Вносът на незаконни отпадъци у нас вече е в историята. За това се похвали екоминистърът Асен Личев.

Безспорно е, че вносът на незаконните отпадъци е спрян и това е едно от постиженията на служебното правителство - че спря да внася боклукът на италианската мафия "Ндрагета", заяви министърът на околната среда и водите по БНТ.

Той уточни, че това е гарантирано с приетата от служебното правителство на Националната програма за управление на отпадъците 2021-2030 е бил забранен вносът на този вид отпадък.

Личев посочи, че 9 хиляди тона от този боклук стоят на склад на площадката на "Феникс Ресурс" в Плевен, а 280 тона се съхраняват на площадката на ТЕЦ "Бобов дол". "Фирмата ще е задължена да разкара това количество от площадката. Това е смесен отпадък - може или да се изгори, или да се депонира, но вторият вариант е по-добрият", посочи министър Личев.

Става дума за документна измама на служебни лица, отговорили на италианските власти, че този боклук е рециклиран, за това те не искат да си го върнат отбратно. Това ще създава проблеми на българската страна, коментира министър Личев.

По отношение на сатата "Вера Су" и екологичното състояние на местността "Яйлата" служебният министър заяви: "Главният въпрос, който никой никога не го задава е как един кораб, 5-10 хиляди бруто регистър тона, успя да се блъсне в отвесен български бряг? Представете си, че този кораб беше пълен с тротил и беше влезнал във Варненския залив", коментира Асен Личев.

По думите му страната ни е успяла да предотврати екологична катастрофа, ако самият кораб се беше разцепил на място.

"Защото там ударно щяха да се разлеят азотни съединения от порядъка на 2800 тона, които безпорно щяха да увредят местната флора и фауна, както и брега на защитената местност", допълни Личев.

При катастрофата на кораба със скалите са се образували две пробойни, откъдето много бавно са изтичали разтворени амониеви съединения в морската вода. Сега вече 75 пъти са по-ниски концентрациите, отколкото по време на разтоварването и съвсем са се приближили към нормалните стойности, увери екоминистърът.

Той допълни, че чрез морска администрация е възложил на Института по икономика екологична оценка за риска, който товарът създаваше на това място върху водната екосистемата и защитената местност.

Оценяването на този риск ще бъде предявено към корабособственика или застрахователите.

По въпроса за мръсния въздух екоминистърът предупреди, че сме на прага на санкции, а проблемът е стар и е трябвало да се вземат мерки много по-назад във времето.