Това лято Киев най-накрая ще получи изтребителите F-16, от които настоява, че се нуждае, за да се противопостави на Русия. Но той ще получи много по-малък брой F-16, отколкото се надяваше.

Изпращането на бойни самолети бе една от най-обсъжданите точки в дневния ред на срещата на върха на НАТО във Вашингтон. Процесът се усложнява от закъснения, въпроси за резервните части и езиковата бариера между украинските пилоти и техните чуждестранни инструктори. Съюзниците също така са се притесняват, че Украйна липса на а тези, които съществуват, са уязвими за руски атаки.

В резултат на това Украйна ще може да разполага с ескадрила от 15 до 24 самолета F-16, което е далеч от количеството, за което призовават нейните лидери. Друг източник потвърди, че Киев очаква да получи шест F-16 това лято и до 20 до края на годината. Проблемите са толкова сериозни, че са принудили някои да поставят под въпрос целесъобразността на изпращането на изтребители в Украйна. В сегашния си вид F-16 са много скъпа демонстрация на подкрепа за президента на Украйна Володимир Зеленски.

През месеците, откакто пилотите започнаха обучението си, бойното поле се промени - и двете страни разчитат на евтини дронове, а Русия укрепи противовъздушната си отбрана. "Хората не трябва да очакват чудеса" от F-16 срещу Русия", подчертава Джим Таунсенд, старши сътрудник в Центъра за нова американска сигурност. "А що се отнася до уязвимостите, "тези летища ще бъдат добри, сочни цели и руснаците вече ги обстрелват, просто приветствайки тези F-16 в реалния свят", добавя той.

Високопоставен служител на НАТО изброи три основни проблема, които занимават умовете на планиращите. Първо, самолетите трябва да се преконфигурират в зависимост от мисията им, например разузнаване или водене на бой.

Второ, Украйна не разполага с дълги и качествени писти, необходими за F-16, както и с укрития, които биха могли да ги предпазят от руските атаки.

Трето, логистиката за поддръжка на самолетите е много сложна - от нуждата от резервни части до изискванията за поддръжка и намиране на инженери. Украйна се опитва да постигне за няколко месеца това, което обикновено отнема три до четири години.

Говорител на Lockheed Martin Corp., производител на F-16, отговори на въпроси по електронната поща, че "продължаваме да подкрепяме отговора на правителството на САЩ на конфликта в Украйна", но не коментира как ще се обслужват самолетите и как ще се снабдяват с части.

Съветникът на Байдън по националната сигурност Джейк Съливан заяви, че се очаква F-16 да защитават войските на фронта в краткосрочен план и да помагат за отвоюването на територии "в бъдеще".

Съюзниците гледат и отвъд януари - към евентуалното идване на втората администрация на Доналд Тръмп. Те искат да гарантират, че изтребителите ще могат да продължат да летят, ако САЩ оттеглят подкрепата си.

Това е една от причините, поради които НАТО ще поеме по-широка роля в координирането на предоставеното оборудване и обучение. За това ще отговаря персонал от около 700 души на различни места, включително трите съществуващи съоръжения в Полша, Словакия и Румъния, където се обучават F-16.

Изпращането на самолетите отне повече от година. Президентът на САЩ Джо Байдън оттегли възражението си срещу изпращането на F-16 в Украйна през май 2023 г. след многократни молби от страна на Зеленски и съюзниците да разреши прехвърлянето им. Обучението на украинските пилоти започна скоро след това, но според анализатори администрацията се бави с предаването на самолетите - отчасти от страх, че ще провокира президента на Русия Владимир Путин.

"Ентусиазмът на нашите лидери за бързо изграждане на демонстрационен въздушен потенциал за Украйна липсва", заяви бившият главнокомандващ на НАТО Филип Брийдлав. "Не искаме да се изправим пред това, което може да се случи, ако Украйна бързо изгради много успешен капацитет", добави той.

Но [последните] събития промениха мисленето на западните лидери. "Неотдавнашната контраофанзива на Русия накара някои съюзници да се замислят, че ще им се наложи да отговорят на исканията на Украйна", посочва Симон Соаре, старши преподавател в университета в Ланкастър.

Брийдлав говори и за обучението, което трябва да отмени дългогодишните навици на украинските пилоти, свикнали с МиГ-овете от съветската епоха с много по-проста технология. Те също така са свикнали да разчитат на наземните диспечери, които да направляват полета им, за разлика от западните пилоти, които летят много по-независимо.

"Това е по-скоро бреме, отколкото благословия. Многомесечен [проект] с минимално въздействие и висок риск от загуба на много самолети и пилоти", казва Серж Стробанц, основател на базираната в Брюксел компания BANTS Consulting. "F-16 е нещо повече от самолет и пилот, това е екип от почти 200 души. Всички те участват, за да вдигнат самолета във въздуха", подчертава той.