Това решиха в становище след двучасови спорове депутатите от комисията по външна политика и отбрана и комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в парламента, предаде "Фокус".

Вчера около 70 души от Съюза на транспортните синдикати в България протестираха пред посолството на Гърция в София в подкрепа на пилота. Присъдата му е 123 години затвор, но е сведена до 10 г. ефективно и може да бъде обжалвана.

Документът, приет днес, ще бъде изпратен до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на правосъдието, Министерството на външните работи и до президента.

Има тревожни обстоятелства, пораждащи съмнения за нарушение на Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи, нарушение на разпоредбите на Регламент ЕС номер 996/2010 на ЕП и на ЕС от 20 октомври 2010 г. за разследването и предотвратяването на произшествия и инциденти в гражданското въздухоплаване и за отмяна на Директива 94/56/ЕО, пише в становището.
В него са отбелязани несъответствие и разминаване на становище на Гръцкия комитет за разследване на авиационни произшествия с мнението на независимите експерти от Канадското бюро за разследване AIR.
Компетентните органи да съдействат за възобновяване на разследването на авиационното произшествие на 14 август 2005 г. с оглед на получените в хода на допълнителните проверки нови важни факти и обстоятелства, решиха депутатите.

Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев, който представи позицията на министерството, настоя на заседанието за възобновяване на гръцкото разследване на катастрофата.
Всеки инцидент е петно върху авиацията, но не един български пилот трябва да понесе цялата вина, смята той.

На основание на Чикагската конвенция разследването е в правомощията на държавата, на чиято територия е станало авиационното произшествие. Паралелно се провежда разследване в Кипър, както и от страна на държавата, производител на самолета, в случая САЩ.
Кичев заяви, че при допълнителни разследвания са установени нови факти и доказателства по катастрофата.
Според Чикагската конвенция при откриване на нови факти разследването трябва да бъде подновено и съдебният процес да е възобновен. Гърция отказва да възобнови разследването с мотива, че не са налице нови факти и обстоятелства.

Председателите на двете комисии предложиха текст на становище, което да бъде изпратено на компетентните държавни органи, но което няма да бъде гледано в пленарна зала.
От ДСП възразиха общият документ на двете комисии да е становище. „Не бива да избързваме. Никой няма да ни вземе на сериозно. Гръцките политици ще възразят”, заяви Ремзи Осман.

Димо Гяуров от Синята коалиция каза, че двете комисии не правят нищо. „Становището на комисията не може да произведе нищо. Това, което правим, прилича на не много приличен пиар. Нямаме право да се месим в работата на друга държава”, подчерта той.

Ангел Найденов от Коалиция за България заяви, че има смисъл от това, което правят двете комисии, когато има пълно съгласие по темата.

Емел Етем от ДПС пък каза , че щом казусът е стигнал до Народното събрание, то изпълнителната власт не си е свършила работата.
„Това, което се разиграва в тази зала, показва безсилието на правителството на ГЕРБ. Ние подкрепяме всякакви действия за защита на българския гражданин, но искаме това да е законно, а не да лъжем хората, че с някакъв документ сме направили голяма работа. Не искаме с невежество да попречим на юридически процес. Премиерът трябваше да възложи на трите министерства – на правосъдието, на външните работи и на транспорта, да си свършат работата. Акт на НС на България няма юридическа стойност в съда в Гърция”, коментира Етем.
ИЗБРАНО