самолетите.

- Ако се наложи един да бъде ремонтиран, съществува ли опцията да ползваме друг самолет временно, за да разполагаме с 8 машини по всяко време?

- Нормално не би трябвало да има нужда да се вади машина от въоръжение за дългосрочна поддръжка. Локхийд ще работи заедно с правителството на САЩ и българските ВВС, за да гарантираме, че изтребителите ще могат да летят десетилетия напред.

- Според експерти Ф-16 Блок 70 се нуждае от много качествена писта. България разполага ли с нужната инфраструктура, за да използва пълноценно този модел? Имате ли впечатления от пистата в базата в "Граф Игнатиево" и мислили ли сте за сътрудничество в тази посока?

- Всъщност Ф-16 на щатското правителство работят в момента на "Граф Игнатиево" по обучение. Има цялото необходимо оборудване, за да може да се лети от тази писта с тези самолети. Българските Ф-16 Блок 70 ще могат да летят от тази писта без проблеми.

- Само от "Граф Игнатиево"?

- Не съм запознат с пистите в България. Не мога да бъда конкретен.

- Питам в такъв смисъл, че ако се наложи кацане на друго място, има ли къде...

- Да, опции има. Просто самолетът се нуждае от определена дължина на пистата. Аз съм кацал с Ф-16 на писти по целия свят, така че няма да има никакъв проблем.

- В България ли ще бъдат обучавани пилотите, или в други бази на НАТО в Европа...

- Идеята в момента е да се обучат българските пилоти и техниците, които ще поддържат самолетите, в САЩ. След това те ще се върнат. Добре е да се отбележи, че определени пилоти ще бъдат обучени и за инструктори, така че те да могат да обучават други техни колеги в България.

- Колко пилота трябва да се обучат, за да имаме нужния резерв и да бъдем във всеки един момент готови за реакция?

- Това е решение на българското правителство и българските ВВС. Всяка страна си взима сама решения. Българското правителство иска определен брой слотове за обучение, като това ще бъде част от цялата сделка.

- Все пак вие сте бил пилот и сте запознат. Колко души е добре да бъдат обучени, може би по двама пилоти на самолет, за да бъдат постоянно пълноценни?

- Различно е. Всяка държава решава сама за себе си. Не бих могъл да дам ясен отговор. Нещата зависят от това колко са обучени пилотите, след което се прави план.

- Кой е любимият ви самолет, който сте пилотирали?

- Ф-16, разбира се. (Усмихва се)

- А за Ф-35 какво мислите?

- Той е страхотен, но аз съм фен на Ф-16. Даже сега в моето семейство дъщеря ми се омъжи за пилот на Ф-16.

- Колко години сте управлявал Ф-16 и колко часа имате във въздуха? Участвал ли сте в мисии?

- Имам 1500 часа във въздуха с Ф-16, а общо часовете ми са 3500. Имам около 500 летателни часа в боеве.

- Къде?

- Основно в Ирак в периода между 2000 и 2004 година. Летял съм в зони забранени за летене и белязах първите дни на свободата в Ирак.

- Кое е по-голямо предизвикателство - да се лети през деня или през нощта?

- Принципно, да летиш е голямо предизвикателство. И двете имат нещо особено, но да кажем, че нощното е по-голямо предизвикателство. В този смисъл да добавя, че българските пилоти ще бъдат обучени с очила за нощно виждане. Нощното време има свои собствени предизвикателства, но Ф-16 е невероятен самолет и през деня, и през нощта.

- Ще има ли симулатор в България?

- Да. Симулаторът е част от предложението ни. Говорим за последното поколение симулатор, който е снабден със системата за зрително поле от 300 градуса. Това позволява на пилотите да се обучават за всички фази на летенето и ще им помогне да извършват нещата по-безопасно.

Заб.: Ето какво е поведението на самолета Ф-16, когато пилотът изгуби съзнание, и какво предприемат системите в него, за да го стабилизират.