Bulphoto
Прокуратура пое поскъпването на водата
Върховната административна прокуратура протестира поскъпването на водата, утвърдено от Комисията за енергийно и водно регулиране.
След подаване на протести против увеличението на цените, влезли в сила от 1 декември 2017 г., за Бургас, Ямбол и Враца, от ВАП оспорват и останалите решения на КЕВР за поскъпване.
Проверката на прокуратурата сочи, че енергийният регулатор е допуснал „съществени нарушения на административнопроизводствени правила”. При вземане на решението е разкрито противоречие с правни разпоредби, уточняват от ВАП.
Според прокуратурата КЕВР има нагласа „непременно да увеличава цените на ВиК услугите.
С тези аргументи Върховна административна прокуратура настоява пред Административен съд - София град поскъпването на водата, утвърдено на 15 декември 2017-а, да бъде отменено.
Аргументите на прокуратурата
Известно е, че ВиК услугите имат всеобхватен характер, обуславящ и повсеместното им ползване. Макар в регулаторната функция на КЕВР да не се включват конкретните стойности по договорите между ВиК оператори и клиенти, то решенията на административния орган са определящи за съдържанието на тези правоотношения. Ето защо единствените време и място, когато и където заинтересованите лица /в частност крупните групи потребители на територията, на която оперират изброените дружества/ могат да представят засягането си, са пред КЕВР, смятат от прокуратурата.
Обществено обсъждане в административното производство не е организирано.
По нататък, в хода на процедурата от КЕВР доводи на участници в откритото заседание са приети за основателни от административния орган, но внесените не само съществени промени, но и нови моменти в проектираното решение са представени и приети единствено на закритото заседание на комисията, без да е предоставена възможност за искания, бележки и възражения на други лица.
На следващо място, при вземане на решението е разкрито противоречие с материалноправни разпоредби.
Според Наредбата за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги цената се определя по формула, в която присъства показател И - инфлацията за периода от влизането в сила на утвърдената цена за първия ценови период до датата на изчисление на изменението, която влияе върху разходите на ВиК оператора. В конкретните изчисления от КЕВР е използвана информацията от интернет-страницата на НСИ за индекс на потребителските цени /ИПЦ/ - месечна инфлация през 2017 г. Данните са приложени незаконосъобразно от административния орган.
От характера на сведенията, публикувани от НСИ е видно, че обсегът на ИПЦ е несравнимо по-голям от инфлацията, която влияе върху разходите на В и К операторите. Затова не е случайно, че видовете разходи, върху които влияе инфлацията, съотв. начисляването на инфлация само върху тях не намират реално описание и в материалите по административната преписка, и в други актове, произхождащи от КЕВР.
Проверката на прокуратурата сочи, че енергийният регулатор е допуснал „съществени нарушения на административнопроизводствени правила”. При вземане на решението е разкрито противоречие с правни разпоредби, уточняват от ВАП.
Според прокуратурата КЕВР има нагласа „непременно да увеличава цените на ВиК услугите.
С тези аргументи Върховна административна прокуратура настоява пред Административен съд - София град поскъпването на водата, утвърдено на 15 декември 2017-а, да бъде отменено.
Аргументите на прокуратурата
Известно е, че ВиК услугите имат всеобхватен характер, обуславящ и повсеместното им ползване. Макар в регулаторната функция на КЕВР да не се включват конкретните стойности по договорите между ВиК оператори и клиенти, то решенията на административния орган са определящи за съдържанието на тези правоотношения. Ето защо единствените време и място, когато и където заинтересованите лица /в частност крупните групи потребители на територията, на която оперират изброените дружества/ могат да представят засягането си, са пред КЕВР, смятат от прокуратурата.
Обществено обсъждане в административното производство не е организирано.
По нататък, в хода на процедурата от КЕВР доводи на участници в откритото заседание са приети за основателни от административния орган, но внесените не само съществени промени, но и нови моменти в проектираното решение са представени и приети единствено на закритото заседание на комисията, без да е предоставена възможност за искания, бележки и възражения на други лица.
На следващо място, при вземане на решението е разкрито противоречие с материалноправни разпоредби.
Според Наредбата за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги цената се определя по формула, в която присъства показател И - инфлацията за периода от влизането в сила на утвърдената цена за първия ценови период до датата на изчисление на изменението, която влияе върху разходите на ВиК оператора. В конкретните изчисления от КЕВР е използвана информацията от интернет-страницата на НСИ за индекс на потребителските цени /ИПЦ/ - месечна инфлация през 2017 г. Данните са приложени незаконосъобразно от административния орган.
От характера на сведенията, публикувани от НСИ е видно, че обсегът на ИПЦ е несравнимо по-голям от инфлацията, която влияе върху разходите на В и К операторите. Затова не е случайно, че видовете разходи, върху които влияе инфлацията, съотв. начисляването на инфлация само върху тях не намират реално описание и в материалите по административната преписка, и в други актове, произхождащи от КЕВР.