Дава ли училището днес нужните знания и развива ли необходимите умения за бъдещото утре. На това е посветен новият епизод от подкаста Поколението Z. Независимо какъв искаш да бъдеш - лекар, инженер, дърводелец, програмист, учен, изследовател, освен знания е нужно да се градят и умения. Днес в ЕС и по света развиването на компетентности е все по-важна част от качественото образование. Запомнянето на информация дава малко предимства, защото вече всичко може да бъде проверено при нужда, а изкуственият интелект дори сам пише домашни. Ключови за доброто образование са уменията за критично мислене, за отсяване на ненадеждни източници, извличане на изводи, разбиране в дълбочина, анализ и прилагане на знания. Все по-важна е и работата с данни. И не на последно място "меки умения", увеличаващи стойността на човешките ни качества и способности.

Отговоря ли на всичко това образованието в училище и в университета? С какви стъпки и как се променят начинът, по който учителите преподават и учениците учат?

Участници:

Александър Чакмаков - директор на Първа английска езикова гимназия
доц. д-р Атанас Георгиев - декан на Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" - едно от топ 300 бизнес училищата в света, част от AMBA (Association of MBAs)
Елена Маринова - лидер с фокус високи постижения в бизнеса, иновациите и образованието, съосновател на Международната олимпиада по изкуствен интелект
Йоан Георгиев - ученик в НПМГ "Акад. Любомир Чакалов", съосновател на платформата EthiCitizen, насърчаваща активното устойчиво и отговорно потребление
22-годишният Лаурин Джон от Германия, прекъснал образованието си за учител по спорт и немски език и в момента трупащ опит, за да работи като журналист (продукция на AMS, Германия)
Даниел Фунериу, министър на образованието в Румъния в периода 2009-2012 г. (продукция на Radio Romania)
Добромир Иванов - изпълнителен директор на BESCO - Българската предприемаческа асоциация.

Днес в ЕС и по света развиването на компетентности е все по-важна част от качественото образование. Ключови за него са уменията за критично мислене, отсяване на ненадеждни източници, извличане на изводи, разбиране в дълбочина, анализ и прилагане на знания, работа с данни. И не на последно място "меки умения", увеличаващи стойността на човешките ни качества и способности.

Отговоря ли на всичко това образованието в училище и в университета и как се променя?

Част от дискусията по темата са Александър Чакмаков - директор на Първа английска езикова гимназия, доц. д-р Атанас Георгиев - декан на Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" - едно от топ 300 бизнес училищата в света, част от AMBA (Association of MBAs), Елена Маринова - лидер с фокус високи постижения в бизнеса, иновациите и образованието, съосновател на Международната олимпиада по изкуствен интелект, Добромир Иванов - изпълнителен директор на BESCO - Българската предприемаческа асоциация, Йоан Георгиев - ученик в НПМГ "Акад. Любомир Чакалов", съосновател на платформата EthiCitizen, насърчаваща активното устойчиво и отговорно потребление, 22-годишният Лаурин Джон от Германия, прекъснал образованието си за учител по спорт и немски език и в момента трупащ опит, за да работи като журналист, и Даниел Фунериу, министър на образованието в Румъния в периода 2009-2012 г.

"Кадри няма!", алармира Добромир Иванов. Според Йоан Георгиев, училищната среда е изключително важна. "Българското образование е доста разделено", категорична е Елена Маринова. "Трябва да се опитваме не толкова добре представящия се сегмент да го бутаме нагоре, като същевременно продължаваме да помагаме на високия сегмент да постига това, което успява и в момента", предлага тя и едно от решенията за нея е прилагането на изкуствения интелект.

"Трябва да има реални критерии", категоричен е директорът на Първа английска езикова гимназия в София Александър Чакмаков. "За да имаме иновации, трябва да имаме топ наука, която да бъде лесно трасферирана към бизнеса. За да имаме топ наука - трябва да имаме топ университети. В тях да влизат най-добрите ученици", е решението според доц. д-р Атанас Георгиев.

От своя страна Даниел Фунериу, министър на образованието в Румъния в периода 2009-2012, фокусира вниманието върху предимствата на дуалното образование. "Учителят на практика има за задача да развива социалните умения на учениците, което означава да ги интегрира в обществото", обобщава 22-годишният Лаурин Джон от Германия, прекъснал образованието си за учител по спорт и немски език и в момента трупащ опит, за да работи като журналист.


Подкастите от поредицата "Generation Z / Поколение Z" са съдържание, предоставено от европейската радиомрежа Euranet Plus, която се състои от 13 водещи медийни оператори в Европейския съюз. Съдържанието е продуцирано от БНР и достига до вас благодарение на партньорството с Dir.bg.