Общинският превозвач има нужда от повече от 30 водачи, за да обслужва нормално всички линии в града. От дружеството обявиха, че ще поемат обучението на желаещите да станат зад волана на автобусите и тролеите от масовия транспорт. Кандидатите обаче се броят на пръстите на едната ръка.

Екип на БНТ проследи как започва работният ден на един шофьор на автобус от градския транспорт във Варна. Какви са трудностите, пред които се изправят водачите всеки ден по време на смяната си, достатъчно ли е заплащането и други интересни подробности?

60-годишният Добри Добрев е сред най-опитните шофьори сред редиците на градския транспорт във Варна. От 17 години превозва пътници. Работният му ден започва със задължителната проба за алкохол и с приемането на пътния лист за курсовете, които му предстоят.

"Работният ден започва съвсем нормално. Всеки идва с някакво настроение. Трябва с усмивка да започваме началните курсове", споделя Добри Добрев.

Според него липсата на кандидати да управляват автобус на градския транспорт е заради ниското заплащане.

"Сумата е около 1000 лева. Това е за шофьор, за водач на масов градски транспорт. Не може да се издържа семейство. Някои се принуждават да работят и на други места. Не се ли увеличат заплатите по някакъв начин, няма да има шофьори, ще има текучество. От година на година, даже от месец на месец, трафикът става все по-голям. Отделно тези ремонти също затрудняват изпълнението на курсовете. Движим се със закъснение", казва Добрев.

Той е намерил решение за себе си, когато му се налага да шофира в огромни задръствания: "В задръстванията със спокойствие. Пълно спокойствие. Не може да има нерви, защото с нерви не става. Надяваме се на етиката и толерантността на останалите участници в движението. Да не вземат буслентите, да не вземат спирките, те пречат. А ние кого возим? Ние возим техни близки, роднини, приятели, наши".

Големи проблеми за колите на градския транспорт създават и шофьори, които паркират или спират за престой на автобусните спирки. Така в автобусите много трудно могат да се качат майки с колички и хора с увреждания.

"Не можем да спрем до бордюра. Това изнервя хората, напрежението е огромно и затова напускат хората. Най-вече заради това напрежение. Отделно пътниците негодуват и си го изкарват на водача, разбира се. Той трябва да има железни нерви, за да издържи", казва Добри Добрев.

За да се справят с кризата за шофьори, от дружеството са готови да платят обучението на новите водачи. За момента желаещите са малко.

Заради мащабните ремонти, които се извършват на територията на район "Аспарухово", хората от квартала и няколко местности всеки ден търпят неудобства. Придвижването им с градския транспорт до центъра на Варна и в обратната посока се оказва истинско предизвикателство.

От месеци две от най-използваните тролейбусни линии не обслужват всички спирки от курса си заради липса на захранване. Причината е ремонтът на един от главните булеварди в "Аспарухово". Превозвачът оставя пътниците на първата спирка след Аспаруховия мост в посока центъра на квартала, а от там те се прекачват на друг автобус, който обикновено е препълнен. Това подлага на изпитание нервите на хората.

Неудобствата за хората се увеличат в пиковите часове, когато автобусите се движат с големи закъснения.

Друг проблем за хората е, че чакат превозните средства от градския транспорт насред нищото.

Някои от хората смятат, че не е на лице транспортен хаос в "Аспарухово" и градският транспорт е редовен.

Организираха се нещата. Шофьорите са по-възпитани, като пресичаме нямаме проблем, спират. На този разровения път, дано стане по-бързичко, но тъй като гледам петима човека - единият работи, другите гледат.

За момента не могат да бъдат пуснати повече автобуси по линиите и заради липсата на шофьори. Проблемите за аспаруховци с транспорта ще продължат и през следващите месеци, защото ремонтът едва ли ще приключи до края на годината.