Антон Хекимян е директор на отдел "Новини, актуални предавания и спорт" на bTV Media Group от края на 2020 г. Цялата си професионална кариера той изгражда в bTV, където започва като стажант в нюзрума още в първи курс от следването си. От 2004 година насам работи последователно като репортер, водещ на съботно-неделния сутрешен блок на телевизията, а от 2014 г. води предаването "Тази сутрин". През годините е водещ и на много специални издания на bTV Новините, извънредни и изборни студия.

Носител е на редица признания за работата си като журналист, сред които наградата "Достоен българин" за активна доброволческа дейност след наводненията в Аспарухово (2015) и за професионализъм и всеотдайност при отразяването на COVID темата (2020). През 2016 и 2018 г. печели приза за висока езикова култура от Центъра за анализ на политическата и журналистическата реч, голямата награда за телевизионна журналистика "Свети Влас" (2019) и много други.

Антон Хекимян е завършил "Журналистика", както и магистратура по "Електронни медии" във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ "Св. Климент Охридски".

Той е и член на журито на конкурса да добра журналистика Web Report, който Dir.bg организира за четвърта поредна година, за да даде още една трибуна на талантливи автори, които заслужават още повече внимание.

Говорим за пътя от репортер до директор на новините, как се промени медийната среда в последно време, какви са критериите ни за истина и още...

Снимка: bTV Media Group

- Как да познаем добрата журналистика в морето от информация? Питам Ви освен като директор на bTV и като член на журито на Web Report 2021, който навлиза в заключителната си фаза и предстои Вие и други професионалисти от медиите да дадете своите оценки за много материали, които получихме.
- За мен е привилегия да бъда жури в конкурса Web Report. Да оценяваш работата на колеги е отговорност, но и удоволствие. В такива моменти за пореден път виждаш, че журналистите са отдадени на професията хора, които работят със съвест и приемат журналистиката като своя кауза. А добрата журналистика, както биха казали и мъдреците, е като любовта и кашлицата - не можеш да я скриеш. Тя винаги си намира път, независимо от огромните усилия, които не една и две заинтересовани страни полагат, за да я омаловажат, дискредитират, заглушат. Историята доказва, че опитите да се спре качественото и обективно журналистическо съдържание винаги са били грешка. Тук дори не става дума за свобода на словото, а за нормален усет на обществото. То е чувствително и подсъзнателно знае, къде може да намери истината и на коя медия може да се довери. Затова съм изключително благодарен за доверието на зрителите на bTV и потребителите на нашите онлайн платформи, което те продължават да ни гласуват вече 21 години. Сигурен съм, че в Dir също усещате доверието на вашите читатели и зрители. Това е най-важната оценка за всички, които се занимават с нелеката задача - да информират със съзнание и отговорност.

- Какви са критериите, по които ще отличавате най-добрите материали?
- В нашата професия има няколко важни момента - единият е съдържанието, което лежи на обективни и проверени факти, без пристрастия. Другото, което може да ме спечели, е пленителният и вълнуващ разказ с майсторска журналистическа фраза. Сюжетът на журналистическия материал трябва да те остави без дъх, да те вълнува, да не те оставя безразличен. Добрият разказ е този, който те кара да мислиш, отваря ти очите, но и който след себе си носи реакция в обществото.

- Кой беше последният журналистически материал, който Ви впечатли?
- След 17 години в професията знам, че не може да има знак за равенство между каквито и да е разказани истории. Една може да е плод на реакция за секунди - първата новина в емисията, която се подготвя до последно, а друга - репортаж, който е разработван по-дълго и вниква още по-задълбочено в конкретна материя. В ролята си на директор на нюзрума на bTV още по-силно осъзнавам ангажираността на всеки един от колегите в този процес. Зад всяка една новинарска емисия, всеки един репортаж, актуално предаване или статия стои трудът на много хора. Затова и определям труда им като впечатляващ - на всеки един от тях, защото да правиш качествена журналистика във времена на изпитание за цялото ни общество изисква уважение към всяко положено усилие.

Снимка: bTV Media Group

- Помните ли първите си стъпки в професията?
- Помня всичко, помня първия ден. Лято е, след първи курс във Факултета по журналистика идвам на стаж, никога не съм правил репортаж - накратко - знам, че нищо не знам. Това е историята, която винаги разказвам, защото смятам, че е полезно за всички, които искат да бъдат журналисти. Стъпка по стъпка, репортаж след репортаж, пътуване, всекидневен ефир, грешки и успехи, но преди всичко удовлетворение от свършената работа. За да си журналист, е необходимо и да си мечтател, да знаеш, че с труда си можеш да си в услуга на хората. В това вярвам от самото начало. Нямаш време да решаваш искаш ли да се занимаваш с това или не, журналистиката те поглъща и омагьосва. Тя не ти дава възможност за избор, защото е нещо, в което гориш. Учех се от най-добрите. Но най-важното, което научих, е, че всяко положено усилие дава резултат и се отплаща. Щастлив съм, че съм имал възможността да отразявам топ теми и като репортер, и като водещ, независимо колко ми е струвало като усилия и подготовка.

- Какво дава и какво взема тази професия?
- Когато съм правил равносметка за опита си дотук, никога не съм разсъждавал, че тази професия ми е взела нещо. Напротив - тя ми дава емоции, адреналин, увереност и надежда, че можем да се променяме към по-добро като хора и общество. И ако процесът е взаимен, усещането е, че получаваш нещо, което ти самият даваш. Хубавото е, че това не е въображаемо даване, то процес, насочен към хората и те усещат на какво си готов и какво правиш в тяхна полза.

- COVID-19 ни постави в невъобразима преди това ситуация, в която медиите се оказаха в позицията на важен източник на информация. Промени ли се средата през последната година според Вас?
- Ситуацията с COVID-19 е един от примерите за важната роля на медиите. Ако в нормална ситуация обичайно говорим за море от фалшива информация, сега ситуацията наподобяваше информационен апокалипсис, истински потоп. bTV още от самото начало на пандемията успя да спечели доверието на зрителите с достоверна и навременна информация. Със специалните предавания "Кризата COVID-19" обобщавахме информацията за заразата в седмиците, когато се знаеше изключително малко, в целия свят. В началото на 2021 г. екипът ни първи създаде рубрика в сутрешния си блок "COVID-19:9 Ваксините", за да покажем истината за ваксинирането и заедно с журналиста Мария Ванкова да развенчаем митовете. В подобни кризи качественият журналистически продукт винаги се откроява. Силата на медията и професионалистите, които застават с лицето си, са в помощ на милиони хора, които трябва да вземат правилното решение.

Снимка: bTV Media Group

- Има ли млада гвардия журналисти, които да дават надежда за бъдещето на добрата журналистика?
- Не обичам да деля журналистите на млади и стари, а на можещи и неможещи. В bTV работят достатъчно млади хора, които се учат от по-опитните колеги. Знам, че всеки един продуцент на новинарските емисии разчита на Веселина Петракиева и се учи от нея. Същото важи и за Искра Владимирова, която е главен редактор на актуалните предавания, както и за Владислава Лазарова, която ръководи спортната ни редакция и за главния редактор на btvnovinite.bg Явор Николов. Опитът създава качественото съдържание, а това е силата на всяка новина.

В България трябва да се научим да ценим опита и да предаваме знанието. Не може винаги да започваме отначало. Ние винаги мислим, че ако съборим нещо, ще започнем на чисто. Толкова пъти си доказахме, че не се получава. Защото реално започваме да градим върху руини и рани. Не бива да живеем в пълно отрицание. Факт е обаче, че точно младите са тези, които не са обременени от отминали събития, но са исторически и политически грамотни и могат да намерят контекст и обективен прочит на всяко събитие или новина. Те също са дигитално добре подготвени, което е много ценно за новинарските ни канали в интернет.

Не знам дали са гвардия, но силно ми се иска да имат силите и смелостта да защитават журналистиката, защото тя е свобода, която трябва да бъде отстоявана.

Снимка: bTV Media Group

- Винаги, но особено напоследък, журналистиката е била обект на коментари от хора извън нея - обективна ли е, не е ли, чиста ли е, добра ли е. Как ви се струва - трудно ли се поддържа хигиена на информацията в днешно време и как успявате да го правите в bTV?

- Ние често доказваме, че си нямаме доверие като общество. А когато обществото е разделено, не може да очакваме пълно доверие и в медиите. Когато фалшивите новини заливат аудиторията, тя също може да се загуби в търсенето истина или неистина. Тогава най-лесното е всички медии да бъдат поставени под общ знаменател. Тук избуява ролята на социалните мрежи, които се приемат за отдушник на натрупани страсти, но нерядко самите те се приемат като "медия". По-лесно е да си в група, която изповядва твоята "истина", много по-примамливо изглежда да се довериш на информация, която ти харесва, само защото и твоите разбирания са такива. Заради тази чисто човешка склонност да търсиш валидиране на собствените си убеждения, много политически активисти, лобисти, анализатори, инфлуенсъри се опитват да се налагат чрез социалните мрежи като последна инстанция в поднасянето на "правилната" информация. Казвам "опитват се", защото океанът от информация в интернет е твърде обширен, твърде разнопосочен, конкуренцията за вниманието на хората между самите тях е твърде голяма. Независимо от опитите да се разводни медийната функция и да се дискредитира медийната среда, най-голямо внимание и доверие продължават да задържат големите авторитетни медии като bTV. Там хората откриват достоверността, проверената информация, отговорността да показваш и другите страни на един казус. Разбира се, че се случват и неволни грешки и разбира се, че тези грешки винаги се използват, за да омаловажат работата ни в нечий интерес. Но единствено медиите са тези, които предоставят различните прочити на едно събитие. Може като зрител или читател да не си съгласен с някоя от изразените позиции, но е в твой интерес да осмислиш критично всички факти и гледни точки, за да си информиран добре. С всекидневната си работа всички колеги в нюзрума на bTV се стремим именно към това - да запазим силата на чистата журналистика.

- Има ли начин да се справим с фалшивите новини, които ни заливат и какъв е?
- Всекидневно показване на истината - дума по дума. Това е непрестанна битка за доверието на хората. Понякога битката не изгледа равностойна, защото фалшивите новини пристигат на залпове. Основната цел на замърсяването на информационната среда е да вкара всички участници в комуникацията в оправдателен режим. В някои случаи отричането на фалшивите новините води до тяхното мултиплициране. Затова истината трябва да е водеща и само тя може да обезвреди злонамерените "новини".

- Коя беше последната фалшива новина, която прочетохте за себе си?
- Че напускам работата си в bTV.

- Застанахте начело на bTV в сложна ситуация в страната - епидемия, избори - оказва се с все още неясен край, прогнозирана икономическа и политическа криза. Как се промени денят на Антон Хекимян като директор на bTV? Какво от опита досега помага?
- И като репортер, и като водещ съм бил отдаден 24 часа на работния процес. Сега със сигурност тези часове не ми стигат.

Снимка: bTV Media Group

- Предизборната кампания продължава. През вас са минали немалко студия, дебати, интервюта, сега отговаряте за цялото съдържание в новините и актуалните предавания. По-трудно ли се работи в такава обстановка?
- Разбира се, че по време на политическа нестабилност и предизборни кампании опитите за атаки спрямо медиите са много повече. Свикнахме с това през годините.

Сега, на прага на поредните избори, ожесточението между партиите е огромно. Естествено, всяка иска да види себе си, представена по най-добрия начин, във водещите медии. И естествено, всяка е недоволна от нас и го изразява по един или друг начин. Така е било винаги, така и ще бъде. Най-важната оценка винаги ще бъде на зрителите и доверието, което отчитат към нас. Докато отразяваме всички равнопоставено и обективно, смятам, че няма от какво да се притесняваме.

- Ако трябваше да си дадете съвет на студента по журналистика Антон Хекимян в първи курс - какво бихте му казали днес?
- Отиваш и започваш да работиш, като нито за момент не забравяш, че твоят господар са фактите! Не изразяваш лична позиция и пристрастия в работата си - иначе вместо журналист, ставаш активист. За да се научиш - нямаш време за губене, защото дори всяка една трудност или осъзната грешка днес - утре ще се превърне в по-добър репортаж или още по-смислен разговор в ефир.

Интервю на Гергана Костова

Цялата информация за конкурса за добра журналистика на Dir.bg, както и кои са участниците с авторски материали можете да намерита на сайта webreport.bg или на Facebook страницата на конкурса Web Report 2021. В следващите дни там ще бъдат качени всички материали, които отговарят на изискванията за участие и са били подадени в срока до 17 май.

Водещи имена в българските медии ще четат и гледат, рецензират и оценяват авторските материали: Владимир Жеглов (Основател на Dir.bg и почетен председател на журито), Антон Хекимян (Директор "Новини, актуални предавания и спорт", bTV), Евгения Атанасова (Журналист и продуцент, БНТ), Анна Заркова (Журналист и писател, член на УС на СБЖ), Ива Дойчинова (Директор на Радио "София", БНР), Методи Владимиров (Водещ и продуцент, NOVA), Ваня Николова (Журналист, сценарист), Владимир Йончев (Гл. редактор, OFFNews.bg), Елица Николова (Гл. редактор, списание "Мениджър"), Галина Александрова (Гл. редактор, 3e-news.net), Найден Тодоров (Председател на Асоциацията на спортните журналисти в България), Евгени Димитров (Основател на агенция "Булфото"), Илияна Захариева (Директор "Корпоративни комуникации", А1).

Генерални партньори на конкурса са A1 и Dundee Precious Metals.

Партньори на конкурса са Hendrick's, Black Sea Gold, TBI Bank и Балдаран.

Web Report се провежда с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти.

Медийни партньори на конкурса са БНТ, БНР, БТА, bTV Media Group, NOVA, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "Булфото".