Започна операцията по изтеглянето по вода на последната българска подводница "Слава" към новото ѝ място в Белославското езеро, където тя ще бъде реставрирана и превърната в музей.

"Това е гордост и тази гордост може да бъде съхранена, само когато бъде съхранена в паметта на българите", заяви началникът на щаба на ВМС кап. I ранг Камен Кукуров пред bTV.

В сложната маневра участват седем спомагателни съда и над 80 души. За целта е предоставен най-модерният влекач у нас. В операцията участват представители на Българските военноморски сили и водолази.

30 километра е проходът на подводницата през канала, който свърза Черно море с Варненското  езеро. Корабоплаването в зоната е преустановено, пристанището - затворено.

"Надявам се да няма рискове, но това е уникална операция, която се провежда за първи път. Тази операция е спасителна, защото благодарение на усилията на много хора, подводница "Слава" е спасена", посочи капитан Богдан Богданов от Българската морска камара.

Снимка: Bulphoto

За да се осъществи операцията са проведени редица компютърни симулации, те са в основата на подготовката на екипа.

"Изготвена е от специална стомана, за да издържа голямото налягане, дълбочината на потапяне е до 300 м под вода и е въоръжена с осем торпедни апарата. Тези подводници са строени, за да действат в океана и при максимален запас на гориво, могат да преминат до 14 хил. морски мили - това е разстоянието от тук до Северна Америка", обясни кап. I ранг Тодор Калинов, зам.-началник "Подготовка" в щаба на ВМС.

Снимка: bTV

Подводницата служи на Българската армия от 1985 г. до 2011 г., когато е изведена от въоръжение. От тогава беше в базата на Военноморските сили, където започна да ерозира.

След дългогодишна сага относно бъдещето ѝ, Община Варна реши да предостави за 10 г. на фондация, която ще я превърне в музей.

Снимка: bTV

За укрепването на мястото за бъдещия музей в Белославското езеро са използвани дървени материали от Държавния военен резерв в Самоков, както и бетонни пилоти с много добра якост, произведени преди 20 години. От няколко дни теренът, на който ще бъде поставена подводницата, се удълбочава с 6 метра.

"След като бъде провлачена до тук, тя ще бъде на вода. Подготвили сме специални отпадъчни материали от селскостопанска продукция, върху тях тя ще легне. И по този начин да можем да я издигнем на по-високо ниво", каза Данко Калчев от фондация "Белославско стъкло".

След изтеглянето на 76-метровата подводница до Белослав, реставрацията ще започне с укрепване на външния ѝ корпус. След това ще се изчисти ръждата и ще се премахне мухълът. Едва накрая ще бъде възстановен автентичният вид на плавателния съд.

"Самото възстановяване ще бъде много по-дълъг процес. И ние много се надяваме обществеността на Варна, подводничарите, военните да ни помогнат в нейното автентично възстановяване, а това ще бъде доста по-продължителен процес.", допълни Калчев.