Новите регулации в застраховането
Нарастващата регулация в застраховането и с какво това допринася за клиентите.
0
510
Преди повече от 10 години възникна идеята за Директива наречена Платежоспособност II, която да служи като единен европейски документ за капиталов режим в застраховането базиран на риска.
Какво е Платежоспособност II?
Платежоспособност II създава нова правна рамка обща за всички страни членки на Европейския съюз относно дейността на застрахователите и презастрахователите, като европейското законодателство е хармонизирано в единен документ. Директивата определя изискванията по отношение на платежоспособност и риска, с който всички застрахователи и презастрахователи трябва да се съобразяват. Освен хармонизирането на законодателството и регулацията, изискванията на Платежоспособност II позволяват на застрахователите и презастрахователите да са подготвени за по-сериозни ситуации по отношение на капиталовата им адекватност, намаляват до минимум опасността от фалит и в същото време водят до по-голяма защита на потребителите на застрахователни услуги – клиентите.
Досега изискванията за платежоспособност се основаваха предимно на исторически данни. Платежоспособност II изисква застрахователите да мислят
повече за бъдещето, за бизнес плановете и управлението на риска.
Какво означава Платежоспособност II за клиента?
Основните цели на Платежоспособност II могат да се обобщят в следното:
• Подобряване на защитата на интересите на клиентите: Директивата осигурява еднакво и повишено ниво на защита на интересите на застрахованите в целия Европейски съюз. По-дисциплинираната система за управление на риска ще повиши доверието на потребителите на застрахователни услуги в застрахователните продукти – всички застрахователи трябва да са добре капитализирани и това ще повиши дългосрочните им възможности по отношение на клиентите и на пазара. Платежоспособност II ще доведе до засилване на конкуренцията и ще стимулира застрахователите да оптимизират цените, както и да създадат иновативни продукти, отговарящи на повишените изисквания на клиентите.
• Модерна регулация: Регулацията в застраховането ще прерасне от наблюдение и контролиране на законовото съответствие към оценка на рисковия профил на застрахователите и качеството на системата им за управление на риска и управление на процесите. Платежоспособност II изисква специфични ключови функции да бъдат създадени в управленската структура на застрахователя. Това ще направи управлението на рисковете и на застрахователя като цяло много по-прозрачно и благоразумно.
• Публично оповестяване: Новите правила изискват от застрахователите да предоставят много по-подробна информация на клиентите си, както преди сключването на застрахователния договор, така и по времето на неговото действие. Клиентите ще бъдат по-информирани за характеристиките на продуктите, които купуват, техните нужди ще бъдат оценени по-всеобхватно и в по-голямо съответствие с потребностите им. В допълнение по-обширна информация относно финансовото състояние на застрахователите ще бъде публично оповестена. Това ще повиши пазарната дисциплина и доверието в застраховането.
Как дейността на застрахователите и презастрахователите по отношение на Платежоспособност II ще се регулира в България?
Изискванията по отношение на Директивата Платежоспособност II ще се прилагат и в България, като част от новия Кодекс за застраховането, който ще бъде в сила от 1 януари 2016 г. Българският клиент ще може да се възползва от всички предимства, които директивата предоставя, включително повишена защита на техните интереси и по-всеобхватна регулация.
Има ли други промени в регулациите, за които трябва да съм осведомен?
Освен Платежоспособност II, регулацията в сферата на защитата на личните данни също нараства.
Европейската директива за Защита на личните данни, която е в сила от 1995 г. поставя рамката за защита на личните данни, както и тяхното обработване и пренос. В България тези права са описани в Закона за защита на личните данни.
Какво е важно да знам по повод защитата на личните ми данни?
Основните положения на законодателството за защитата на личните данни казват, че клиентите трябва да бъдат информирани и тяхното съгласие трябва да бъде получено преди да е започнало обработването на личните им данни, като условие за това е тези данни да бъдат обработвани само със законна цел.
През 2012 г. Европейската комисия предложи Директивата за защита на личните данни да бъде преразгледана и обновена, за да се разширят постановките в нея, както и да се постигне хармонизация в страните членки на Европейския съюз.
Какво новата регулация ще промени за мен като клиент?
Новата регулация е все още в процес на дискусия, но трябва да се отбележи, че предложените текстове описват по-високо ниво на защита на личните данни на клиента. Така например, за да се обработват личните данни на клиента трябва да се получи изрично съгласие за това от него, също така клиентът ще има правото да поиска неговите лични данни да бъдат „забравени“/ „изтрити“ – т.е. обработващият лични данни няма да има повече законното право за обработването им, ако клиентът се възползва от това право като оттегли съгласието си. За целите на преноса на лични данни в трети страни, дори когато преносът е в рамките на една корпоративна група, ще бъдат необходими определени организационни стандарти, ограничения и одобрения от съответните регулатори, ако мерките, които се прилагат в тези страни, не са еквивалентни на изискванията за защита на личните данни в страната, от която се изпращат личните данни. Основна цел е да се осигури прозрачност при преноса на лични данни на клиентите.
Защо защитата на личните данни е важна за клиента?
Защитата на личните данни повишава стойността, която съответния продукт дава на клиента. Всички компании, които обработват лични данни трябва да го правят в съответствие с изискванията на законодателството за защита на личните данни. Това гарантира правата на клиентите и води до прозрачност в тяхната дейност.
Mетлайф България
Своеобразен онлайн консултант на Дир.бг с експертната подкрепа на УниКредит Булбанк и Метлайф България.
Какво е Платежоспособност II?
Платежоспособност II създава нова правна рамка обща за всички страни членки на Европейския съюз относно дейността на застрахователите и презастрахователите, като европейското законодателство е хармонизирано в единен документ. Директивата определя изискванията по отношение на платежоспособност и риска, с който всички застрахователи и презастрахователи трябва да се съобразяват. Освен хармонизирането на законодателството и регулацията, изискванията на Платежоспособност II позволяват на застрахователите и презастрахователите да са подготвени за по-сериозни ситуации по отношение на капиталовата им адекватност, намаляват до минимум опасността от фалит и в същото време водят до по-голяма защита на потребителите на застрахователни услуги – клиентите.
Досега изискванията за платежоспособност се основаваха предимно на исторически данни. Платежоспособност II изисква застрахователите да мислят
повече за бъдещето, за бизнес плановете и управлението на риска.
Какво означава Платежоспособност II за клиента?
Основните цели на Платежоспособност II могат да се обобщят в следното:
• Подобряване на защитата на интересите на клиентите: Директивата осигурява еднакво и повишено ниво на защита на интересите на застрахованите в целия Европейски съюз. По-дисциплинираната система за управление на риска ще повиши доверието на потребителите на застрахователни услуги в застрахователните продукти – всички застрахователи трябва да са добре капитализирани и това ще повиши дългосрочните им възможности по отношение на клиентите и на пазара. Платежоспособност II ще доведе до засилване на конкуренцията и ще стимулира застрахователите да оптимизират цените, както и да създадат иновативни продукти, отговарящи на повишените изисквания на клиентите.
• Модерна регулация: Регулацията в застраховането ще прерасне от наблюдение и контролиране на законовото съответствие към оценка на рисковия профил на застрахователите и качеството на системата им за управление на риска и управление на процесите. Платежоспособност II изисква специфични ключови функции да бъдат създадени в управленската структура на застрахователя. Това ще направи управлението на рисковете и на застрахователя като цяло много по-прозрачно и благоразумно.
• Публично оповестяване: Новите правила изискват от застрахователите да предоставят много по-подробна информация на клиентите си, както преди сключването на застрахователния договор, така и по времето на неговото действие. Клиентите ще бъдат по-информирани за характеристиките на продуктите, които купуват, техните нужди ще бъдат оценени по-всеобхватно и в по-голямо съответствие с потребностите им. В допълнение по-обширна информация относно финансовото състояние на застрахователите ще бъде публично оповестена. Това ще повиши пазарната дисциплина и доверието в застраховането.
Как дейността на застрахователите и презастрахователите по отношение на Платежоспособност II ще се регулира в България?
Изискванията по отношение на Директивата Платежоспособност II ще се прилагат и в България, като част от новия Кодекс за застраховането, който ще бъде в сила от 1 януари 2016 г. Българският клиент ще може да се възползва от всички предимства, които директивата предоставя, включително повишена защита на техните интереси и по-всеобхватна регулация.
Има ли други промени в регулациите, за които трябва да съм осведомен?
Освен Платежоспособност II, регулацията в сферата на защитата на личните данни също нараства.
Европейската директива за Защита на личните данни, която е в сила от 1995 г. поставя рамката за защита на личните данни, както и тяхното обработване и пренос. В България тези права са описани в Закона за защита на личните данни.
Какво е важно да знам по повод защитата на личните ми данни?
Основните положения на законодателството за защитата на личните данни казват, че клиентите трябва да бъдат информирани и тяхното съгласие трябва да бъде получено преди да е започнало обработването на личните им данни, като условие за това е тези данни да бъдат обработвани само със законна цел.
През 2012 г. Европейската комисия предложи Директивата за защита на личните данни да бъде преразгледана и обновена, за да се разширят постановките в нея, както и да се постигне хармонизация в страните членки на Европейския съюз.
Какво новата регулация ще промени за мен като клиент?
Новата регулация е все още в процес на дискусия, но трябва да се отбележи, че предложените текстове описват по-високо ниво на защита на личните данни на клиента. Така например, за да се обработват личните данни на клиента трябва да се получи изрично съгласие за това от него, също така клиентът ще има правото да поиска неговите лични данни да бъдат „забравени“/ „изтрити“ – т.е. обработващият лични данни няма да има повече законното право за обработването им, ако клиентът се възползва от това право като оттегли съгласието си. За целите на преноса на лични данни в трети страни, дори когато преносът е в рамките на една корпоративна група, ще бъдат необходими определени организационни стандарти, ограничения и одобрения от съответните регулатори, ако мерките, които се прилагат в тези страни, не са еквивалентни на изискванията за защита на личните данни в страната, от която се изпращат личните данни. Основна цел е да се осигури прозрачност при преноса на лични данни на клиентите.
Защо защитата на личните данни е важна за клиента?
Защитата на личните данни повишава стойността, която съответния продукт дава на клиента. Всички компании, които обработват лични данни трябва да го правят в съответствие с изискванията на законодателството за защита на личните данни. Това гарантира правата на клиентите и води до прозрачност в тяхната дейност.
Mетлайф България
Своеобразен онлайн консултант на Дир.бг с експертната подкрепа на УниКредит Булбанк и Метлайф България.