Прилагането на ЕЅԌ за устойчив бизнес: Иновациите трябва да са във веригата на стойност
Устойчивостта е дълго пътуване и е важно компаниите да знаят какви стъпки трябва да предприемат, за да я постигнат, бе отбелязано по време на Green Transition Forum 4.0
Възможностите и трудностите при постигане на устойчивост за индустрията и обществото в контекста на ESG стандартите за екологично, социално и корпоративно управление бе основният фокус на сесията "Fireside chat - прилагане на ЕЅԌ за устойчив бизнес", част от най-успешния форум за зелена трансформация - "Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа (ЦИЕ)".
За четвърта поредна година той се организира от Dir.bg и 3Е News. Тридневното събитие започна днес в столичния Sofia Event Center и ще продължи до петък, 28 юни. В дискусиите участват над 165 лектори от 19 страни.
В панела "Прилагането на ЕЅԌ за устойчив бизнес" бе поставен акцент върху повишаване на прозрачността и отчетността, насърчаване на многообразието и социалното въздействие в корпоративната култура, интегрирането на ESG във веригите за доставки чрез създаване на устойчиви и етични мрежи, устойчивото финансиране в контекста на отчитането на ESG фактори при вземането на инвестиционни решения, както и устойчивото развитие и отговорно управление на имоти.
Модератор на сесията бе Боян Рашев, партньор в YE denkstatt, а в дискусията участие взеха Демиан Пинтос, главен изпълнителен директор на "Филип Морис България", Дженифър Хоуи, част от екипа "Корпоративна устойчивост и външни отношения" в "Аурубис" (Aurubis AG), Константин Делисивков, управляващ директор на "Енерго" ЕООД, член на групата "Геотехмин", Елен Василина, президент и основател на института "Форум Трокадеро" и Бризеида Гьоза, съосновател на ConsciESG.
Елен Василина, която първоначално отбеляза, че устойчивост означава нещо, което оцелява във времето и остава", посочи, че устойчивостта означава, че използването на ресурсите става интелигентно и ефективно, така че да се премине към кръговия модел на дейността.
"Трябва да спринтираме, за да наваксаме", допълни Василина, като изтъкна, че съществуват и трудности при финансирането на зеления преход, но подчерта, че когато се мисли за устойчивост, трябва да се работи за дългосрочни инвестиции в човешкия капитал.
"Трудности при този преход ще има. Трябва да мислим за дългосрочни инвестиции. Лидерството е изключително важно, за да се даде пример. Ако не можете да инвестирате, не можете да имате иновации. Те трябва да бъдат включени във веригата на стойност", заяви тя.
От своя страна Бризеида Гьоза, съосновател на ConsciESG, отбеляза, че устойчивата дейност трябва да създава и печалба. По думите й не всички са готови да прилагат устойчивите практики в дейността си, защото за да стане това, тези приниципи трябва да бъдат включени в основната стратегия и всички процедури на дейността.
Тя допълни, че в ConsciESG вече е намерена връзката между устойчивостта и финансовите аспекти на дейността. "Искаме да използваме екологичното и социално управление като платформа и след това да разговаряме с ръководителите на предприятията. И тук нещата стават по-сложни. Екологичното и социално управление не е само добавка и притурка, а е естеството на дейността, каза Бризеида Гьоза.
Тя съобщи, че организацията работи с около 3000 компании и допълни, че по модела, който се прилага при тях, се постига не само устойчивост, но и добри финансови резултати. "Ние се опитваме да направим точно това - един научно обоснован модел. Понякога целите не се изпълняват, защото не са реалистични. Работим с около 3000 фирми и се оказва, че моделът, който прилагаме, не само установява кои са ESG фирмите, но и че те са по-успешни", заключи съоснователката на ConsciESG.
Генералният мениджър на "Филип Морис България" Демиан Пинтос заяви, че приоритет №1 за компанията е цигарите да останат в миналото.
"Ако проследите дейността на компанията ни, ще разберете, че устойчивостта е заложена в бизнес стратегията ни - както в начина по който създаваме продуктите си, така и в начина по който ги промотираме и предлагаме на пазара. Устойчивостта е заложена и в дългосрочния ефект, който нашите бездимни алтернативи имат, както върху индивидуалното здраве на потребителите, така и върху здравето на обществото като цяло. Приоритет №1 е за нас е пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат цигари, да преминат изцяло към потенциално по-малко вредни бездимни алтернативи. Знаем, че това е пътят напред. Искаме светът след нас да е по-добър, отколкото е в момента, и за целта първото, което ще направим, е цигарите да останат в миналото", допълни той.
По думите му устойчивостта е дълго пътуване и е важно компаниите да знаят какви стъпки трябва да предприемат, за да я постигнат. Пинтос разказа, че този процес е започнат в компанията преди повече от десет години, като изтъкна, че за този период компанията е инвестирала значителни средства в научни изследвания и разработката на различни технологии.
"Инвестициите ни в наука, иновации и технологии вече надвишават 10 милиарда долара. Но не е достатъчно просто да притежаваш нова технология, важно е и как я рекламираш и предлагаш на пазара. Ако продуктът попадне в ръцете на неправилния човек, това би означавало, че тръгваме в грешна посока. Може да имаш идеалния продукт, но трябва и да го развиваш отговорно. По пътя на нашата трансформация към бъдеще без дим, ние разчитаме на подкрепата на всички заинтересовани страни. Няма как да се справим сами, без подкрепата на бизнеса, регулаторите и цялото общество", завърши генералният мениджър на "Филип Морис България".
От своя страна Дженифър Хоуи - "Корпоративна устойчивост и външни отношения" в Група "Аурубис", посочи, че за компанията понятието устойчивост е свързано със зеления преход, като целта е постигане на устойчиво производство. Хоуи напомни, че производството на мед изисква много електроенергия и посочи, че разбирането на компанията за производство по устойчив начин е свързано с нуждата от инвестиции в пътната карта за декарбонизация.
"Искаме да произвеждаме мед по устойчив начин и то по цялата верига за доставки", допълни тя. По думите й предприятието произвежда мед с 45 на сто по-малък въглероден отпечатък от конкурентите си. Амбицията на компанията е не само да има по-малко въглеродни емисии, но и да прилага и рециклирането. Ако искаме по-устойчива мед, ако искаме зелен преход, трябва да имаме законодателна рамка, която да ни подкрепя, заяви Хоуи.
Константин Делисивков, управляващ директор на ЕНЕРГЕО ЕООД, член на групата "Геотехмин", обясни, че мисията на компанията е да гарантира на клиентите си пакетна услуга, свързана със сигурните нискоемисионни доставки на конкурентни цени. Основното, за да постигне бизнесът своите ESG цели, е на първо време да го има, което означава, че той се нуждае от сигурност и конкурентни цени на доставките, смята Делисивков.
Дългосрочната стратегия за устойчиво развитие на нашия бизнес е насочена и за намаляване на енергийното отражение от него, важна е и темата за енергийната ефективност, както и електрификацията, допълни той.
Коби Фридман, основател на Findings.co, водещата платформа за автоматизация и съответствие с ESG, отбеляза, че дейността на компанията му е насочена към подобряване на дейността на фирмите, които имат нужда от по-добра видимост в голямата мрежа от свързаности.
Най-голямата и значима конференция за Зелената сделка "Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа (ЦИЕ)" е организирана от Dir.bg и 3Е-news. Форумът се провежда от 26 до 28 юни. На конферентните сцени в Sofia Event Center излизат представители на над 18 държави, като общо над 2500 участници, от които над 750 топ мениджъри, провеждат ключовия разговор за утрешния свят.
Събитието е организирано от Dir.bg и 3Е-news в партньорство с ACT Commodities, ПроКредит Банк, Visa, European Investment Bank, Електрохолд, Yettel, Артекс Инженеринг АД, ОББ, Аурубис България, Главболгарстрой Холдинг, Българска Фондова Борса, УниКредит Булбанк, Българска банка за развитие, Геотехмин, Енергео, МЕТ Енерджи Трейдинг България, Дънди Прешъс Металс, Фонд ФЛАГ, ICGB, The Oil and Gas Employers" Federation, Електроенергиен Системен Оператор, Булгартрансгаз, Фонд на фондовете, Български Енергиен Холдинг ЕАД, АЕЦ Козлодуй, Westinghouse, Филип Морис България, БМФ Порт Бургас АД, Информационно обслужване, Българска асоциация "Природен газ", REIB , PCONTRADE, Омега Пауър Груп, PHOTOMATE, OMV Petrom, Българска асоциация по рециклиране, TTS (Transport Trade Services) S.A, Morningside Hill, CWP Global, DEVIN, Smart Energy Trade.
Green Transition 2024 се осъществява с медийната подкрепа на БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, Darik Business Review, Euroactive, Economic.bg, ESGnews.bg и The Recursive.