План-приемът няма да е необходим, тъй като системата на средното образование е децентрализирана, изтъкна просветният министър на национално съвещание на директорите на професионалните гимназии, предаде "Фокус". Има професионални гимназии, които не са реализирали прием, а при други броят на кандидатите е силно занижен от планирания, сочи справката на министерството. Така например от предвидените в план-приема 3500 ученици за специалностите металургия и машиностроене, са се записали едва 1260, а от заложените около 130 паралелки са били реализирани едва 58.
Очевидно е, че в това направление не са достатъчно атрактивни професиите, но от друга страна със сигурност има професии, които се търсят и са важни, и в този смисъл смятам, че образованието, производството и бизнеса, трябва да са много тясно свързани, за да се намерят механизмите за защита на определени специалности, коментира министър Фандъкова.
Според нея с отпадането на план-приема учениците ще могат да избират училището според неговото качество, като увеличаването на броя на паралелките ще зависи от неговия капацитет, не само като сграда, но и като преподавателски състав.
Професионалните училища в страната са около 600. Техните директори ще се срещнат за пръв път от десет години насам в това национално съвещание.
МОМН е предвидило 4 млн. лв. за развитие на професионалните практики по националната програма за осигуряване на квалификация на учениците и учителите, каза още министър Фандъкова при откриване на съвещанието. По думите й към момента 37 училища в страната работят по проекти за професионални практики по оперативните програми, а още 37 ще започнат реализирането на такива проекти, тъй като най-важната част от професионалното образование е практическото образование. Системата на професионално образование има нужда от подреждане и промяна. Трябва да изхождаме от въпроса, кое е важно за страната, посочи министър Фандъкова. Според нея отпадането на 13 клас е било направено не както трябва. Тази стъпка е трябвало да се направи, но е трябвало да се направи обмислено, заяви Фандъкова.

Амбицията на просветният министър е в рамките на една година да бъде внесен, обсъден и одобрен нов закон за училищното образование, стана ясно вчера на парламентарната комисия по образование. По думите й това ще бъде рамков закон, обхващащ предучилищното и училищното образование, включително и професионалното образование, както ще има и препратки към висшето образование.