Как се събират законно "подаръци" в Държавната автомобилна инспекция (ДАИ)! Така обрисува пред Дир.бг схемата бившият шеф на ДАИ в Бургас Атанас Желязков.

Тя работи от години, а служителите са прости пионки. Това е истината. И точно тя дава отговор на въпроса защо напливът да работиш в ДАИ е голям и никога няма да секне. Въпросът е, че трябва да имаш връзки, за да влезеш и да работиш честно и почтено за чиста заплата между 500 и 650 лева. Явно това е страхотен стимул!? Човек направо се вижда в пари, когато стане служител на ДАИ.

Окозва се обаче, че човек наистина се вижда в пари. Това стана ясно след акцията и арестите на служителите на ДАИ в Благоевград.

Припомняме, че Специализираният съд определи най-тежката мярка "задържане под стража" на шестимата даяджии Димитър Занков, Никола Панов, Евтим Гоцев, Георги Глинджурски, Петър Денишев и Димитър Туджаров. Под парична гаранция от 5000 лв. бяха освободени Ангел Янчев, съпруг на спецпрокурорката Ирина Арменова-Янчева, Росен Марков - брат на главния секретар на Министерството на транспорта Иван Марков, Бойко Ханджийски, ексшеф на ДАИ - Благоевград, който за кратко беше вр.и.д. на ДАИ - Кюстендил и Красимир Иванов. Райко Динев е приет за специализирано болнично лечение и предстоят експертизи, от които зависи дали производството спрямо него ще продължи и ще бъде привлечен като обвиняем, или ще бъде прекратено.

За ДАИ Благоевград е важно да се отбележат няколко неща. Регионът е изключително интересен. В цялата област са регистрирани хиляди транспортни фирми. Концентрация на такива фирми има в Петрич, а причината е, че Гърция е близо. Така много гръцки фирми пренасят регистрацията си в България, защото тук плащат по-малко данъци. Така например на улица "Цар Борис III", нарочно не пишем точния номер, има регистрирана счетоводна къща, която обслужва над 360 транспортни фирми. На улица "28-ми октомври" има над 140 фирми. Общо в Петрич има 1312 фирми, на които са издадени валидни международни лицензи за превоз на товари. Към тях трябва да добавим и още няколко лиценза - валидни международни лицензи за превоз на пътници, валидни вътрешни лицензи за превоз на товари, валидни вътрешни лицензи за превоз на пътници и удостоверения за регистрация за таксиметров превоз на пътници. Така фирмите в област Благоевград, занимаващи се с транспорт, стават над 6000.

В годината има 249 работни дни. Това означава, че инспекторите, които са 10-11 човека, няма как чисто физически да проверят само документацията на тези фирми. Един инспектор трябва да проверява по 24 фирми на ден, чисто документално, за да бъдат обхванати всички. Това няма как да стане. Но не това е въпросът.

Какво се случи в Благоевград. След като бяха арестувани служителите на ДАИ, се пусна информация от ГДБОП, че спецченгетата са пуснали пипалата си и в Петрич.

В ранния следобед бопаджии атакуваха две от най-големите счетоводни къщи в Петрич, съобщи регионален сайт.

Бопаджии затворили достъпа на къщата и започнали да обискират и тарашат по документацията на счетоводните къщи. Според запознати, акцията в Петрич е свързана с тази в ДАИ Благоевград.

За едната счетоводна къща се знае, че обслужва много гръцки транспортни фирми от години и реализира сериозни обороти.

Всъщност каква е схемата. Тя е проста и напълно законна от счетоводна гледна точка. Чисто документално спецченгетата няма да намерят неизрядни документи. Ако те не са следили канала от известно време, а просто са направили акция на момента по сигнал, нищо няма да излезе.

Какво се случва в счетоводните къщи, които прокурорите наричат още и пощенски кутии. Ще работим с примерни числа, но лесно може да се направи сметка за какъв паричен поток става дума. Когато фирма наеме счетоводна къща да я обслужва, тя сключва договор. Обикновено става въпрос за сума от около 400-500 лева. Но нищо не пречи договорът да е за 800 лева. Абсолютно законно е. Хватката обаче е именно в тази разлика от около 300 лева.

Точно тази разлика е т.н. "такса спокойствие". Когато работиш с дадена счетоводна къща, "разликата" ти гарантира, че няма да имаш проблеми с ДАИ. Защото "разликата" се отчита, където трябва.

Казахме, че в Благоевград има над 6000 фирми. 1/3 от тях да плащат по 300 лева "такса спокойствие", това прави 600 000 лева на месец. Проста сметка.

Част от сумата остава за местните служители, а друга част, доста по-голяма, тръгва към София. И така каналът работи от години. Просто служителите на ДАИ са едни събирачи. И ако от прокуратурата не са проследили канала към София, нищо няма да излезе от акцията им. Били сме свидетели на такива акции в Плевен, Пазарджик, София - две, и т.н. Резултатите са никакви.

За фирмите схемата е и изгодна, за служителите на ДАИ също, за хората в София най-вече.

Както е известно, след акцията в Благоевград наблюдаващият прокурор от спецпрокуратурата Белчев заяви, че става въпрос за организирана престъпна група от служители на автомобилната администрация, която вземала от 300 до 600 евро от транспортните фирми, сред които и такива на гръцки граждани.

Заместник-председателят на Специализираната прокуратура Даниела Начева уточни, че корупционната практика на даяджиите се състои в разделянето на два екипа, от по двама души, които са разпределяли сумата от 1200 евро. "Тази подкупи са давани, за да не се налагат други по-сериозни суми на нарушителите", отсече тя.

Тук правим уточнение, че дали служителят на ДАИ ще пише акт, или не, е друга схема. Ако той реши да вземе пари на ръка, това е извън дейността на счетоводните къщи.

На въпрос всеки ден ли са се извършвали тези подкупи от страна на транспортните фирми, Белчева потвърди, че подкупи имало всеки ден.

Шефът на ГДБОП Ивайло Спиридонов допълни, че първоначалните данни и сигнали са подадени от пострадали лица, които са плащали подкупи. Властите обаче имали информация и от други източници.

Според него всички транспортни фирми в района на Благоевград са научени какво трябва да направят, за да получат спокойствие в работата си.