Божидар Божков - майсторът на перото в Web Report, който възроди една история отпреди 85 г.
Да пишеш е занаят, който трябва да се научи, имах късмет да попадна на добри журналисти, разказва той
Четвъртото издание на конкурса за добра журналистика на Dir.bg Web Report приключи още през юни, но продължаваме да ви разказваме повече за отличените. Над 100 участници се бореха за победа в различни категории с повече от 300 материала, а победителите бяха наградени на специална церемония в клуб "Перото" в НДК.
Тази година обаче за първи път беше дадена една допълнителна награда - статуетка Майстор на перото. Тя бе присъдена на Божидар Божков за романтичната ретроистория "Варненските Ромео и Жулиета", публикувана в списание Biograph.
Той е от Бургас, но години наред работи за големи столични медии като кореспондент или автор.
"Започнах в радио, където основно се занимавах с музика, после се прехвърлих към вестникарската журналистика. Работил съм в "Черноморски фар", "Стандарт", "Сега", но пак продължавах да поглеждам към радиото. Между 2016 и 2020, например, правих в БНР музикално предаване за поп и рок на най-различни езици, без английски. Ако мисълта ти тече бързо и успяваш да я канализираш в гладки изречения, а имаш и глас, който не дразни, няма нищо по-лесно от това да работиш в радио.
Да пишеш обаче е занаят, който трябва да се научи. Аз го научих в "Сега". Имах късмет да си търся работа точно в момент, когато една група от най-добри - във всеки смисъл на думата - журналисти, се бяха отцепили от "24 часа" и искаха да покажат на какво са способни. Попаднах при тях и ме направиха журналист", разказва Божков за пътя си в журналистиката.
Историята на неговата романтична история
"Беше 2016 година. Бях във Варна за няколко дни. Мотаех се между двата - единствени тогава - варненски мола. Те се намират тъкмо от двете страни на старото градско гробище. Входът му е дори право срещу този на единия от тях. Дели ги само улица. Но понеже молът се самоасоциира не просто с живота, а дори по-конкретно с младостта и парите, и не би искал да има нищо общо със символа на смъртта, който би могъл да притесни клиентите, между тях няма дори пешеходна пътека. А гробището пък е добре скрито, за да не се вижда и да не дразни живите, някак да им спестява мислите колко са временни на този свят.
За да влезе там, човек трябва малко да пообиколи до близкото кръстовище. Или да извърши нарушение, ако пресече директно. Но пък точно гробищата са най-прекия път между моловете и, когато съм във Варна, винаги пресичам в нарушение, та минавам именно през тях. Пътьом разглеждам. Почти всеки един от тези стари гробове представлява отделна приказка за живота и смъртта - с главни герои, със загатнати драми, със закодирани в епитафиите послания. Там просто няма гроб, върху който да не е намекната историята на покойника", описва журналистът как е стигнал до идеята за своя текст.
Драматичната любов на Сийка и Милко, разказана върху гроба им, продължава и ще продължава да вълнува хората.
"Сред тях обаче най-голямо впечатление ми направи масивен паметник с релефните образи на ученик и ученичка, отишли си от този свят през далечната 1936 година. В епитафиите се говореше за насилствена, но търсена смърт след "людско зло", достатъчно ясно подсказано, че има любов, самоубийство и лоши хора, които са го предизвикали. Снимах, записах си някои неща и си обещах, че ще се върна, за да се опитам да възстановя тази история. Не бях сигурен, че ще успея - все пак говорим за случай отпреди 84 години.
А всъщност дори не подозирах с каква лекота драмата от миналото на двама млади и трагично влюбени герои сама ще се разкрива епизод по епизод. Ако има живот след смъртта, то душите на тези две (почти) деца със сигурност ми помагаха истината за тях да види бял свят, макар след толкова години, а виновниците за смъртта им да бъдат назовани поименно. Нещо, което тогавашните български вестници, смачкани от цензурата, не са посмели да сторят", разказва още Божков за това какво го е провокирало да разкаже точно тази забравена и останала в миналото история.
И добавя:
"До голяма степен се захванах с този случай и защото съвременна България, управлявана повече от 10 години от Бойко Борисов, ми бе станала безинтересна. Каквото имах да напиша за него, го бях направил в два репортажа - единият при това задочен - преди много години. С риск да е самореклама, но и двата родиха изрази, станали почти народно творчество - "пипни ме по мускула" и "кофти човешки материал". Така че реставрацията на история от почти непознатото ни минало от 30-те години може да се приеме и като противовес на станалия ми безинтересен, проточил се твърде дълго, известен на всички политически период от последното десетилетие".
През 2019 година Божидар Божков беше високо оценен от журито и за материала си "Куцата куртизанка на Държавна сигурност", но не успя да грабне награда в силна конкуренция с по-млади автори.
Конкурсът Web Report 2021 се проведе за четвърта поредна година, организиран от най-големия български интернет портал Dir.bg. Журналистическото състезание предизвиква авторите, които пишат по важни за обществото теми да премерят сили с други като тях, давайки още една трибуна на добрите примери в журналистиката.
Цялата информация за конкурса за добра журналистика на Dir.bg, както и кои са участниците с авторски материали можете да намеритe на сайта webreport.bg или на Facebook страницата на конкурса Web Report 2021.
Водещи имена в българските медии оцениха авторските материали: Владимир Жеглов (Основател на Dir.bg и почетен председател на журито), Антон Хекимян (Директор "Новини, актуални предавания и спорт", bTV), Евгения Атанасова (Журналист и продуцент, БНТ), Анна Заркова (Журналист и писател, член на УС на СБЖ), Ива Дойчинова (Директор на Радио "София", БНР), Методи Владимиров (Водещ и продуцент, NOVA), Ваня Николова (Журналист, сценарист), Владимир Йончев (Гл. редактор, OFFNews.bg), Елица Николова (Гл. редактор, списание "Мениджър"), Галина Александрова (Гл. редактор, 3e-news.net), Найден Тодоров (Председател на Асоциацията на спортните журналисти в България), Евгени Димитров (Основател на агенция "Булфото"), Илияна Захариева (Директор "Корпоративни комуникации", А1).Генерални партньори на конкурса са A1 и Dundee Precious Metals. Партньори на конкурса са Hendrick's, Black Sea Gold, TBI Bank и Балдаран.
Web Report се провежда с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти. Медийни партньори на конкурса са БНТ, БНР, БТА, bTV Media Group, NOVA, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "Булфото".