Бургас е загубил възможността да се разпорежда с бившето летище Равнец, стана ясно на днешната общинска сесия в крайморския град. 5-годишният срок, в който държавата е предоставила някогашния военен обект на Общината, за да се привлече инвеститор, е изтекъл, а с това и правото на администрацията да се разпорежда с терена и да го предлага на потенциални инвеститори.

Темата бе широко дискутирана на днешното заседание на Общинския съвет, съобщава местният сайт "Флагман". "За съжаление с летище Равнец всичко приключи. Имахме две постъпили инвестиционни намерения - от големи инвеститори, които бяха преминали сертификация от държавата. Първото предложение бе от датска публична компания, лидер в производството на зелен водород. Проектът им бе представен пред Общинския съвет, получи подкрепа, но след това започнаха проблемите. Бургаски народни представители се "втурнаха" да "спасяват" територията. Тогава решението се оспорва от областния управител, с което инвестицията бе спряна", припомни на днешната сесия Ивелина Стратева, директор дирекция "Икономика и стопански дейности".

Тя визираше националния лидер на СЕК Константин Бачийски, настоящ депутат от ПП-ДБ, който бе основен противник на идеята. Според него Равнец може да се превърне в летище, с безмитна зона и да привлече производство с хиляди работни места. Това е т.нар. "План Бачийски", който стои на масата от далечната вече 2015 година.

Действително по време на кабинета "Петков" инвестиционните планове на датска компания бяха спрени, а с твърда позиция срещу този проект бе и тогавашният министър на транспорта Николай Събев, който подкрепи Бачийски и смяташе, че бъдещият водороден завод ще пречи на летателните полета.

В дискусията се включи и кметът Димитър Николов, който уточни, че Общината вече няма никакви правомощия над тази територия.

Той изрази разочарованието си, че особено след спирането на първата инвестиция - на датската публична компания, която никак не е случайна, а един от европейските лидери в производството на зелен водород, се е получил международен скандал, който е сложил петно на Бургас и България.

"Общината пропусна огромен шанс да доведе голям инвеститор, заради сънищата на един човек. Всичко вече е загубено. Има решение на Върховния административен съд, което отхвърля жалбата на областния управител срещу старото решение на ОбС, но какво от това - вече няма никакво значение", каза арх. Дилян Георгиев от "Продължаваме промяната-Демократична България", с което даде да се разбере, че местните структури на ПП-ДБ категорично не подкрепят собствения си депутат Константин Бачийски.

"Като почетен председател на Средна европейска класа може би трябва да се извиня за действията на настоящия председател на СЕК (визира Константин Бачийски). Когато отстъпих поста си в партията оставих на момчетата едно послание написано на дъската в офиса, но явно те не го разбраха", заяви от своя страна Георги Манев, който влезе в този ОбС от листата на КОД.

Поводът да се разисква темата с бившето военно летище в Равнец е докладна на кмета Димитър Николов за мегапроект, свързан с втората фаза на Индустриалната зона - тази, която се изгражда в момента до ж.к."Меден рудник". Община Бургас ще очаква финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост за 40 млн. лева за развитието на тази зона.

От изявлението на кмета Димитър Николов днес стана ясно, че Общината е в конкуренция на две други индустриални зони. Проектът на Бургас е много добър и всички се надяват да получи финансиране. Със средствата ще бъде изградена вътрешната инфраструктура, както и довеждащата.